2020-12-16, 10:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror tyvärr inte heller på det, och när man pratar med sina vänner o.s.v. så... tror inte de på det heller. Det har varit för mycket sjabbel i den här saken, och det kan bli en självuppfyllande profetia också, när alla tror att det inte kommer att gå.

Det är speciellt problematiskt med det första vaccinet vi ska få till Sverige: kravet på stark kyla, kylkedjan som inte får brytas, att man inte får flytta omkring på vaccinet för att det är mycket instabilt, och kort hållbarhet. Jag tror aldrig att "vi" kommer att klara den logistiken, sorry. Undrar förresten om det är farligt att ta ett vaccin som har fallit sönder, eller om det bara inte har någon verkan..?

Jag har varit väldigt hoppfull hela hösten men nu när man läser allt så tvivlar jag på januari
Enl. live feed igår så får Sverige 15% mindre än lovat och VGR får 50.000 doser istället för 100.000
Det blir endast 25000 som kan vaccineras och de första är sjukvårdsanställda. Blir inte mycket över sedan. När nästa leverans kommer har jag ingen aning om.
Citera
2020-12-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det Tom Britton som gjort prognosen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zPAwz/folkhalsomyndigheten-gav-fel-prognos--toppen-ar-inte-nadd
I mitten av december skulle trenden vända och kurvan börja plana ut igen, trodde Folkhälsomyndigheten.

Men med facit i hand visar det sig vara en felaktig prognos.

– Antalet anmälda fall ökade förra veckan, så uppenbarligen var inte toppen nådd, säger Folkhälsomyndighetens Sara Byfors.

Nej, den gjorde dom själva. Det var scenario 1 som presenterades. Nu vill jag se 2 och 3 som i somras.
De verkar dock vara hemliga.

Ökningen av nya fall förra veckan i västra götaland var extrem.
Senast redigerad av Gothoburgum 2020-12-16 kl. 10:30.
Citera
2020-12-16, 10:29
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
De rekryterar till sin fas 3 studie för dubbeldos fram till mars 2021, räkna inte med nåt vaccin förrän tidigast nästa år vid den här tiden.
https://finance.yahoo.com/news/johnson-johnson-begins-two-dose-073131118.html
Endosprogrammet fas 3 har ju haft problem men har startat, förmodar att resultaten från detta kommer tidigare men man kan ju ana att de ser problem med effektiviteten eftersom de startat en ny för dubbeldos.

Fan i Helvete!

Jag undrar om det kan vara så illa, att de (Janssen) har fått mindre forskningsanslag från olika håll, på grund av att alla som bestämmer sådant, har tyckt att det är mer spännande att ge till dom som experimenterar med den helt nya tekniken?

Ja, då får jag fortsätta hålla på restriktionerna själv, helt enkelt. För jag tänker inte ta något mystiskt, som tar sig in i mina celler och tar över deras egen proteinsyntes. Det vet man aldrig hur det slutar. OM det slutar.
Citera
2020-12-16, 10:29
Medlem
Overminds avatar
Lena Hallengren käbblar om "vilken julklapp!" att folk skall börja vaccineras redan innan året är slut? Eller vadå? Börjar de med alla pensionärer?

Jag är riskgrupp och sjukt orolig över detta rekordsnabbt framtagna vaccin!
Citera
2020-12-16, 10:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Man börjar man visst lite svagt rekommendera d vitamintillskott,

https://www.hbl.fi/artikel/ny-rekommendation-d-vitamin-kan-ge-lindrigare-corona/

John Campbell går igenom ett par mindre tester av vitamin d och covid, ca 25 Pers har fått vitaminet och en kontrollgrupp har fått placebo, båda grupperna hade typ d vitaminbrist innan

Han redogör även för kommande stora tester med d vitamin i u.k. (de nämns även i artikeln ovan)

https://youtu.be/7H2c0Zm6PFw

Jag har tagit 2000 IE = 50 ug sedan tidigt i våras...
I Finland. Sverige kommer inte att rekommendera det för Tegnell tror inte på sånt. Jag kan redan se hur Tegnell kommer att uttala sig:
- Det är ett nytt virus, vi måste vänta i tio år och utvärdera så vi kan få säkra resultat innan vi på ett "vetenskapligt" vis rekommenderar nått. blablabla...
Citera
2020-12-16, 10:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fan i Helvete!

