2020-12-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskmakt
Bog visiret var ett dumt design finns många färjor byggda samma år med bättre ingångar genom bogen till bildäck som stena Danica
Bogvisiret var inte alls nån dum konstruktion.
Men där finns invändningar:
1. Den svenska o den estniska staten borde aldrig låtit den icke sjövärdiga båten trafikera Östersjön i sept 1994.
2. Detsamma gäller för Klassningssällskapet.
3. Konstruktionen med den förliga körrampens beroende, vv bogvisiret, lämnar mkt övrigt att önska. En svaghet som varit närvarande, ända sedan sjösättningen (1980?).
Mao borde körrampen ha varit helt fri/oberoende av visirets varande!
4. Låsningen av visiret (=nedtill och halvhögt) borde ha varit adekvat under varenda färd på öppet vatten/utomskärs. Det var den INTE, den 27-28 sept 1994.
OM visiret slets upp pga vågkrafter, så kunde det enbart hända på grund av en helt otillräcklig låsning.
Satt ex.vis Atlantlåsbulten verkligen på plats??
Citera
2020-12-07, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
Det du anmärker på är den språkliga användningen av ordet skröna, tycker inte det slår hål på Filters invändningar.

Jag har läst senaste Filter och din uppfattningen delar jag absolut inte, med deras önskan om att själva ha upptäckt hålet i åtanke. Det är uppenbart att du inte läst den.

Alla uppfattar vi saker olika. Finns ingenting som säger att just det jag tycker är det som stämmer. Vi håller inte med varandra, men jag respekterar din åsikt.
Citera
2020-12-10, 13:26
Medlem
Marmoths avatar
Så där ja, då är covid allt alla pratar om, inga nya undersökningar kommer, ingen bryr sig och den "fakta" som fanns finns kvar....

Jag önskar att vi här inne inte gav upp så lätt utan fortsätter hoppas.

En sak som slår mig efter avsnitten på Dplay är hur vinklad debatten blir, d v s ALLT handlar om hålet och/eller ett endaste vittnesmål medan de belyste så oändligt mycket mer som, t ex, otaliga vittnesmål, starka åsikter från de tidiga dykarna, input från de överlevande och anhöriggrupperna och, framförallt då enligt min subjektiva åsikt, det politiska spelet och framförallt då när det bestämdes att bilderna på liken var jätteläskiga och sådana vill ingen ha upp. Man frågade inte ens de anhöriga utan det var fakta oavsett om dykarna på plats sa att det skulle kunna genomföras. Varför?

Är ni kvar?
Senast redigerad av Marmoth 2020-12-10 kl. 13:32.
Citera
2020-12-14, 20:30
Medlem
Estland verkar vara redo för en ny, grundlig, utredning av katastrofen. Tydligen är det nu mer Finlands och Sveriges lagar om gravfriden som bromsar upp att nya dykningar kan göras.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/14/varfor-har-inte-estonia-dykningarna-borjat-estland-kraver-en-grundlig-utredning
Citera
2020-12-16, 10:29
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Estland verkar vara redo för en ny, grundlig, utredning av katastrofen. Tydligen är det nu mer Finlands och Sveriges lagar om gravfriden som bromsar upp att nya dykningar kan göras.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/14/varfor-har-inte-estonia-dykningarna-borjat-estland-kraver-en-grundlig-utredning
Farbror Barbro skrev så här i ett tidigare inlägg:

Citat:
Estonia gick under estnisk flagg, så vraket är såvitt jag förstår deras. De hade alltså kunnat ha en egen haveriutredning. i Samtidigt var rederiet Estline till 50% svenskägt och majoriteten av de omkomna var svenska medborgare. www.estoniasamlimgen.se sammanfattar:

Estonia var ett estniskt fartyg som sjönk inom finsk ekonomisk zon samtidigt som de flesta omkomna var svenskar. Regeringarna i Estland, Finland och Sverige enades om att tillsätta en för de tre länderna gemensam haverikommission (JAIC). Kommissionen bestod av tre ledamöter från respektive land. Ordförande var Estlands transportminister Andi Meister. Utöver de nio ledamöterna knöts ett antal experter till JAIC.

Visiret är en udda aspekt. Jag kan inte hitta någon förklaring till att Finland lät Sverige bärga det. Det borde rimligen hamnat i Estland.

Anledningen att esterna gick med på en tredelad JAIC var förmodligen Estlands bristande resurser och erfarenhet. Nationen var bara 3 år gammal. Med tanke på den svidande kritik som JAIC fått tycker jag att man skall betänka att en ren estnisk utredning knappast hade gett ett annat resultat. Jag skulle t.ex. inte förväntat mig mer kritik av fartygets skick och besättningens åtgärder, och JAIC var som bekant högst förlåtande. Det är också rätt klart från de gamla TT-artiklarna att esterna inkl. ordföranden knappast drev utredningen på ett önskvärt sätt. Det är därför lite ironiskt att skribenter i den här tråden spyr galla över svenska politiker och tjänstemän, och i stället tror att en estnisk utredning skulle bli ett hallelujah-moment.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estline
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&ex=n
Citera
2020-12-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Farbror Barbro skrev så här i ett tidigare inlägg:

Nu är jag inte helt säker på om jag tolkade dig rätt, men... Barbro har rätt i det han skriver att Estland egentligen nog kan göra både dykningar och andra utredningar bäst de vill, utan att fråga varken Finland eller Sverige. Enligt artikeln verkar det ändå som så att Estland vill ha nån form av godkännande också av Finland och Sverige innan de gör nya dykningar till vraket: "Estland betonar ändå att utredningarna inte kan gå vidare utan nära samarbete med Finland och Sverige."

