2020-12-11, 20:15
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:0x-16:4x (14x positioner)
Sälj: 18:2x
Vinst: -13.12%

Det ser bra ut till så inte är fallet.

Köper på support, men denna support utgör istället endast en nödvändig paus för björnarna att gå och hämta kaffe. Fortsätter att köpa på support, men det tar sig ej.

Target för tysken blir till slut 'extreme low', dvs lägsta punkten i nuvarandre kluster (typ november och framåt). Köper de 3 sista positionerna kring den nivån och sätter en strikt stoploss under denna extrema 'low' men det hjälper föga, positionen står på något mindre bekväma -27% ett tag.

Noterar att priset inte passerar vad jag kallar "laugh test", prisdatan är så grisig att det är svårt att inte skratta åt det och än svårare att ta det seriöst. Typiskt för sådant är att man kan rita trendlinjer som ligger på 87 grader, dvs nästan lodrätt nedåt. Utöver det saknas volym och utöver det saknas något på makro som ger stöd för någon typ av Tjernobylkatastrof (nej, Brexit är inte giltigt). Det ser ut som en enda står 'fake out'.

Oavsett lämnar jag kort tid och när jag kommer tillbaka har positionen gått från -27% till -9%. Efter ett litet tag går den rentav till -2.8%. En trendvändning som dessvärre inte håller i sig varpå jag till slut säljer, inte för att sluta ligga inne utan för att kortsiktigt ligga utanför och köpa till lägre pris.

-

BULL DAX x20
Köp: 18:4x (16x positioner)
Sälj: 19:5x
Vinst: +9.41%

Noterar dubbelbotten i S&P och att priset på 30 min ligger i gränslandet till att ha 'bullish divergence', något som alltid är relevant för tysken efter stängning då tysken då i princip fungerar som en tracker för S&P.

Sätter stoploss på -0.5% och trycker in 16x positioner.

Vid sälj är det helt enkelt så att jag inte kan ligga kvar då det med 16x positioner innebär en våldsamt hög risk (går inte att sälja efter att Avanza stänger och utöver det är det fredag = fler säljer av osv). Om AZ skulle ha öppet till 21:00 när S&P stänger skulle jag väntat på den ev. 'gap fill' som S&P nu gått upp och är inne i.

Vid sälj noterar jag annars att priset som vanligt går ned och studsar upp från nedre botten av den 'gap fill' som finns. Klockan slår också 19:59:23, ibland stänger market makern vi 19:59:30 och inte vid exakt 20:00:00. Därför säljer jag på första bounce.

---

Allt som allt en skitdag som krävde en del för att inte bli så risig.

Backar totalt runt -1% för dessa positioner vilket blir en skitsumma på det stora hela. Den sista positionen tar igen en hel del då positionsstorleken är 2x större än den med förlust trots allt.

