2020-12-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Jag är ledsen. Men redan efter några stycken så börjar man hitta faktafel/halvsanningar. Läste den mindre versionen av Filters artikel när den kom ut. Jag personligen lägger ingen vikt vid det dom skriver alls. När man säger "sedan länge avfärdade skrönor" så blir jag påmind om hur kollegor försöker använda sig av härskarteknik för att få sin åsikt fram i en diskussion. Majoriteten av dom teorier som cirkulerar är inte nåt som ens kan kallas för skrönor. Enda dom har gemensamt är att man använder sig utav fantasin för att försöka lista ut vad som verkligen hände. En skröna är en påhittad historia kort sammanfattat. Kan absolut inte appliceras på dom flesta teorier. Särskilt eftersom ett hål i Estonia var en av dessa "avfärdade skrönor", men titt på fasen. Nu har vi ett hål.

Kommer tyvärr inte läsa igenom alla 38 sidor. Får mer känslan av att Filter önskar det var dom själva som upptäckte hålet.

Det du anmärker på är den språkliga användningen av ordet skröna, tycker inte det slår hål på Filters invändningar.

Jag har läst senaste Filter och din uppfattningen delar jag absolut inte, med deras önskan om att själva ha upptäckt hålet i åtanke. Det är uppenbart att du inte läst den.
Citera
2020-12-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja men det ändrar inte på att det är fullt möjligt att estonia sjönk på det sätt som hav.kom kommit framtill än hur osannolikt det må vara.

Är inte den mest sannolika förklaring av olycksförloppet innan estonia kapsejser(lägger sig på sidan) just vatten på bildäck.

Då borde ju också det vara den rimliga förklaringen ,så du är inte ens konsekvent när det kommer till att tillämpa vad som är mest sannolikt.
Mjae. Jag tror faktiskt inte på att det presenterats någon nöjaktigt plausibel förklaring av hela haveriförloppet. Av vare sig hav.kom eller deras medlöpare.
Dvs. Först en plötslig slagsida åt sb ( ca 10 grader), efter några minuter en upprätning till i stort sett noll slagsida. Och efter fem (?) min. till, en stadig ökning av sb slagsida mot till sist 90 grader.
Ingen har ännu förklarat dessa förändringar!
Citera
2020-12-04, 21:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazcush
Hallå allihopa!

Jag delade den här artikeln från Filter i en annan tråd. Jag tycker själv att de ger ett bra svar på hålet.

Jag delar den här också, tänkte det var viktigt att ni också får ta del av den.

https://delafil.se/1e5ee1d69aab2c08/Estonia_filter.pdf

Har försökt att formatera det så det är läsbart. Sifforna i parenteser är fotnoter. Skulle någon vilja veta vad som står i dessa så kan ni bara skriva så kan jag dela den efterfrågade fotnoten.
Stort tack!

Jag är den första att såga TP och hans Skandiaman, men detta är en mycket bra artikel av Filter. Framförallt är den en fantastisk exposé över 90-talets mediatäckning av Estonia. Jag hittar några mindre faktafel, men det här är bland det bättre i ämnet jag läst i allmän media.

Låt säga så här: han har läst 10 ggr mer än Evertsson i ämnet.

Edit: Det här är en suverän sammanfattning av Borgnäs och Evertssons scenarion:

LIKT FÖREGÅNGAREN Lars Borgnäs presenterar inte Henrik Evertsson något alternativt scenario för hur förlisningen ska ha gått till. Förmodligen är inställningen klok. För att de olika trådar som presenteras i serien ska sitta ihop bör nämligen ungefär det följande ha hänt:
Någon, sannolikt svenskar men eventuellt någon annan, har kommit över rysk försvarsmateriel som ska fraktas med Estonia. Detta får ryssarna veta, därtill så långt i förväg att de hinner planera en motoperation. Att stoppa transporten bedöms som så viktigt att nästan tusen människoliv anses irrelevanta. Istället för att stoppa bilen – eller om det nu är två lastbilar – på land sänker man fartyget på Östersjön, med sprängmedel eller en ubåt. Detta är så pikant för Sverige att en enorm mörkläggningsoperation dras igång, som först inbegriper Finlands och Estlands regeringar, sedan medlemmarna i den multinationella haverikommissionen och slutligen även fartygsexperter från Nederländerna och Skottland.
– Det är så jävla orimligt att jag får svårt att få syre bara jag tänker på det.
Personen som yttrar sig är KSI-veteran, det vet jag. Mer får jag inte skriva
.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-12-04 kl. 21:26.
Citera
2020-12-04, 21:32
Medlem
sazcushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Stort tack!

