2020-12-15, 09:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Till VÅREN. Alltså jag fattar ingenting. Pandemilag till våren, inställda prov till
Våren. Det är ju NU det är som värst. Till våren finns vaccin, folk kan ha sina prov utomhus, folk är allmänt friskare osv.

Nu börjar till och med jag bli komspiratorisk. Och det där konstiga smset. Vad håller de på med?

Ja, det blir lite som en David Lynch-film att ha en PK under brinnande pandemi som handlar om ett inställt prov som varar några timmar på vårkanten.

Gällande pandemilagen har jag viss förståelse för att den inte kan tas fram snabbare eftersom vi har ett omfattande remissförfarande i Sverige. Däremot så borde lagförslaget skickats på remiss i våras och inte tas fram med en snigels hastighet, som nu.
Citera
2020-12-15, 09:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad menar du? Det verkar som att många anstränger sig för att medvetet misstolka Anders Tegnell o övriga FHM i stället för att lyssna och läsa.

Se nedan, Tegnell, Oktober. Jämför med verkligt utfall och märk att 1 september 2021 är 9.5 månader från nu. Det nu dör ca 1700 i månadstakt nu med svagt stigande trend. Observera också att Tegnell var ”väldigt övertygad” om att siffrorna inte skulle bli så illa som i detta totalt verklighetsfrånvända (dröm)scenario.

—-

Folkhälsomyndigheten har tre olika scenarier för hur smittspridningen i Sverige kan komma att se ut framöver. Det scenario som myndigheten tror mest på utgår från en ojämn smittspridning med lokala utbrott i kluster. Då förväntas en ökad spridningstakt under hösten som sedan avtar för att åter öka och minska igen efter nyår.

Enligt detta scenario riskerar ytterligare 3 247 människor att dö av covid-19 fram till den 1 september 2021, även om Anders Tegnell har påpekat att uppskattningen av antalet dödsfall är mycket osäker eftersom den beror på väldigt många olika saker.
– Vi är väldigt övertygade om att dödstalen inte kommer att vara så höga som de här siffrorna visar, för vi har trender som går helt åt andra hållet. Men vi har inte lagt in dem i den här modellen, för vi vet inte hur de kommer att utvecklas på sikt.
Citera
2020-12-15, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och tänk om man då skulle ta lärdom av det, så att dom som mår bra av att vara i skolan får vara där, och de som mår dåligt av att vara i skolan slipper vara där! En svindlande tanke, eller hur..? För att återgå till coronan, så skulle det även bli mer luft mellan eleverna, om en tredjedel av dem inte var där... Sverige är otroligt oflexibelt.
De här barnen som mår dåligt av att vara i skolan, tror du att deras chanser förbättras av att de vänjer sig vid att sitta stilla hela dagarna och aldrig behöva konfrontera andra barn? Det kallas att vara "hemmasittare", och är bland det farligaste ditt barn kan råka ut för.

Du minns kanske den där mannen i Haninge som hade suttit instängd med sin mamma i 40 år och tappat alla tänder, som tidningarna skrev om nyligen? Det var en klassisk "hemmasittare". En pojke som mådde bättre av att vara hemma, så hans mamma lät honom vara hemma.

Det är inte "att vara flexibel", det är att möjliggöra för sitt barn att förstöra sitt liv.

(jag förstår att du menar väl, men även goda avsikter kan få väldigt negativa konsekvenser)
Senast redigerad av aw 2020-12-15 kl. 09:13.
Citera
2020-12-15, 09:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Alla är olika. Ganska vanligt inom IT med sociala miffon som trivs bäst ensamma i ett serverrum.
Brukar vara exceptionellt duktiga databasadministratörer eller bygger upp nätverkstopologin för ett jätteföretag med bravur.

Att vara social är löjligt överskattat.

Som Douglas Adams sa, Motsatsen till att tänka är att prata.
Ju mer babbel desto mindre tankeverksamhet.

OT, men värt att veta.

Ja jag håller med. Det här ständiga nätverkandet som idag fyller en stor funktion inom media, myndigheter och andra institutioner, kan ju ofta vara svårt för många människor. De kan istället vara väldigt duktiga i ensamarbeten, där det bara krävs enkla instruktioner med ändå kreativitet.

Det skapas mycket kontakter genom dessa med stora nätverk, men frågan om man inte skulle behöva ta in dessa mer introverta personer som oftast inte passar in där. Man kan ju bara se på influencer, vilket mervärde skapar dessa egentligen? Säkert bra för många men många baksidor också. Jag hoppas att detta med ensamarbete nu kommer att få sin plats i samhället, många kommer älska att arbeta hemifrån och saknar inte alls dessa kaffepauser eller AW och andra sociala kontakter, de vill endast göra sitt arbete.

