2020-12-15, 11:26
Medlem
Hej!

Har varit hos läkare och hen vill inte skriva sjukintyg pga "försäkringskassan kommer ändå att neka"

Detta står i tidigare läkarintyg:
F412 Blandade ångest- och depressionstillstånd F439 Reaktion på svår stress, ospecificerad
M549 Ryggvärk

Jag har tidigare varit sjukskriven men blev efter 6 månader utförsäkrad att jag trots dessa diagnoser + sömnbesvär inte bedömdes ha nedsatt förmåga med 25% så jag har mot min vilja gått på a-kassa men dem ifrågasätter nu mitt arbetssökande då jag ej kunnat söka jobb som jag ska, försöker därför få sjukskrivning igen.

Mår fruktansvärt dåligt psykiskt och nu ej ha någon inkomst heller känns inte så roligt, råd mottages tacksamt, lönt att byta läkare?

Tack
Citera
2020-12-15, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bestroligast
Hej!

Har varit hos läkare och hen vill inte skriva sjukintyg pga "försäkringskassan kommer ändå att neka"

F412 Blandade ångest- och depressionstillstånd F439 Reaktion på svår stress, ospecificerad
M549 Ryggvärk

Jag har tidigare varit sjukskriven men blev efter 6 månader utförsäkrad att jag trots dessa diagnoser + sömnbesvär inte bedömdes ha nedsatt förmåga med 25% så jag har mot min vilja gått på a-kassa men dem ifrågasätter nu mitt arbetssökande då jag ej kunnat söka jobb som jag ska, försöker därför få sjukskrivning igen.

Mår fruktansvärt dåligt psykiskt och nu ej ha någon inkomst heller känns inte så roligt, råd mottages tacksamt, lönt att byta läkare?

Tack

kolla vad det står i patientjournalen. idioten kanske skrev något som kommer att innebär att det är lönlöst att gå till en annan. idioter som kallar sig läkare ljuger om allt möjligt så det kan vara värt att kolla vad äcklet skrev i journalen.
Citera
2020-12-15, 11:35
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Hej!

M549 Ryggvärk

Tack

Försök byt läkare men jag tror tyvärr att det är lönlöst. Jag fick en fraktur i våras i handen som inte läkte rätt och nu väntar jag på operation. Jag vart självklart varslad under Covid-19 epidemin och fick då stämpla men ville inte äta upp mina dagar så vart sjukskriven av läkaren då min hand bara funkar 25%.

Försäkringskassan avslog utan tvekan min ansökan om sjukpenning då de tyckte att jag kunde söka "lättare" jobb oavsett om jag hade utbildning eller inte. Svensk välfärd gäller tyvärr inte svenskar längre.

Om du inte har någon som helst inkomst bör du snarast kontakta socialtjänsten och förklara din situation.

Lycka till.
Citera
2020-12-15, 15:41
Medlem
Reglerna för försäkringskassan är sådana att din förmåga att arbeta trots sjukdom som ger nedsättning av arbetsförmågan prövas mot hela arbetsmarknaden. Dvs enligt de spelregler som de måste hålla sig till bedömer de att det finns någon typ av arbete någonstans som du kan utföra. Din läkare kan inte påverka de reglerna.
Citera
2020-12-15, 15:42
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Hej!

M549 Ryggvärk

Tack

Det är ju så här att det finns vissa vägledningar från socialstyrelsen ang sjukskrivningar. Jag har för mig att vägledningen gällande svår depression är sjukskrivning upp till 6 mån. Därefter är det inte lätt att få igenom sjukersättning från FK.
Sen är min erfarenhet gällande bekanta till mig, att det blir svårare att återgå i arbetslivet ju längre man är sjukskriven.
Visst kan du söka annan läkare men tror det blir svårt när du har varit sjukskriven i ett halvår. Det du kan göra är ju antingen söka upp akutpsyk om du mår så dåligt eller ge dig ut i arbetslivet igen. Fungerar det inte så får du ju uppsöka läkare då. Dom tar dig ju mer på allvar om du har försökt än att du inte försöker alls.

