Hej Bestroligast!
Jag är och har varit i liknande situation som dig. Har varit sjukskriven av och till i 10 års tid. Om läkaren vägrar sjukskriva dig tycker jag du antingen ska ta kontakt med chefen på vårdcentralen och berätta att din läkare vägrar sjukskriva dig. Detta har hänt mig tidigare och efter samtal med chefen lyckades jag få ett läkarintyg.
Andra alternativet som jag ser är att byta vårdcentral, lista om dig via 1177 på närmaste VC ring kl 8 prick på morgonen och välj knappval 4 som oftast är tidbokning. Knappa in ditt personnummer och sedan telefonnummer innan talsvararen sagt färdigt meningen så hamnar du först i kön. Säg till sekreteraren att du behöver en läkartid för sjukskrivning och att du befinner dig i en ekonomisk kris. Du kommer få en läkartid samma dag, berätta för läkaren om dina symtom och överdriv gärna och säg att du är suicidal osv. Du kommer då tvingas tacka ja till någon form av behandling (vet inte om du står på någon nu) antingen psykofarmaka eller psykolog behandling eller en kombination. Du måste tacka ja till någon behandling för att läkarintyget ska godkännas.
Tredje alternativet är att uppsöka en privatläkare som kan hjälpa till med sjukskrivning. Ofta kan detta göras mot en liten betalning om du förklarar hur läget ligger till. Jag fick kontakt med en pensionerad läkare som jag googlade fram för ett tag sedan.
Det är förjävligt att det ska vara så svårt att få ett läkarintyg idag när man själv känner att man inte klarar av att arbeta.
Stå på dig och ge inte upp!
Lycka till!