2020-12-15, 22:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag pratar om totalen, inklusive våren.

Genomsnittet för ECDC-området är att det har dött 7,300 personer per 10-miljoner invånare.

En genomsnittlig EU/EEA/UK-medborgare har alltså förlorat lika många anhöriga till covid som en svensk.

Jag håller inte med om att det spelar mindre roll. Jag tycker tvärtom att det är otroligt relevant. Det är väldigt stor skillnad, psykologiskt, mellan att vara ett ensamt land med höga dödstal vs. att vara ett land i mängden med genomsnittliga dödstal.

Ok då förstår jag. Men jag delar ändå inte din mening med att det är intressant att titta på dödstal i genomsnitt för hela EU/EEA/UK. Dels för att ett genomsnitt gör att man inte ser skillnader och nyanser länder emellan och dels för att man då får svårare att ta lärdom av länder som har klarat pandemin "bättre" i rena dödstal och sjukhusinläggningar. Om nu genomsnittet mot förmodan skulle vara en intressant siffra så är Sverige på god väg att överträffa 7 300 personer med god marginal, speciellt med tanke på att vi har en lång vinter framför oss.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var det i vanliga inomhusmiljöer då - typ en affär eller en kontorslokal - och inte väldigt speciella labbförhållanden? Var viruset fortfarande piggt efter tre timmar i luften?

Det var i labbmiljö och gällde små utrymmen, med stillastående luft. En hiss är exempelvis ett mycket otrevligt utrymme, likaså offentliga toaletter. Men det är ju fler saker det beror på: tiden, avståndet och utrymmet. Att sitta i samma bil som en eventuell superspridare kan ju bli katastrofalt med tanke på mängden virus man kan få i sig då. Jag har länkat en undersökning i tråden som visar att en normal coronapatient andas ut ca: 36000 viruspartiklar per kubikmeter luft medan en superspridare kan avge så mycket som 7 500 000 viruspartiklar per kubikmeter luft, en avsevärd skillnad.

Edit:
Restaurangen på Gotland måste ju ha varit ett sådant event, kanske med en ac som torkar upp och vispar runt luften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De metastudier som gjorts visar en minskning av luftvägsinfektioner med 16-23 % med handtvätt. Så du minskar inte bara mag-tarmsjukdomar. Länkat i tråden sedan tidigare.
Har du den länken?
Citera
2020-12-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ok då förstår jag. Men jag delar ändå inte din mening med att det är intressant att titta på dödstal i genomsnitt för hela EU/EEA/UK. Dels för att ett genomsnitt gör att man inte ser skillnader och nyanser länder emellan och dels för att man då får svårare att ta lärdom av länder som har klarat pandemin "bättre" i rena dödstal och sjukhusinläggningar. Om nu genomsnittet mot förmodan skulle vara en intressant siffra så är Sverige på god väg att överträffa 7 300 personer med god marginal, speciellt med tanke på att vi har en lång vinter framför oss.
Om man vill detaljstudera, sure.

Jag menar bara att Sverige är del av en global utveckling av den här pandemin, där vår dödlighet varken är högre eller lägre än ECDC-länderna, Nordamerika och Sydamerika. Det är ett fåtal länder som har väldigt låg dödlighet, som vi andra har hakat av nu.
Citera
2020-12-15, 23:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du har fel. Antikroppsnivåer finns kvar längre än så.

https://science.sciencemag.org/content/370/6521/1227

Verkar finnas olika åsikter hur bra skyddet är. Finns olika typer av antikroppar tex.

Presence of antibodies may not guarantee protection from Covid-19, say scientists

https://health.economictimes.indiatimes.com/news/diagnostics/presence-of-antibodies-may-not-guarantee-protection-from-covid-19-say-scientists/77988502
Citera
2020-12-15, 23:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man vill detaljstudera, sure.

Jag menar bara att Sverige är del av en global utveckling av den här pandemin, där vår dödlighet varken är högre eller lägre än ECDC-länderna, Nordamerika och Sydamerika. Det är ett fåtal länder som har väldigt låg dödlighet, som vi andra har hakat av nu.

Ja, det borde finnas incitament för att detaljstudera länder som har mindre antal döda respektive sjuka. Det viktiga är att få ner antalet döda och sjuka, inte att avdramatisera Sveriges dödstal genom att vrida och vinkla på statistiken.

Men faktum kvarstår att tittar man på genomsnittet så kan man tro att Sverige ligger på ett slags medeltal när det i själva verket är 35 Europeiska länder som har lägre dödstal än vad vi har. Ser man på hela världen så är det nästan 200 länder (per miljon invånare) som har lägre dödstal än Sverige.
Citera
2020-12-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Verkar finnas olika åsikter hur bra skyddet är. Finns olika typer av antikroppar tex.

