2020-12-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack, men det är inte svaret på min fråga.
NurseRatched postade igår flera inlägg där hon säger att i vetenskapliga sammanhang skiljer vi på luftburen smitta och aerosolsmitta:

Jag bad då den i vetenskapliga sammanhang insatta NurseRatched om exempel på aerosolsmitta resp smitta som är luftburen.
Tyvärr blir jag inte mycket klokare av svaren.
I wikipediaartikeln som NurseRatched länkar till står det ingenting om luftburen smitta, men där står att tex mässlingen är en aerosolsmitta

Men enligt NurseRatched är det fel uppgifter i hennes källa:

Jag har alltså efter alla dessa inlägg fått ett exempel på en luftburen smitta av NurseRatched: mässlingen, men inget exempel på en aerosolsmitta. Lite förvånande eftersom NurseRatched är insatt i forskningssammanhang.

Som lekman gissar jag att amerikanska CDC har förklaringen.
Det finns inga klara gränser mellan droppsmitta, aerosolsmitta och luftburen smitta utan exempelvis mässlingssmitta sprids på flera sätt:

Konstig inställning. Om något har jag väl varit tydlig med att jag efterfrågade kunskap.

Det verkar väl som att SARS-CoV-2 liknar Mässlingen i den meningen att viruspartiklarna uppträder på flera olika sätt beroende på omständigheterna. Sars-cov-2 är varken en droppsmitta eller en aerosolsmitta utan den är både och. Apropå vikten av stringens.
Det står ju tydligt i länken jag postade att covid-19 INTE är luftburen:
Citera
2020-12-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det står att sidan uppdateras tre gånger om dagen. Om det verkligen stämmer vet jag inte.

Det är givetvis inte bra att beläggningen är hög. Men att flyga patienter utomlands innebär en fördröjning som antagligen också ökar risken att dö. Det är inget förstaalternativ.

Det är inte heller optimalt för de anhöriga att deras dödssjuka pappa/man/fru flygs utomlands. Särskilt nu när gränsen är stängd för svenskar, så det kan finnas anhöriga som inte får ta farväl för att de inte släpps in i landet.

Givetvis ska Sverige ta hjälp av grannländerna när det behövs, men det är antagligen i första hand aktuellt i gränsområdena, där man kan köra mellan länderna med ambulans.

Yes. I was the one to share this link here first, thanks for bringing it up again in the thread (I had lost the link a while back). During Spring there were several that did not update for long periods of time. You should be able to see the last date they’ve updated, I’ll check it out later today.
Citera
2020-12-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har inte länkarna i huvudet men har läst att storleken på hushåll påverkade signifikant. Anledningen var den stora smittrisken när en blir sjuk i hushållet.

Boende i ensamhushåll var mindre drabbade
Om du har länkarna så hade det varit intressant att se hur de räknade.
Citera
2020-12-16, 12:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Du läste om hur instabilt vaccinet är och vilken logistik som krävs?
Nu är också all vårdpersonal uppbunden i vården av covidsjuka.
Endast sjuksköterskor får injicera.
Det kommer inte gå på "3-4 månader" denna gång.
Du har en stark övertro till myndigheternas förmåga.

Nja, inga sjuksköterskor på vårdcentraler håller på med vård av covidsjuka. Så jäkla svårt är det inte att injicera intramuskulärt. Alla som får vårdutbildning i lumpen får lära sig det. Med lite djävlar anamma ska man nog kunna göra 20 miljoner stick på 3 månader. med 1000 personer på heltid blir det 20000stick det är inte mer än 220stick om dan dvs 27 stick i timmen eller ca ett stick var annan minut.

Det hänger nog mest på organisationen. Gjorde man det effektivt skulle nog 1000personer klara det på en månad.
Citera
2020-12-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack, men det är inte svaret på min fråga.

[borttagen text]

Som lekman gissar jag att amerikanska CDC har förklaringen.
Det finns inga klara gränser mellan droppsmitta, aerosolsmitta och luftburen smitta utan exempelvis mässlingssmitta sprids på flera sätt:

Konstig inställning. Om något har jag väl varit tydlig med att jag efterfrågade kunskap.

Det verkar väl som att SARS-CoV-2 liknar Mässlingen i den meningen att viruspartiklarna uppträder på flera olika sätt beroende på omständigheterna. Sars-cov-2 är varken en droppsmitta eller en aerosolsmitta utan den är både och. Apropå vikten av stringens.
Du fann ditt svar själv.