Jag är den första att såga TP och hans Skandiaman, men detta är en mycket bra artikel av Filter. Framförallt är den en fantastisk exposé över 90-talets mediatäckning av Estonia. Jag hittar några mindre faktafel, men det här är bland det bättre i ämnet jag läst i allmän media.

LIKT FÖREGÅNGAREN Lars Borgnäs presenterar inte Henrik Evertsson något alternativt scenario för hur förlisningen ska ha gått till. Förmodligen är inställningen klok. För att de olika trådar som presenteras i serien ska sitta ihop bör nämligen ungefär det följande ha hänt:
Någon, sannolikt svenskar men eventuellt någon annan, har kommit över rysk försvarsmateriel som ska fraktas med Estonia. Detta får ryssarna veta, därtill så långt i förväg att de hinner planera en motoperation. Att stoppa transporten bedöms som så viktigt att nästan tusen människoliv anses irrelevanta. Istället för att stoppa bilen – eller om det nu är två lastbilar – på land sänker man fartyget på Östersjön, med sprängmedel eller en ubåt. Detta är så pikant för Sverige att en enorm mörkläggningsoperation dras igång, som först inbegriper Finlands och Estlands regeringar, sedan medlemmarna i den multinationella haverikommissionen och slutligen även fartygsexperter från Nederländerna och Skottland.
– Det är så jävla orimligt att jag får svårt att få syre bara jag tänker på det.
.

Sammanfattningen är på något sätt det som sätter spiken i kistan för mig. Får man höra massa bevis för något låter det i längden rimligt, men om man läger det samman så hör man hur orimligt det blir.
Citera
2020-12-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Stort tack!

.

KSI? Var det inte dom som skötte smuggeltrafiken av militärmateriel på Estonia? Dom som blev hotade av ryssarna att upphöra med detta? Det är inte konstigt att dessa skuggfigurer får svårt att få syre när de tänker på konsekvenserna av sitt handlande.
Citera
2020-12-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
KSI? Var det inte dom som skötte smuggeltrafiken av militärmateriel på Estonia? Dom som blev hotade av ryssarna att upphöra med detta? Det är inte konstigt att dessa skuggfigurer får svårt att få syre när de tänker på konsekvenserna av sitt handlande.
Just precis! Ksi blev hotade om att sluta frakta. Men sket i detta.
Ericsson blev hotade, att sluta upp med att köra/ alt. att låna ut bilarna till andra, för smuggel. Men sket i det.
Hur ser eg. deras Spinndoktorer ut??
Citera
2020-12-05, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mjae. Jag tror faktiskt inte på att det presenterats någon nöjaktigt plausibel förklaring av hela haveriförloppet. Av vare sig hav.kom eller deras medlöpare.
Dvs. Först en plötslig slagsida åt sb ( ca 10 grader), efter några minuter en upprätning till i stort sett noll slagsida. Och efter fem (?) min. till, en stadig ökning av sb slagsida mot till sist 90 grader.
Ingen har ännu förklarat dessa förändringar!