Presence of antibodies may not guarantee protection from Covid-19, say scientists

https://health.economictimes.indiatimes.com/news/diagnostics/presence-of-antibodies-may-not-guarantee-protection-from-covid-19-say-scientists/77988502

Antikroppar kan vara neutraliserande eller inte. I Science-studien jag hänvisade till har de använt neutralisationstest.
Citera
2020-12-15, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag frågade dig om du kunde ge exempel på respektive smitta eftersom du påstår dig vara insatt i vetenskapliga sammanhang. Intressant nog kan du inte ge några exempel aerosolsmitta resp luftburen smitta utan hänvisar till en engelsk Wikipediaartikel.
I artikeln står att mässlingen är en aerosolsmitta men du säger att mässlingsmitta är luftburen.
Men aerosolsmitta och luftburen smitta är enligt dig inte samma sak i vetenskapliga sammanhang.
Vad är då skillnaden?!?
Din trovärdighet sjönk just genom golvet.
Den stora skillnaden är att luftburna smittämnen kan spridas i luften enskilt, Aerosolsmittor sprids med aerosoler.

Jag bryr mig inte om vilken trovärdighet du tillskriver mig, f.ö.
Citera
2020-12-15, 23:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var i labbmiljö och gällde små utrymmen, med stillastående luft. En hiss är exempelvis ett mycket otrevligt utrymme, likaså offentliga toaletter. Men det är ju fler saker det beror på: tiden, avståndet och utrymmet. Att sitta i samma bil som en eventuell superspridare kan ju bli katastrofalt med tanke på mängden virus man kan få i sig då. Jag har länkat en undersökning i tråden som visar att en normal coronapatient andas ut ca: 36000 viruspartiklar per kubikmeter luft medan en superspridare kan avge så mycket som 7 500 000 viruspartiklar per kubikmeter luft, en avsevärd skillnad.

Edit:
Restaurangen på Gotland måste ju ha varit ett sådant event, kanske med en ac som torkar upp och vispar runt luften.

Finns det forskning som visar vilka virushalter som krävs för att överföra smitta?

Sannolikt har spridningen(mottaglighet som utvecklas till smittspridare) även med den exponerades immunförsvar att göra.

Enligt Illustrerad vetenskap så medger WHO att en superspridning snarare är en händelse än en specifik person.

Dock är det svårt att helt utesluta individen, även om tid och plats spelar roll. Forskare är eniga om att vissa individer smittar mer än andra om omständigheterna är rätt, enligt källa som ovan.
Citera
2020-12-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja, det borde finnas incitament för att detaljstudera länder som har mindre antal döda respektive sjuka. Det viktiga är att få ner antalet döda och sjuka, inte att avdramatisera Sveriges dödstal genom att vrida och vinkla på statistiken.

Men faktum kvarstår att tittar man på genomsnittet så kan man tro att Sverige ligger på ett slags medeltal när det i själva verket är 35 Europeiska länder som har lägre dödstal än vad vi har. Ser man på hela världen så är det nästan 200 länder (per miljon invånare) som har lägre dödstal än Sverige.
Det finns faktiskt goda skäl att inte överdramatisera dödstal. Man ska absolut inte mörka något, men att göra människor mer rädda än nödvändigt är skadligt på många sätt.

Att det är ett stort antal länder med lägre dödstal har en naturlig förklaring. Det är lättare att hantera en pandemi i ett litet land. Därför drabbas små länder lindrigare, allt annat lika.

Under oss på listan finns alltså en massa småländer, men det är högt upp på listan som man hittar människorna.
Citera
2020-12-15, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det forskning som visar vilka virushalter som krävs för att överföra smitta?

Sannolikt har spridningen(mottaglighet som utvecklas till smittspridare) även med den exponerades immunförsvar att göra.

Enligt Illustrerad vetenskap så medger WHO att en superspridning snarare är en händelse än en specifik person.

Dock är det svårt att helt utesluta individen, även om tid och plats spelar roll. Forskare är eniga om att vissa individer smittar mer än andra om omständigheterna är rätt, enligt källa som ovan.

Jag har inte lyckats hitta någon sådan. Hittade en artikel nu som kanske rotar i det, handlar om transmissiondoser, jag kan tyvärr inte läsa den då jag har gjort slut på min kvot där. Men du kanske kan citera lite ur artikeln?

https://www.nytimes.com/2020/05/29/health/coronavirus-transmission-dose.html
Citera
2020-12-15, 23:28
Medlem
Det råder en kognitiv dissonans i budskapen från Folkhälsomyndigheten.

Det gäller allt från asymptomatisk smitta till munskydd samt till troliga scenarion.

Vi pratar om folk som arbetar heltid med epidemiologi. Ändå finner jag mer logik och vett i gemene flashbackanvändares inlägg för att inte tala om den allt större forskarkåren som motsätter sig Tegnells skitsnack till den kungliga vetenskapsakademin.

Även läkare på alla våra sjukhus går ut och ber om striktare och framförallt korrektare typer av åtgärder (att sluta servera alkohol efter kl 22 är inte någon sådan).

I all denna röra har vi en autistisk statsminister och en häxa till socialminister som dansar efter folkhälsomyndighetens pipa i hopp om att slippa ta på sig ansvaret.

När tillfälle ges så ger jag mig av till Norge eller Danmark. Vill inte bo i ett land med en sådan hög koncentration av dårar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in