2020-12-15, 07:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Bor i Tyskland och bär munskydd inne på butiker och i kollektivtrafiken. Även när jag hämtar/lämnar på dagis. Detta gör man i de flesta länder förutom Sverige. Sverige är mig veterligen det enda landet i världen där statsmedia ifrågasätter munskydd. Det har blivit en prestigegrej för Tegnell och nu kan han inte erkänna att han hade fel.
Japp och dessutom påstår Karin Tegemark Wisell på FHM om att det handlar om jämlikhet.
De hittar på allt möjligt för att vi inte ska använda munskydd.
Citera
2020-12-15, 07:11
Medlem
Västtrafik is sending out ticket controllers again, at the current peak of this second wave.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-12-15 kl. 07:15.
Citera
2020-12-15, 07:13
Medlem
Citat:
Bor i Tyskland och bär munskydd inne på butiker och i kollektivtrafiken. Även när jag hämtar/lämnar på dagis. Detta gör man i de flesta länder förutom Sverige. Sverige är mig veterligen det enda landet i världen där statsmedia ifrågasätter munskydd. Det har blivit en prestigegrej för Tegnell och nu kan han inte erkänna att han hade fel.

Det känns som om han har en dold agenda. Och det är svårt att få grepp om den.
Citera
2020-12-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ifall alla länder i världen skulle haft lika många covid19-döda per miljon invånare som Sverige skulle det ha dött nästan 6 miljoner människor i det nu, man har räddat ca. 4 miljoner människoliv genom att inte göra som du och Tegnell förespråkar.
Nja.

Ifall alla länder i Europa, Nordamerika och Sydamerika hade lika många döda per miljon som Sverige, så hade hundratusen färre dött.

Inte för att jag tror att de hade kunnat räddas, men rätt ska vara rätt. Sverige har färre döda än resten av "vår värld" nu. Det är Asien, Afrika och Oceanien som har låga dödstal.
Citera
2020-12-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Det känns som om han har en dold agenda. Och det är svårt att få grepp om den.
Anders Tegnell vet att alla åtgärder är mer eller mindre meningslösa utom möjligen vaccination. Restriktioner kommer inte att få stopp på smittan så länge vi har öppna gränser.
Det enda sättet att verkligen stoppa den är att införa obligatorisk karantän vid inresa. Därefter lockdown och andra årgärder tills man i stort sett får ner den till noll.
Men eftersom Sverige aldrig kommer att göra det så tycker Tegnell med viss rätt att det är bättre att sträva efter flockimmunitet. Och då måste smittan spridas relativt snabbt. Enda problemet är att vården inte får översvämmas. Men tyvärr är vi väldigt nära den gränsen idag.
Citera
2020-12-15, 07:40
Avstängd
Ny PK med Ekström. Distansundervisning till våren för högstadiet och gymnasiet eller vad tror ni?

Från Expressen:
"PRESSTRÄFF MED UTBILDNINGSMINISTERN

Utbildningsminister Anna Ekström, S, kallar till pressträff klockan 8.15.

Medverkar gör också Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Exakt vad det kommer handla om är ännu oklart, men regeringen skriver att det rör sig om "ett beslut gällande covid-19 och skolan, inför vårterminen"."

Edit: Falskt alarm. Handlar endast om inställda nationella prov.
Senast redigerad av Leland1979 2020-12-15 kl. 08:24.
Citera
2020-12-15, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ny PK med Ekström. Distansundervisning till våren för högstadiet och gymnasiet eller vad tror ni?

Från Expressen:
"PRESSTRÄFF MED UTBILDNINGSMINISTERN

Utbildningsminister Anna Ekström, S, kallar till pressträff klockan 8.15.

Medverkar gör också Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Exakt vad det kommer handla om är ännu oklart, men regeringen skriver att det rör sig om "ett beslut gällande covid-19 och skolan, inför vårterminen"."

Inte bra. Många gymnasieelever mår riktigt dåligt av att inte kunna gå till skolan.
Citera
2020-12-15, 07:45
Medlem
Citat:
Munskydd är ännu mer en prestigegrej för övriga världen.

De som är mest fixerade vid Sveriges munskydd är ju andra länder. Man vill bara skaka på huvudet över att det kommer journalister från Frankrike, Tyskland, Österrike och Storbritannien till våra torra svenska presskonferenser. Bara för att de är så upprörda över att vi inte har munskydd.
Citera
2020-12-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Västtrafik is sending out ticket controllers again, at the current peak of this second wave.

The entire bus I was on got rinsed. She coughed before she gave me the fine, said sorry and then handed me some fucking hand sanitizer lol
Citera
2020-12-15, 07:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Inte bra. Många gymnasieelever mår riktigt dåligt av att inte kunna gå till skolan.

Jag är också orolig över det. En längre period med distansundervisning blir väldigt tungt för eleverna.
Citera
2020-12-15, 07:56
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Många hysteriska människor som yrar om restriktioner och munskydd i min närhet är kvinnor. Är det fler som märker samma sak?

Har funderat på att kvinnor ofta arbetar med omvårdnad och således är närmare sjukdomen och kan hetsa upp varandra till vansinne. Har inte en enda man som skriver långa inlägg, lägger upp bilder från "bättre tider" i min filter bubbla. Här på flashan finns gott om män som är likadana som kvinnorna, men utanför forumet syns de sällan.
Citera
2020-12-15, 08:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman

...och många mår också mycket bättre, när det slipper alla kamratproblem, problem med vem de ska göra par- och grupparbetena med eller sitta i matsalen med, skolidrott där de måste visa upp kroppsdelar som de har komplex för, och som de kan dölja under bylsiga kläder annars, och visa upp klumpighet eller fysisk svaghet och bli hånad för det, ledsenhet över att inte ha någon att gå på avslutningsbalen med o.s.v..

Nu får de ägna sig åt att lära sig själva ämnena utan störningsmoment. Så borde vi alltid ha (d.v.s. en valfrihet). Varför ska just dom som mår dåligt av att INTE få vara i skolan ha tolkningsföreträde? Gör om, så att alla får just den modell som passar dem bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in