Kapten efterklok skulle givetvis gått "all-in" precis vid botten och gått kort precis på toppen och då hovat in miljoner, men att utföra köp och sälj i efterhand är kanske inte det svåraste.
Citera
2020-12-12, 07:28
Medlem
Veckan slutade med en bra dag, ca +1,5% samtidigt som OMXS30 gick -0,8%. Återigen konfirmering att satsa på momentum och tillväxt, nischat mot tech, spelbolag och liknande. Även mina innehav i fonder går lysande nu, med enrgiomställning som främsta draglok (BNP Paribas Energy Transition och Handelsbanken Hållbar Energi ligger båda över +100% senaste 12 månaderna). PPM-portföljen hade en svacka under november, men är nu nästan tillbaka på ATH, så det mesta ångar på. Hade sett ännu ljusare ut iaf jag hållt fingrarna borta från kinabilarna och/eller litat ännu mer på Aktieentrepenören.
Citera
2020-12-12, 13:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Veckan slutade med en bra dag, ca +1,5% samtidigt som OMXS30 gick -0,8%. Återigen konfirmering att satsa på momentum och tillväxt, nischat mot tech, spelbolag och liknande. Även mina innehav i fonder går lysande nu, med enrgiomställning som främsta draglok (BNP Paribas Energy Transition och Handelsbanken Hållbar Energi ligger båda över +100% senaste 12 månaderna). PPM-portföljen hade en svacka under november, men är nu nästan tillbaka på ATH, så det mesta ångar på. Hade sett ännu ljusare ut iaf jag hållt fingrarna borta från kinabilarna och/eller litat ännu mer på Aktieentrepenören.
Hej hej! Kollade Avanza efter att ha läst ditt inlägg, och på listan finns det ett flertal fonder som går superbra. Jag har aldrig varit intresserad av fonder. Dom jag har hänger med av ren slentrian och har presterat helt okej i år. Men kanske skulle man sadla om helt från aktier till fonder? Vad tror du? Ser fondlistan alltid så här bra ut eller är det här året ett undantag? Brukar det alltid finnas fonder som går bättre än 100%?
Citera
2020-12-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hej hej! Kollade Avanza efter att ha läst ditt inlägg, och på listan finns det ett flertal fonder som går superbra. Jag har aldrig varit intresserad av fonder. Dom jag har hänger med av ren slentrian och har presterat helt okej i år. Men kanske skulle man sadla om helt från aktier till fonder? Vad tror du? Ser fondlistan alltid så här bra ut eller är det här året ett undantag? Brukar det alltid finnas fonder som går bättre än 100%?
Jag vet faktiskt inte. Tyvärr var det inte förrän det här året som jag fattade att det är momentum som gäller och att man skall köpa de fonder som gått bäst. Tidigare trodde jag som många andra glada amatörer att det gällde att köpa "när det är billigt". Nu petar jag då och då in en slant i den fond som gått bäst de senaste 12 månaderna. Håller max 5 fonder åt gången och om någon av dem ramlat ur topp 10 i 12-månadersrankingen så säljer jag och köper i toppfonden. Det går suveränt bra hittills, men jag vågar naturligtvis inte ge några råd eller påstå att det kommer att fortsätta gå bra på lång sikt. Det jag gör motsvarar väl "relativt momentum" när de mer kunniga resonerar.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8966994&fileO Id=8966995
Citera
2020-12-12, 19:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet faktiskt inte. Tyvärr var det inte förrän det här året som jag fattade att det är momentum som gäller och att man skall köpa de fonder som gått bäst. Tidigare trodde jag som många andra glada amatörer att det gällde att köpa "när det är billigt". Nu petar jag då och då in en slant i den fond som gått bäst de senaste 12 månaderna. Håller max 5 fonder åt gången och om någon av dem ramlat ur topp 10 i 12-månadersrankingen så säljer jag och köper i toppfonden. Det går suveränt bra hittills, men jag vågar naturligtvis inte ge några råd eller påstå att det kommer att fortsätta gå bra på lång sikt. Det jag gör motsvarar väl "relativt momentum" när de mer kunniga resonerar.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8966994&fileO Id=8966995
Tack, tack! Har funderat lite nu. Jag ska testa fonder vid sidan av ett tag och se hur det går. För några år sen läste jag om en kille som hade tre fonder och som skiftade var tredje månad så att han alltid ägde dom tre bästa fonderna. Jag tänker försöka med samma upplägg o se hur det går. Kanske modifiera det något om det behövs. Köra top 10, som du. Skulle det funka så är ju det toppen. Bättre än att sitta på 40-talet aktier, även om aktier är kul. Fast det är svårt att slita sig från aktierna så klart...

Ska läsa kompendiet! Tack!
Citera
2020-12-12, 20:15
Medlem
Tammers avatar
Sådär. Varken upp eller ned. I alla fall bättre än banksparande. Jag är helt nöjd med att följa index på ca 10% uppgång per år.
Citera
2020-12-13, 10:26
Medlem
Bara fint tack.

Ligger och skumpar kring 80% upp i år. Inga större triggers kvar, räknar med att sluta kring 85%. Det är tilfredställande att se att portföljen klarat årets stresstest väl, och att den ökade risk jag tog genom att gå in med belåning i mars-juni överträffat mina förväntningar.

Ett game changer år helt enkelt.
Citera
2020-12-14, 15:57
Medlem
moshans avatar
Det har gått dåligt den senaste tiden
Citera
2020-12-14, 16:55
Medlem
Det går inget vidare senaste 15 minuterna.
Tänkte precis göra ett köp, men hade då blivit utkastad från nordnet trots att jag nyss loggade in.

Försökte sedan logga in igen från olika enheter men får bara felmeddelanden.
De verkar ha problem Jag som behöver köpa inom kort.
Citera
2020-12-14, 18:07
Medlem
ReedMes avatar
På ny ATH idag. Nu 43,25%. Bäst gick Kambi, Oncopeptides, Pricer B och Vitec Software. Laddade in en extra peng i Stillfront som har en ordentlig sättning. Tog hem lite vinst i EVO.

Har ansökt och fått tillgång till Superlånet. Försökte lura ut hur man handlar med det men gick bet. Mycket pinsamt.
Citera
2020-12-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
På ny ATH idag. Nu 43,25%. Bäst gick Kambi, Oncopeptides, Pricer B och Vitec Software. Laddade in en extra peng i Stillfront som har en ordentlig sättning. Tog hem lite vinst i EVO.

Har ansökt och fått tillgång till Superlånet. Försökte lura ut hur man handlar med det men gick bet. Mycket pinsamt.

Du måste ha tillgångar du får låna superlånet på. Sådana aktier har ett grönt litet "S" på sig. Även Avanza Zero kan du panta mot lånet.

https://www.avanza.se/lana/superlanet.html/superloan-securities
Citera
2020-12-14, 18:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du måste ha tillgångar du får låna superlånet på. Sådana aktier har ett grönt litet "S" på sig. Även Avanza Zero kan du panta mot lånet.

https://www.avanza.se/lana/superlanet.html/superloan-securities
Jo, jag är godkänd för att låna med nollränta, 50 000, och sen fick jag en jättekredit om jag vill låna med ränta. Det är det rent tekniska, när jag ska handla, som jag inte fattar hur jag ska göra. Tänkte köpa Swedich match med hjälp av lånet i dag men fattade inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in