2020-12-15, 23:30
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det krävs två för att dansa vals. Den sjuka behöver väl också vara på affären en längre tid för att koncentrationen ska bli tillräckligt hög?

Jag tycker inte heller man ska vara orolig för att gå på livsmedelsaffären. Sen behöver man inte plocka upp och tugga på någons gamla munskydd, men håller man lite sunt avstånd som du säger så borde det ju vara lugnt.
Den sjuka? Om många sjuka eller asymptomatisk personer går in och ut under flera timmar efter affären öppnat så är ju risken att det är en jämn dimma av ånga och droppar med virus på sig. Bara tänk hur det ser ut när man andas ut en kall vinterdag. Jag tror att i miljöer inomhus där många folk rör sig hela tiden hjälper inte att "hålla avstånd". Snarare totala mängden folk per yta och tiden sen det öppnade och kanske andra parametrar som ventilation och luftfuktighet.
Citera
2020-12-15, 23:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den stora skillnaden är att luftburna smittämnen kan spridas i luften enskilt, Aerosolsmittor sprids med aerosoler.

Jag bryr mig inte om vilken trovärdighet du tillskriver mig, f.ö.
Jaha. Det är alltså skillnad mellan de smittämnen som kan spridas enskilt genom luften och de som sprids som aerosoler. Sprids mässlingen som en aerosol eller sprids smittämnet enskilt?

Hur kan det komma sig att SARS är en aerosolsmitta, enligt din källa, medan SARS-CoV-2 är en luftsmitta?
Är inte viruspartiklarna ungefär lika stora? Eller har det med något annat än storleken att göra?

Ja, jag förstår att du struntar fullständigt i din trovärdighet när du inte har nån koll på källor du refererar till.
Citera
2020-12-15, 23:37
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja, det borde finnas incitament för att detaljstudera länder som har mindre antal döda respektive sjuka. Det viktiga är att få ner antalet döda och sjuka, inte att avdramatisera Sveriges dödstal genom att vrida och vinkla på statistiken.

Men faktum kvarstår att tittar man på genomsnittet så kan man tro att Sverige ligger på ett slags medeltal när det i själva verket är 35 Europeiska länder som har lägre dödstal än vad vi har. Ser man på hela världen så är det nästan 200 länder (per miljon invånare) som har lägre dödstal än Sverige.

Självfallet vågar Tegnell-fansen inte jämföra Sverige med Norge och Finland.

Det nya är att vi ska jämföra med Sydamerika där en majoritet av befolkningarna i Peru, Colombia, Ecuador, Bolivia och Argentina lever i fattigdom och genomkorrupta länder utan någon som helst politisk stabilitet. De värst drabbade länderna i Sydamerika bland världens topp 25 har inte haft förutsättningar för god pandemihantering som Sverige, Norge och Finland.

Även Mexiko i nordamerika har en stor befolkning som lever i fattigdom eller i extrem fattigdom.

Armenien och Bosnien finns bland topp 25 som inte heller har några vettiga förutsättningar för god pandemihantering.
Citera
2020-12-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den stora skillnaden är att luftburna smittämnen kan spridas i luften enskilt, Aerosolsmittor sprids med aerosoler.

Jag bryr mig inte om vilken trovärdighet du tillskriver mig, f.ö.

Enligt Agnes Wold sprids bl.a mässlingen med aerosol, aerosolsmitta = sprids i luften.

https://mobile.twitter.com/agneswold/status/1274589514065993728
Citera
2020-12-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte lyckats hitta någon sådan. Hittade en artikel nu som kanske rotar i det, handlar om transmissiondoser, jag kan tyvärr inte läsa den då jag har gjort slut på min kvot där. Men du kanske kan citera lite ur artikeln?

https://www.nytimes.com/2020/05/29/health/coronavirus-transmission-dose.html

Finns uppgifter på >100 och 1000 viruspartiklar.

http://www.clinlabnavigator.com/sars-cov-2-infectious-dose.html

"If an infected person was breathing and emitting 20 viral particles per minute, but not sneezing or coughing, another person would need to remain in the same room for at least 50 minutes to inhale an infectious dose of 1000 viral particles."

Då antar jag att rummet inte har luftväxling eller ventilation och att man utgår från att alla virusaerosoler som andas ut är aktiva och inte torkar in under den 50-minutersperioden.
Citera
2020-12-15, 23:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns faktiskt goda skäl att inte överdramatisera dödstal. Man ska absolut inte mörka något, men att göra människor mer rädda än nödvändigt är skadligt på många sätt.