Det är ju en positiv sak med covid19 - att vi kommer få fler människor att passa in eftersom hemarbete kommer bli något som kommer öka och för vissa passar detta bättre än att vara på arbetsplatsen, de blir mer effektiva, arbetar snabbare och kreativare.
Citera
2020-12-15, 09:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Västtrafik is sending out ticket controllers again, at the current peak of this second wave.

Ja det är så sjukt. Chaufförerna ska nu sitta instängda i ett omgivet tätt plexiglas med en liten (virus) lucka och öppna sina framdörrar. Inte nog med det - man ska dessutom ha in kontrollanter mitt i all den trängsel som uppstår på morgon. Bara köpa biljett ta på munskydd och försöka ringa arbetsgivaren och säga man är sen pga trängsel.

Skandal.
Såhär går det när ekonomin går före hälsan. Och jag menar inte att ekonomin inte är viktig. Men man måste ställa risk emot kostnad. Att hålla framdörren öppen + inga kontrollanter är en investering både ekonomisk och hälsomässigt, i långsiktiga kostnader. Men ingen förstår långsiktiga kostnader idag, för man måste agera snabbt för att få sina pengar äskade från regering.

https://www.bussmagasinet.se/2020/12/sl-oppnar-bussarnas-framdorrar/
Citera
2020-12-15, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Men man kan ju inte klumpa ihop hela världen som en enda misslyckad strategi.

Vi har 200 OLIKA länder med OLIKA strategier och med helt OLIKA dödstal, de 25 länder med flest dödsfall står tillsammans för cirka 1, 4 miljoner av dessa dödsfall. Så kolla vad de gör vettja som står för en så stor del av fallen?

Även om jag tycker det är märkligt att jämföra Sverige vs. "strategin" i resten av världen. Vilken av alla strategier? Vissa har lika usla "resultat" som oss och många länder har även bara ett hundratal dödsfall.

180 länder "delar" på övriga 200 000 dödsfall. Där även vi ingår. Det blir i snitt cirka 1 100 dödsfall/land OM 180 länder "splittar" på dessa dödsfall.

I snitt 1100, det varierar där med... Vissa av dessa 180 länder har närmare 0 dödsfall och vissa har 15 000 dödsfall = vissa har lyckats bra, vissa har det inte.

Bara USA, Brasilien, Indien och Mexico = Cirka 746 000 dödsfall tillsammans. Vilket ju delvis KAN bero på att dessa länder har 130 miljoner till 1,3 miljarder invånare...

Det blir vilket som helkonstigt att jämföra våra dödstal och strategier med "strategierna bakom 1,6 miljoner dödsfall" när världen ser så olika ut.
Det är ju det man jämför när man kommer fram till att Sverige mördat sin befolkning genom att inte göra som alla andra länder.
Citera
2020-12-15, 09:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileoX
Lite självkritik kanske, Sverige? Tyskland kör ju på mycket bättre med en tillfällig lockdown, vem bryr sig om vårt grundlag, det borde gå att gynna ändring direkt nu när folk dör, tycker jag.

Seriöst jag och föräldrarna har varit noggranna och ej träffat vänner/familj, vi lyckades hålla undan oss från viruset fram tills nu. Nu har vi alla smittats pga att de envisades med att inte stänga skolorna och på min pappas skola var det många positiva fall, därav blev han smittad, därav vi andra hemma! Nu tycker jag inte alls att det var vårt fel.

Dessutom vägrade nästan pappa gå till jobbet då han kände på sig att han skulle bli smittad förr eller senare då han oftast blir sjuk vanligtvis också. Tack säger jag bara, ingen brydde sig om att hjälpa en man i riskgrupp fram tills han och hans familj blev smittad!

Hej, tråkigt ni blev smittade och din pappa som försökte skydda sig men inte kunde. Jag läste just på FoHM nyhetsbrev från vecka 49 (de kommer ju nästan 1 ½ vecka sent) att just barn och ungdomar 0-19 var den största gruppen som var smittad. Så såklart blir ju risken för din pappa att bli smittad större om det är sån stor smittspridning i just gruppen i skolan. Beklagar och hoppas ni kryar på er.

Citat:

Enligt scenariot beräknas toppen för smittspridningen i befolkningen nås i mitten av december. Men ser man till de olika åldersgrupperna verkar gruppen med personer som är 0-19 år snarare ha sin topp just nu.
PUBLICERAT 26 NOVEMBER 2020

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/smittspridningen-kan-na-kulmen-i-mitten-av-december/
Citera
2020-12-15, 09:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Britton har nyligen sagt att ytterligare 1000 kommer dö fram till jul. Men han har antagligen fel igen och ska som vanligt förminska problemet.

Frankrike och Belgien (som kommit långt i sin andra våg) har hittills i sina andra våg haft 50% av dödsfallen i första vågen. Så om det går här ungefär som där så kommer vi förlora ca ytterligare 3 000 själar till covid innan årsskiftet. Dvs ca 9 000 totalt vid årsskiftet.