Vad är defentionen nöjaktigt plausibel? Vatten på bildäck på bildäck och ett bogvisir som lossnar klarar av att förklara det.

och jag har fortfarande inte ens hört om nån annan plausibel teori utan vatten på bildäck, kan du hänvisa till nån? Du som inte är nöjd med den hav.kom kommit med måste ja ha några på hög.

och hålet den här tråden handlar om verkar heller inte hjälpa nån sån teori på traven.
Senast redigerad av painkiler 2020-12-05 kl. 03:09.
Citera
2020-12-05, 03:59
Medlem
Citat:
Vad är defentionen nöjaktigt plausibel? Vatten på bildäck på bildäck och ett bogvisir som lossnar klarar av att förklara det.

och jag har fortfarande inte ens hört om nån annan plausibel teori utan vatten på bildäck, kan du hänvisa till nån? Du som inte är nöjd med den hav.kom kommit med måste ja ha några på hög.

och hålet den här tråden handlar om verkar heller inte hjälpa nån sån teori på traven.
Jo, jag har en teori, den funkar ensam, såväl som i kombo med vatteninträngning genom det nya hålet (hittat i år);
Att det aldrig har kontrollerats status på de svetsar som fanns "inuti" fen.stab.lådorna!
Hela arrangemanget hade ju monterats på varv i Finland i jan. 1994. Gnm att rektangulära hål tagits upp i skrovet, varpå de infällda lådorna sattes dit. Det finns inte/ public. inte ngt ritningsunderlag , från hela detta kritiska ingrepp.
Minnes; det fordrades ett hål med area på endast ett par , tre kvadrat-dm , för att få in kopiöst med vatten i flytdelen, dvs under vattenlinjen!
Citera
2020-12-05, 17:05
Medlem
Citat:
Jo, jag har en teori, den funkar ensam, såväl som i kombo med vatteninträngning genom det nya hålet (hittat i år);
Att det aldrig har kontrollerats status på de svetsar som fanns "inuti" fen.stab.lådorna!
Hela arrangemanget hade ju monterats på varv i Finland i jan. 1994. Gnm att rektangulära hål tagits upp i skrovet, varpå de infällda lådorna sattes dit. Det finns inte/ public. inte ngt ritningsunderlag , från hela detta kritiska ingrepp.
Minnes; det fordrades ett hål med area på endast ett par , tre kvadrat-dm , för att få in kopiöst med vatten i flytdelen, dvs under vattenlinjen!

Vi har tre kända fall med betydligt större skador under vattenlinjen än dom du nu beskriver på Estonia, HMS Helge Ingstad , Costa Concordia och Titanic. Ingen av dom sjunker på samma sätt som Estonia och betydligt långsammare.

så din teori är ännu mer orimlig än hav.koms. din teori bygger på att en händelse år orimlig och sen försöker du verifera den med saker som är ännu orimligare än just den händelsen.
Senast redigerad av painkiler 2020-12-05 kl. 17:08.
Citera
2020-12-05, 17:10
Medlem
Citat:
Vi har tre kända fall med betydligt större skador under vattenlinjen än dom du nu beskriver på Estonia, HMS Helge Ingstad , Costa Concordia och Titanic. Ingen av dom sjunker på samma sätt som Estonia och betydligt långsammare.

så din teori är ännu mer orimlig än hav.koms.
Just. Du vet ungefär ingenting. Ex.vis om handhavandet av E , under många , många seglatser.
Men fortsätt mkt gärna, med att tro på den svenska regimen och alla dess sagor!!
Citera
2020-12-05, 17:14
Medlem
Citat:
Just. Du vet ungefär ingenting. Ex.vis om handhavandet av E , under många , många seglatser.
Men fortsätt mkt gärna, med att tro på den svenska regimen och alla dess sagor!!

Din saga är ju värre än havs.kom iallafall.

din teori bygger på att en händelse är orimlig och sen försöker du verifera den med saker som är ännu orimligare än just den händelsen.

hav.kom har ju med saker i sitt förlopp som är rimliga iallafall, det saknar ju din helt.
Citera
2020-12-05, 17:27
Medlem
Citat:

så din teori är ännu mer orimlig än hav.koms. din teori bygger på att en händelse år orimlig och sen försöker du verifera den med saker som är ännu orimligare än just den händelsen.

Hur många av dina exempel var roro-fartyg liknande Estonia? Du kan lika gärna skriva om hur din grannes eka sjönk när dom glömde sätta dit bottenpluggen. Det är helt ovidkommande jämförelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in