Att det är ett stort antal länder med lägre dödstal har en naturlig förklaring. Det är lättare att hantera en pandemi i ett litet land. Därför drabbas små länder lindrigare, allt annat lika.

Under oss på listan finns alltså en massa småländer, men det är högt upp på listan som man hittar människorna.

Jag överdramatiserar inte dödstal men man bör inte blunda för dem heller. Det är viktigare att rädda liv och hälsa än att skydda folk från rädsla. Med tanke på den slöa följsamheten av de restiktioner vi har i Sverige så borde det dessutom inte vara så tokigt att folk blev lite rädda.

Och nej, det finns inte "massa småländer" under oss utan en salig blandning av stora såväl som små länder. Merparten av människorna hittar du där och inte i de länder du i normalfallet gärna pekar på.
Citera
2020-12-15, 23:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns uppgifter på >100 och 1000 viruspartiklar.

http://www.clinlabnavigator.com/sars-cov-2-infectious-dose.html

"If an infected person was breathing and emitting 20 viral particles per minute, but not sneezing or coughing, another person would need to remain in the same room for at least 50 minutes to inhale an infectious dose of 1000 viral particles."

Då antar jag att rummet inte har luftväxling eller ventilation och att man utgår från att alla virusaerosoler som andas ut är aktiva och inte torkar in under den 50-minutersperioden.

Jag lyckades läsa den andra artikeln:

Citat:
Common respiratory viruses, like influenza and other coronaviruses, should offer some insight. But researchers have found little consistency.

For SARS, also a coronavirus, the estimated infective dose is just a few hundred particles. For MERS, the infective dose is much higher, on the order of thousands of particles.

De verkar ha gjort en kvalificerad gissning mellan SARS och MERS, men de skriver att de inte vet. Det stämmer ju ganska väl med det du citerar ovan.
Citera
2020-12-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Löfvén i våras: "Vi fattar våra beslut efter vad våra expertmyndigheter uttalar"
Aftonbladet och SVT i våras: "Lyssna på experterna"

Löfvén idag: "Experterna hade fel"
De orden kommer vi ihåg, det är så det sagts hela tiden.
Citera
2020-12-15, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
De har gjort en studie i Spanien nu som visar att endast 10% av spanjorerna har smittats. Det stämmer mycket bra med paretofördelningen. Tyvärr innebär det att flockimmunitet kan vi glömma. Fy fan, jag bävar inför vintern.

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-15/studie-en-av-tio-spanjorer-har-smittats

Citat:
Nästan 10 procent, eller omkring 4,7 miljoner människor, bedöms ha smittats av covid-19 i Spanien. Det visar en studie som presenterades på tisdagen.

Edit:
Madrid hade ca: 18%, vi kn nog anta att Stockholm har liknande, om man får gissa.
Citera
2020-12-16, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Enligt Agnes Wold sprids bl.a mässlingen med aerosol, aerosolsmitta = sprids i luften.

https://mobile.twitter.com/agneswold/status/1274589514065993728

Detta har skrivits otaliga gånger i tråden. Mässling och vattkoppor sprids via intorkade aerosoler, droplet nuclei, som kan liknas som "damm" i luften. De båda är betydligt mer smittsamma än covid-19.
Citera
2020-12-16, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag överdramatiserar inte dödstal men man bör inte blunda för dem heller. Det är viktigare att rädda liv och hälsa än att skydda folk från rädsla. Med tanke på den slöa följsamheten av de restiktioner vi har i Sverige så borde det dessutom inte vara så tokigt att folk blev lite rädda.

Och nej, det finns inte "massa småländer" under oss utan en salig blandning av stora såväl som små länder. Merparten av människorna hittar du där och inte i de länder du i normalfallet gärna pekar på.
Det du pratar om är en central del i alla välutvecklade länders pandemistrategi. Man ska "behålla en aura av normalitet" genom en pandemi. Att skrämma upp människor i en pandemi räddar inga liv och det minskar inget lidande.

Jag hittar inte alls på. Att ECDC-länderna har samma dödlighet som vi betyder att det finns ganska exakt lika många människor ovanför oss på listan, som under oss. Det är den matematiska innebörden av att vår dödlighet är som snittet i ECDC.
Citera
2020-12-16, 00:09
Bannlyst
Sverige är alltså i Epidemiläge 2 förstärkningsläge, nästa läge är epidemiläge 3 (katastrofläge)

RKML (tar över) i samarbete med smittskyddsläkare.
Senast redigerad av snuttis 2020-12-16 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in