2020-12-16, 10:07
Medlem
Kommer inte ta något vaccin som inte är tillverkar i ryssland. Dem har bäst koll på läget där.
Citera
2020-12-16, 10:09
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
När kommer vi kunna vaccinera oss?
Jag menar ingen udda riskgrupp utan alla.

Är skeptisk till att Sverige kommer klara av att få större mängder vaccin och dessutom klara distributionen. Vi hade ju väldigt svårt att ordna testning.

Jag tror tyvärr inte heller på det, och när man pratar med sina vänner o.s.v. så... tror inte de på det heller. Det har varit för mycket sjabbel i den här saken, och det kan bli en självuppfyllande profetia också, när alla tror att det inte kommer att gå.

Det är speciellt problematiskt med det första vaccinet vi ska få till Sverige: kravet på stark kyla, kylkedjan som inte får brytas, att man inte får flytta omkring på vaccinet för att det är mycket instabilt, och kort hållbarhet. Jag tror aldrig att "vi" kommer att klara den logistiken, sorry. Undrar förresten om det är farligt att ta ett vaccin som har fallit sönder, eller om det bara inte har någon verkan..?
Citera
2020-12-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hela-listan-sa-manga-vaccindoser-far-varje-region

Jag ser inte Janssens vaccin någonstans på den här listan. Varför? Det är det enda vaccin, av dem som skulle komma till Sverige, som jag kan tänka mig att ta. På grund av att det är gjort med gammal beprövad teknik.

Det vägrar jag att tro på. Det var så många olika läkare inblandade, att de inte alla kan ha frångått sin yrkesetik och ljugit. Det skulle ju ha kostat dem deras läkarleg om det hade kommit fram.

Och hur många av dessa läkare följde proverna från att de togs till att de visade positivt?
Citera
2020-12-16, 10:11
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Och hur många av dessa läkare följde proverna från att de togs till att de visade positivt?

De såg väl om han hade symptom. Och Trump måste i så fall ha mutat labbpersonalen också... nä.
Citera
2020-12-16, 10:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast så är det ingen som mäter, eftersom det inte säger någonting. Många länder som har drabbats hårt är mycket glesbefolkade på pappret, inte bara Sverige.
Befolkningstäthet för nationer är ett mycket vanligt jämförelsemått. Det är absolut ingen som mäter som du. Du hittar ju på egna områden som mälardalen, 90-min cirklar, styckar upp Sverige i 100 tätbefolkade kluttar och försöker felaktigt påstå att Sverige är lika tätbefolkat som europa generellt.

Sverige är en nation med ett nationellt svar på pandemin. I europeisk jämförelse av nationer är resultatet av det svenska svaret på pandemin särdeles uselt med tanke på hur glesbefolkat Sverige är.
Citera
2020-12-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det små lokala kluster. 100 smittade senaste dygnet.
Skulle de kört med flockimmunitet då skulle miljontals kineser varit döda.

https://covid19.who.int/region/wpro/country/cn

Det kanske är över en miljon döda i Kina?

Det dör nästan 10 miljoner om året i Kina - de har haft Covid 19 i över ett år. Inte svårt att gömma någon eller några miljoner i den "vanliga" dödligheten.
Citera
2020-12-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast så är det ingen som mäter, eftersom det inte säger någonting. Många länder som har drabbats hårt är mycket glesbefolkade på pappret, inte bara Sverige.

Hvilke glesbefolkade lande i EU har drabbats som Sverige?
Citera
2020-12-16, 10:14
Medlem
Citat:
De såg väl om han hade symptom. Och Trump måste i så fall ha mutat labbpersonalen också... nä.

Symptom, du vet hur mycket olika symptom det finns för covid?
Nej, det räcker att en person byter ut provet till ett smittat prov på vägen till labbet.
Citera
2020-12-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det kanske är över en miljon döda i Kina?

Det dör nästan 10 miljoner om året i Kina - de har haft Covid 19 i över ett år. Inte svårt att gömma någon eller några miljoner i den "vanliga" dödligheten.

Den variant av Covid som spreds i Kina var mycket mindre smittsam än den mutation som skedde i Spanien och som står för 70% av Covid i Västeuropa idag. Lägg till detta att Kina var "duktiga" på att låsa inne smittan så är det inte alls otroligt att de fick kontroll över sjukdomen.

Idag är det karantän som gäller för att komma in i landet, samt att alla skall ha provtagning dessutom.
Citera
2020-12-16, 10:20
Medlem
eternussermos avatar
Är det Tom Britton som gjort prognosen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zPAwz/folkhalsomyndigheten-gav-fel-prognos--toppen-ar-inte-nadd
I mitten av december skulle trenden vända och kurvan börja plana ut igen, trodde Folkhälsomyndigheten.

Men med facit i hand visar det sig vara en felaktig prognos.

– Antalet anmälda fall ökade förra veckan, så uppenbarligen var inte toppen nådd, säger Folkhälsomyndighetens Sara Byfors.

Citera
2020-12-16, 10:22
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hela-listan-sa-manga-vaccindoser-far-varje-region

Jag ser inte Janssens vaccin någonstans på den här listan. Varför? Det är det enda vaccin, av dem som skulle komma till Sverige, som jag kan tänka mig att ta. På grund av att det är gjort med gammal beprövad teknik.
De rekryterar till sin fas 3 studie för dubbeldos fram till mars 2021, räkna inte med nåt vaccin förrän tidigast nästa år vid den här tiden.
https://finance.yahoo.com/news/johnson-johnson-begins-two-dose-073131118.html
Endosprogrammet fas 3 har ju haft problem men har startat, förmodar att resultaten från detta kommer tidigare men man kan ju ana att de ser problem med effektiviteten eftersom de startat en ny för dubbeldos.
Citera
2020-12-16, 10:25
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det Tom Britton som gjort prognosen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zPAwz/folkhalsomyndigheten-gav-fel-prognos--toppen-ar-inte-nadd
I mitten av december skulle trenden vända och kurvan börja plana ut igen, trodde Folkhälsomyndigheten.

Men med facit i hand visar det sig vara en felaktig prognos.

– Antalet anmälda fall ökade förra veckan, så uppenbarligen var inte toppen nådd, säger Folkhälsomyndighetens Sara Byfors.

Det fanns ju inte heller någon anledning att tro att trenden skulle vända nu. Varför skulle den göra det? Smittan bränner naturligtvis igenom befolkningen hela vintern, tills den av naturliga skäl upphör igen när solen och värmen kommer tillbaka mot slutet av maj. SÅVIDA vaccinet inte kommer emellan, men det måste ju Britton ha vetat att vi inte kunde ha fått det i stora doser redan nu. ELLER om man inte inför en ordentlig lockdown, men det ordet är ju tabubelagt i Sverige.

Tänk så mycket vi skattebetalare har betalat för de här helt meningslösa "modellerna", som alla "experter" har ägnat sig åt - i stället för att försöka stoppa smittan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in