Det intressanta i artiken är att många ester verkar undra varför Sverige hela tiden varit så negativt inställt till nya undersökningar av vraket och det kan man ju förstå. Jag som finländare förstår inte heller varför de svenska instanserna hellre verkar villa tysta ner alla som ifrågasätter, istället för att försöka gå till botten med utredningen.

Jag tror ju inte att det varit någon u-båt i farten, men visst sku det vara intressant att få veta hur de nya hålen uppkommit.
Citera
2020-12-17, 08:49
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Nu är jag inte helt säker på om jag tolkade dig rätt, men... Barbro har rätt i det han skriver att Estland egentligen nog kan göra både dykningar och andra utredningar bäst de vill, utan att fråga varken Finland eller Sverige. Enligt artikeln verkar det ändå som så att Estland vill ha nån form av godkännande också av Finland och Sverige innan de gör nya dykningar till vraket: "Estland betonar ändå att utredningarna inte kan gå vidare utan nära samarbete med Finland och Sverige."

Det intressanta i artiken är att många ester verkar undra varför Sverige hela tiden varit så negativt inställt till nya undersökningar av vraket och det kan man ju förstå. Jag som finländare förstår inte heller varför de svenska instanserna hellre verkar villa tysta ner alla som ifrågasätter, istället för att försöka gå till botten med utredningen.

Jag tror ju inte att det varit någon u-båt i farten, men visst sku det vara intressant att få veta hur de nya hålen uppkommit.
Det var mer intressant läsning i ämnet och inte direkt något inlägg som skulle tolkas utifrån min åsikt.

Min personliga vinkling på helheten är inte specifika hål, sjunkförlopp eller dylikt i detalj, just nu, utan precis det där du skriver om vad de svenska instanserna håller på med och, i mina ögon, har sysslat med från början. Alla fina ord, alla tvära kast, alla svikna löften och alla obesvarade frågor med mycket mer.

Det är ju absolut något märkligt med det hela som kanske har med annat att göra än själva förlisningen men säg då det, berätta vad fasen det är frågan om och inte minst med respekt för de anhöriga. Nej, jag är inte heller så het på u-båtsspåret.
Citera
2020-12-17, 19:58
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/haverikommission-vill-se-dykningar-vid-estonia/

nu kanske det börjar hända lite grejer
Citera
2020-12-17, 20:02
Medlem
tedbundys avatar
Spännande om det görs på riktigt och inga stängda zoner och restriktioner.

19:49Nora Fernstedt
Uppgifter: Haverikommissionen vill öppna för Estoniadykningar
Statens haverikommission vill göra det möjligt att genomföra dykningar vid Estonias vrak, enligt uppgifter till Ekot.

Tillsammans med haverikommissonerna i Finland och Estland kommer man redan imorgon att begära en lagändring för att häva gravfriden, enligt radion.

– Jag kan inte säga särskilt mycket om det i dag, men vi bedömer att ska kunna gå ut med ytterligare information om det i i morgon eftermiddag, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör på Statens haverikommission, till Ekot.

I september sändes den uppmärksammade dokumentären där det framkom att det finns ett tidigare okänt hål i Estonias skrov. (Aftonbladet.se)

Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
https://www.expressen.se/nyheter/haverikommission-vill-se-dykningar-vid-estonia/

nu kanske det börjar hända lite grejer
Citera
2020-12-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Spännande om det görs på riktigt och inga stängda zoner och restriktioner.

19:49Nora Fernstedt
Uppgifter: Haverikommissionen vill öppna för Estoniadykningar
Statens haverikommission vill göra det möjligt att genomföra dykningar vid Estonias vrak, enligt uppgifter till Ekot.

Tillsammans med haverikommissonerna i Finland och Estland kommer man redan imorgon att begära en lagändring för att häva gravfriden, enligt radion.

– Jag kan inte säga särskilt mycket om det i dag, men vi bedömer att ska kunna gå ut med ytterligare information om det i i morgon eftermiddag, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör på Statens haverikommission, till Ekot.

I september sändes den uppmärksammade dokumentären där det framkom att det finns ett tidigare okänt hål i Estonias skrov. (Aftonbladet.se)

Det var väl i grevens tid

Tror detta blir ett himla liv när allt kommer upp till ytan ...

Citera
2020-12-18, 02:59
Medlem
Marmoths avatar
Ja, hoppas hoppas hoppas och även om jag tidigare trott att det kommer att fortsätta att mörkas så kanske lite att dagsläget med corona, m m, och press på ansvariga gör att man inte kan gå all in och svamla om övertäckningen, gravfrid, ”det finns inga hål” och fokusera på annat.

Vi foliehattar ser fram emot ett spännande 2021! 😀👍🏻

🌲🎅🏼
Citera
2020-12-18, 10:08
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Det var väl i grevens tid

Tror detta blir ett himla liv när allt kommer upp till ytan ...

Ingenting lär komma till ytan. Aldrig att vi får några svar. Dykningar kommer ske men de stora frågetecknen lär bestå. Ni kommer bli gruvligt besvikna om ni tror det här betyder någonting. Det har inte gått nästan 30 år utan riktig utredning utan orsak..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in