Citat:
Fel!Jo det gjorde faktiskt det, Nixon hade två olika elektorer och han valde den icke certifierade. Exakt det man nu önskar att Pence skall göra.
Ser ingen skillnad alls faktiskt. Det som är intressant är att detta som hände 1960 inte varit föremål för tvist eller debatt därefter, vilket då ändå får anses ha ett visst prejudikat.
Ser ingen skillnad alls faktiskt. Det som är intressant är att detta som hände 1960 inte varit föremål för tvist eller debatt därefter, vilket då ändå får anses ha ett visst prejudikat.
1. Nixon valde inte, han föreslog.
2. Båda uppsättningarna elektorer var certifierade,
3. Nixon föreslog att man skulle räkna rösterna från de elektorer som certifierats senast. Detta för att snabba på hanteringen och för att undvika protester, två timmars överläggning, omröstning, etc.
4. Ingen protesterade mot Nixons förslag och inte heller mot statens röster. Varvid Nixon beslutade om att man skulle göra så som han föreslagit.
5. Således bestämde inte Nixon utgången av någon protest, eftersom ingen protest förekom. Inte heller tillåter konstitutionen att han skulle göra det.
Det republikanerna nu försöker få till är att:
A. Man ska protestera när swingstaternas röster ska räknas för att det finns två uppsättningar elektorer. Detta är inte detsamma som (1) ovan eftersom republikanernas elektorer inte kommer vara certifierade.
B. Det blir två timmar överläggning och omröstning i vardera hus, vilket med största sannolikhet kommer att sluta i oenighet mellan husen. Detta kommer inte att hända om jag förstått safe-harbour rätt (förutom möjligen för en stat som missade safe-harbour).
C. Sen tror man att VP ska få bestämma, men det stämmer inte. Nixons förslag var inte ett beslut efter en protest och omröstning. Hans förslag kom förekom och förhindrade ev protester. Nixons agerande är dessutom inte prejudicerande på något sätt. Konstitutionen är dessutom solkar på att det är de certifierade rösterna som ska räknas om inte husen är eniga.
Som referens ger jag mitt tidigare inlägg i ämnet så får de som vill läsa där och följa de referenser jag ger där: (FB) Valfusk under USA-valet 2020? Rapporterade incidenter.

Kom även ihåg att det tillträde en nya försvarsminister nyligen. Ser du kopplingen kanske? Tänk lite djupare nu än vad du brukar göra.