Jag instämmer i det du skriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes. I was the one to share this link here first, thanks for bringing it up again in the thread (I had lost the link a while back). During Spring there were several that did not update for long periods of time. You should be able to see the last date they’ve updated, I’ll check it out later today.
Jag har ändrat mig, och tror inte heller att sidan är uppdaterad. Någon annan påtalade att det stod datum för respektive sjukhus. Det är nog inte 33 lediga platser på IVA idag.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
De asiatiska länderna och bort till mellanösternländerna verkar ha en helt annan immunitet mot viruset. Det är inte bara Kina som har låga siffror. Mellanösterns siffror kan kanske förklaras med att det är många asiater som jobbar där.

Jag tror att viruset har cirkulerat i asien länge och sen muterat. Därav immuniteten man ser där.
Tror samma.
Det är därför man hittat antikroppar för covid-19 i blodprover från tiden mellan 2011-2018

Min teori är att det varit i av människor smittade djur med coronan och muterats som sedan hanterats på djurmarknaden i Wuhan och därför starten var där nu för ett år sedan.

Människa - djur / muterats - människa - och sedan global spridning.
Citera
2020-12-16, 12:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack. Bra.

Jag skulle gärna sett det som en lista med dödsfall per capita och kommun, så att man kan se vilka kommuner som drabbats hårt resp milt av dödsfall. För Region Stockholm fanns det förut, t o m, ner på stadsdelsnivå i Stockholmskommun.

I appen covid symptom study finns sortering på postnummer i hela Sverige där smittspridningen är som högst utifrån symptom & verifierade test man får bocka i i appen. Vet inte om det är det du saknar. Har för mig att region Stockholm hade fördelning på stadsdelar i början men vet inte om dem fortsatt med det?

Sid 8

https://www.covid19app.lu.se/sites/covid19app.lu.se/files/rapport_vecka49_coss_1.pdf
Citera
2020-12-16, 12:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag kan tänka mig att flera EU-ledare är ganska sura efter den väg som Sverige valde, och skulle vilja ge Sverige en känga.
Men vaccinet kommer naturligtvis fördelas efter den gemensamt beslutade planen.
Allt annat vore en typ politiskt självmord av EU.

Skulle det fördelas på något annat sätt skulle det ju innebära att det beslutet måste tas i parlamentet.
Då finns det nog fler länder dom någon tycker skall bli utan. Tex Österrike som inte stängde ner i februari-mars.

Nu är det beslutat hur det skall gå till.

Vilket land som gjort vilket fel, lär bli en lång process att bena ut.

Jag tror FHM och sossarna gjort en jävla massa fel. Men vilka beslut som påverkat och vilka faktorer i övrigt som påverkat har vi ingen aning om... än, om någonsin
Citera
2020-12-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Nej, det är inte fel. Kända och uppenbara brister ska tas med i underlaget när FHM utarbetar sina rekommendationer. Det struntade FHM i. När man vet att det finns brister i systemet så måste rekommendationerna ta detta i beaktande. Det gjorde inte FHM. Vilket Coronakommissionen uppmärksammar. Med all rätt.

Politico placerade Tegnell i kategorin "drömmare", med all rätt.
Ja, självklart ska det finnas förutsättningarna för att kunna skydda de äldre som riskgrupp.
Om det inte finns förutsättningar då ska strategin anpassas ut efter det.
Det förstår ju vem som helst förutom de som beslutade om strategin.
Citera
2020-12-16, 12:42
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ja det börjar gå åt helvete för oss här nere.
Var ute och hämtade mat från en krog här i Malmö i lördags och tro att på serveringen satt mestadels danskar fulla som ägg.

Det känns som att Malmö alltid fylls med danskar så fort det tar fart i Köpenhamn. Dock säger emporia att det är färre danskar som är ute och shoppar i Sverige så det kanske är den yngre generationen som kommer hit och bara dricker öl.

Självklart inte anledningen till varför det går åt helvete för oss här nere nu, men det lär ju inte hjälpa.
Köpenhamn har ju drygt 200 fler smittade per hundra tusen invånare än vad Malmö har. Kryllar av danskar på träningsställena.
Citera
2020-12-16, 12:44
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är exakt min poäng.

Det är inte helt enkelt att jämföra befolkningstäthet. Du kan ha en tätbefolkad stad på Grönland med 10miljoner innevånare då kommer en stor öde landmassa att statistiskt göra landet glesbefolkat trots att alla bor tätt. I södermalm så är det nästan lika tätbefolkat som i Hong Kong. Man ska i stället mäta medelavståndet mellan människor. Då är faktiskt skillnaden mellan olika länder betydligt mindre. Det som spelar roll är frekvensen där människor träffar varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in