Jag tror FHM kommer leverera eländiga julklappar med rapporter om höga dödstal.
Den 14e November gjorde jag prognosen att det blir totalt 9000 dödsfall vi nyår.

Då var det 6189 dödsfall. Nu är det 7553 dödsfall. (platz - rapportdatum)

Jag hoppas jag får fel och att det blir färre än 9000. Och jag får jag nog fel avseende rapportdatum. Men det kommer tyvärr bli fler än 9000 avseende avlidendatum. Och andra vågen lär bli lika illa som första vågen.

Och det kan ju även bli ännu värre nu när triageringen kommer öka pga att det är fullt på sjukhus. Då kommer överdödligheten öka även pga att patienter som inte har covid inte kommer in på sjukhus. Och i jämförelse med i våras är personalen i vården mycket tröttare. Jag minns t ex att Björn Eriksson (sjukvårdsdirektör i Region Stockholm), sa i våras att de kommer utöka kapaciten så länge det finns behov. Något sådant har han inte sagt i våg två.

Det är ett elände. Mycket av denna skit hade kunnat undvikas om vi hade haft bättre regering, bättre tjänstemän, bättre opposition och bättre journalister.
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-15 kl. 09:44.
Citera
2020-12-15, 09:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur gör du själv när du och kollegorna på ditt (eventuella) jobb har möten gällande ett projeket som ni arbetar med gemensamt?

Jag är intresserad av hur processen ser ut på riktigt, inte av gissningar. Eftersom personer tycktes sitta på dessa uppgifter.

Edit: Förresten, personangrepp undanbedes.
Senast redigerad av madchance 2020-12-15 kl. 09:44.
Citera
2020-12-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlenbacker
Ja hela den här soppan blir bara märkligare för var dag som går. Det känns inte som att det handlar om viruset längre, snarare en religion av rädsla. Vad ger man för motivering? Man bedömer att det är nödvändigt men varför? Varför följer man inte vetenskapen? Vi VET att covid "försvinner" till våren, IVA börjar redan sin resa nedåt. Så varför i helvete börjar man sätta in diverse lagar och åtgärder till våren??? Varför får barn vara i skolorna nu men nationella proven i vår ska minnsan ställas in? Hallå lixom? Nu måste ju den mest inbitna alarmisten börja ställa frågor
Varför ställer journalisterna några frågor kring detta?
Kan det verkligen fungera speciellt bra denna vecka om man redan nu kan ställa in motsvarande ett halvår innan?
Citera
2020-12-15, 09:39
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Anders Tegnell vet att alla åtgärder är mer eller mindre meningslösa utom möjligen vaccination. Restriktioner kommer inte att få stopp på smittan så länge vi har öppna gränser.
Det enda sättet att verkligen stoppa den är att införa obligatorisk karantän vid inresa. Därefter lockdown och andra årgärder tills man i stort sett får ner den till noll.
Men eftersom Sverige aldrig kommer att göra det så tycker Tegnell med viss rätt att det är bättre att sträva efter flockimmunitet. Och då måste smittan spridas relativt snabbt. Enda problemet är att vården inte får översvämmas. Men tyvärr är vi väldigt nära den gränsen idag.

Tegnell vet?

Tegnell är inkompetent charlatan och hans inkompetens har gång på gång blivit avslöjad.

Då tar han, som den charlatan han är, till bisarra bortförklaringar och lögner som media inte granskar.

Du skriver att Tegnell med viss har rätt att det är bättre att sträva efter flockimmunitet. Är du medveten att charlatanen och lögnaren Tegnell skyller katastrofala situationen vi befinner oss i på den stora smittspridningen? Dvs den stora smittspridning som han själv förorsakat.
Citera
2020-12-15, 09:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror att mycket av deras kommunikation sker genom mail, det var någon artikel om det hur många maila som skickats mellan Anders Tegnell och de andra Giesecke, Carlsson och Albert. Det var Giesecke som skickats mest mail till Anders och sen Albert.

Mycket har ju också kommit ut med olika strategier de diskuterat genom mail, där Anders säger att de diskuterar mycket och "spånar" pandemiåtgärder genom mail, men att det inte visar hela strategin. Även i Uppdrag Granskning kommer det fram hur många mail som Anders Tegnell svarar på varje dag, i hans smittskyddsarbete.

Just det, det har du ju rätt i. Tegnell skrev väl, fritt ur minnet, att "vi har landat i" beslut X.

Frågan är vilka dessa "vi" består i. Eller var det bara en metafor för FHM och ett sätt att späda ut sitt ansvar?

Diskussionen är motiverad eftersom viktiga forskningsresultat inte tycks nå fram, samtidigt som Tegnell själv verkar ha relativt bra koll på en del studier. Men han kan omöjligen hinna läsa allt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in