Citat:
Ursprungligen postat av
Proofred
Om du läser meningen ""1 § Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar." står det inte att det är vid konstaterad smitta. Man ska medverka till att förhindra spridning genom rimliga försiktighetsåtgärder. Att inte anordna en fest med 150 personer är en helt rimlig försiktighetsåtgärd, speciellt när regeringen uttryckligen sagt att man ska undvika att just genomföra sådana arrangemang. Man kan inte ge en annan betydelse till en lag än så som den är formulerad - då har vi ingen rättsstat.
Man ska undvika fester ja.
Det är som sagt inte förbjudet eller straffbart. Beroende på var festen är och tillgång till den för allmänheten.
Om jag bjuder hem min släkt på julafton och vi blir 30 pers i min villa, kan inte polisen kliva in och be alla förutom 8 pers att lämna huset.
Återigen. Om det är straffbart att anordna en fest för att man kanske sprider smitta, så borde det som sagt vara straffbart att ha sex utan kondom. För då kanske man sprider smitta.
Men det är inte straffbart att ha sex utan kondom. Däremot straffbart att ha sex utan kondom om man tex vet om att man har HIV.
På samma sätt som att det är straffbart att anordna fest eller inte följda förhållningsreglerna som man får när man fått konstaterad Covidsmitta.