Ang din ospecificerade ryggvärk så gå till en fysioterapeut.
Citera
2021-01-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Det är ju så här att det finns vissa vägledningar från socialstyrelsen ang sjukskrivningar. Jag har för mig att vägledningen gällande svår depression är sjukskrivning upp till 6 mån. Därefter är det inte lätt att få igenom sjukersättning från FK.
Sen är min erfarenhet gällande bekanta till mig, att det blir svårare att återgå i arbetslivet ju längre man är sjukskriven.
Visst kan du söka annan läkare men tror det blir svårt när du har varit sjukskriven i ett halvår. Det du kan göra är ju antingen söka upp akutpsyk om du mår så dåligt eller ge dig ut i arbetslivet igen. Fungerar det inte så får du ju uppsöka läkare då. Dom tar dig ju mer på allvar om du har försökt än att du inte försöker alls.

Försäkringsmedicinskt beslutsstöd för recidiverande depression, svår episod ger: "Vid svår recidiverande depression kan inte alltid full arbetsförmåga återställas.", dvs inget slutdatum.

I TS exempel gäller dock att efter 6 månader ska man prövas mot hela arbetsmarknaden. Man kan göra undantag från den regeln om patienten förväntas återgå till arbetsmarknaden till fullo inom 12 månader. De diagnoser som anförs som orsak till nedsatt arbetsförmåga, i synnerhet de psykiatriska, kommer tveksamt ha löst sig inom 6 månader till.
Citera
2023-02-23, 21:43
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill

Lite bump på denna

Tror du en fysioterapeut kan ge en bättre diagnos? Jag har själv denna diagnosen sedan 2 år tillbaka som jag fick hos neurolog.
Nyligen varit hos vårdcentral som skickar mig till fysioterapeut vilket jag är lite skeptisk till. Ger inte dom en bara övningar eller utreder dom också samt sätter mer korrekt diagnos?

Man har varken röntgat eller tagit ryggmärgsprov på mig. Bara känt på ryggen och tagit blodprov för att utesluta fibromyalgia och reumatism. Är typ sängliggande 70% av min vakna tid och smärtan dränerar en fullständigt på energi.
Citera
2023-02-24, 02:51
Medlem
Hej Bestroligast!

Jag är och har varit i liknande situation som dig. Har varit sjukskriven av och till i 10 års tid. Om läkaren vägrar sjukskriva dig tycker jag du antingen ska ta kontakt med chefen på vårdcentralen och berätta att din läkare vägrar sjukskriva dig. Detta har hänt mig tidigare och efter samtal med chefen lyckades jag få ett läkarintyg.

Andra alternativet som jag ser är att byta vårdcentral, lista om dig via 1177 på närmaste VC ring kl 8 prick på morgonen och välj knappval 4 som oftast är tidbokning. Knappa in ditt personnummer och sedan telefonnummer innan talsvararen sagt färdigt meningen så hamnar du först i kön. Säg till sekreteraren att du behöver en läkartid för sjukskrivning och att du befinner dig i en ekonomisk kris. Du kommer få en läkartid samma dag, berätta för läkaren om dina symtom och överdriv gärna och säg att du är suicidal osv. Du kommer då tvingas tacka ja till någon form av behandling (vet inte om du står på någon nu) antingen psykofarmaka eller psykolog behandling eller en kombination. Du måste tacka ja till någon behandling för att läkarintyget ska godkännas.

Tredje alternativet är att uppsöka en privatläkare som kan hjälpa till med sjukskrivning. Ofta kan detta göras mot en liten betalning om du förklarar hur läget ligger till. Jag fick kontakt med en pensionerad läkare som jag googlade fram för ett tag sedan.

Det är förjävligt att det ska vara så svårt att få ett läkarintyg idag när man själv känner att man inte klarar av att arbeta.

Stå på dig och ge inte upp!
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in