Jag undrar om det kan vara så illa, att de (Janssen) har fått mindre forskningsanslag från olika håll, på grund av att alla som bestämmer sådant, har tyckt att det är mer spännande att ge till dom som experimenterar med den helt nya tekniken?

Ja, då får jag fortsätta hålla på restriktionerna själv, helt enkelt. För jag tänker inte ta något mystiskt, som tar sig in i mina celler och tar över deras egen proteinsyntes. Det vet man aldrig hur det slutar. OM det slutar.

Du kan ju ta det ryska vaccinet.
Citera
2020-12-16, 10:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det Tom Britton som gjort prognosen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zPAwz/folkhalsomyndigheten-gav-fel-prognos--toppen-ar-inte-nadd
I mitten av december skulle trenden vända och kurvan börja plana ut igen, trodde Folkhälsomyndigheten.

Men med facit i hand visar det sig vara en felaktig prognos.

– Antalet anmälda fall ökade förra veckan, så uppenbarligen var inte toppen nådd, säger Folkhälsomyndighetens Sara Byfors.

Börjar påminna mer o mer om våren. Kommer ihåg de ständiga utspelen att toppen var nådd. Det vi saknar nu är mer snack om flockimmunitet...
Citera
2020-12-16, 10:37
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan ju ta det ryska vaccinet.

Hur? Köpa det på svarta börsen?
Citera
2020-12-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Befolkningstäthet för nationer är ett mycket vanligt jämförelsemått. Det är absolut ingen som mäter som du. Du hittar ju på egna områden som mälardalen, 90-min cirklar, styckar upp Sverige i 100 tätbefolkade kluttar och försöker felaktigt påstå att Sverige är lika tätbefolkat som europa generellt.

Sverige är en nation med ett nationellt svar på pandemin. I europeisk jämförelse av nationer är resultatet av det svenska svaret på pandemin särdeles uselt med tanke på hur glesbefolkat Sverige är.
Det är ingen seriös person som tittar på ländernas "densitet", eftersom den siffran inte tar höjd för urbaniseringsgraden.

Med din definition är USA och Brasilien några av världens mest glesbefolkade länder, och borde alltså inte ha drabbats av corona.

När det kommer en pandemi har USA lika mycket fördel av Nevadas öken, som UK har av sin ägarandel i Antarktis.
Citera
2020-12-16, 10:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Finns på platz om du går in på länen så kan du se dödsfall i alla kommuner. Tror inte det uppdateras dagligen dock.
Tack. Bra.

Jag skulle gärna sett det som en lista med dödsfall per capita och kommun, så att man kan se vilka kommuner som drabbats hårt resp milt av dödsfall. För Region Stockholm fanns det förut, t o m, ner på stadsdelsnivå i Stockholmskommun.
Citera
2020-12-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvilke glesbefolkade lande i EU har drabbats som Sverige?
Det finns inga glesbefolkade länder i EU längre.

Det finns glesbefolkade områden, men det är inte där pandemier utspelas.
Citera
2020-12-16, 10:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ingen seriös person som tittar på ländernas "densitet", eftersom den siffran inte tar höjd för urbaniseringsgraden.

Med din definition är USA och Brasilien några av världens mest glesbefolkade länder, och borde alltså inte ha drabbats av corona.

När det kommer en pandemi har USA lika mycket fördel av Nevadas öken, som UK har av sin ägarandel i Antarktis.

Sverige har väl världsrekord i ensamhushåll samt ligger lågt i grenen generationsboende. Faktorer som borde minska spridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in