• 1
  • 2
2020-12-14, 21:52
Medlem
Snälla nån som kan förklara.
Jag har en mercedes som service lampan BF lyser. Jag var hos mercedes i Malmö fick svar att BF service kostar 14000 kronor.
Åkte till mercedes i Lund landrinsbil BF service kostar 17000 kronor.
Ringde till hedinbil mercedes i Helsingborg BF service skulle kosta 19000 kronor.
Vem ska man lita på?
Samma bil Samma antal mil och BF service. Varför skiljer det så mycket.
Är det verkligen verkstäder eller maffia bedrägeri grupper.
Tack för svar.
Citera
2020-12-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeloo
Jag har en mercedes som service lampan BF lyser. Jag var hos mercedes i Malmö fick svar att BF service kostar 14000 kronor.
Ringde till hedinbil mercedes i Helsingborg BF service skulle kosta 19000 kronor.
Vem ska man lita på?
Tack för svar.

Funkar inte mekonomen då?
Citera
2020-12-14, 22:05
Medlem
killawifes avatar
Det skiljer för att man använder olika dyra delar och debiterar olika mycket i arbetskostnad. Det är helt normalt. Givetvis är det skojeri då ingen service är värd 14000 spänn men folk betalar ju så det fortsätter. Du kan säkert hitta en mindre verkstad som gör det för halva priset.
Citera
2020-12-14, 22:08
Medlem
knullklassons avatar
5000 i skillnad är inget att bråka om, det är fikapengar för en Mercedesägare.
Citera
2020-12-14, 22:13
Medlem
Kan det vara så enkelt att du redan är kund i Malmö och därav fick lite rabatt där, medan de andra gick efter prislistan för vem som? Vad är BF?
Citera
2020-12-14, 22:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kan det vara så enkelt att du redan är kund i Malmö och därav fick lite rabatt där, medan de andra gick efter prislistan för vem som? Vad är BF?

Det borde stå för Butt Fucked för det är precis vad ts blir, hutlöst pris för en service.
Citera
2020-12-14, 23:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeloo
Vem ska man lita på?
Tack för svar.

Din bil förfogar över servicesystemet ASSYST-PLUS, och med din körprofil, miltal och ålder på bilen, modell etc räknar den individuellt ut vilken service din bil behöver.

Min Mercedes E klass diesel från 2010 och med 22.000 mil på mätaren har aldrig begärt större service än B3, det var min dyraste service och kostade mig ca 6.500 kronor, annars brukar jag betala 2000-4000 kr per service.

BF är en ovanlig och dyr service.
B står för stor service, och F för tilläggsarbete, BF betyder alltså att en hel del behöver göras.
På en BF service (beroende på modell) byts nästan allt, även växellådsoljan! dessutom tar servicen 5 timmar, därav det höga priset.

Är det en äldre mercedes du kör, så kan du göra som jag gör, serva hos en privat seriös liten bilverkstad, då blir det halva priset! Och köp MB-orignaldelar och kvalitetsolja!
Citera
2020-12-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det skiljer för att man använder olika dyra delar och debiterar olika mycket i arbetskostnad. Det är helt normalt. Givetvis är det skojeri då ingen service är värd 14000 spänn men folk betalar ju så det fortsätter. Du kan säkert hitta en mindre verkstad som gör det för halva priset.

Varför skulle det vara ”skojeri”.....?
Citera
2020-12-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det borde stå för Butt Fucked för det är precis vad ts blir, hutlöst pris för en service.
Att anse det vara hutlöst utan att det finns redovisat här vad som omfatta säger inte något alls. Har haft bil av annat märke som en stor service kostade över 14000, inget orimligt så länge det inte gör det var tusende mil...
Citera
2020-12-15, 00:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att anse det vara hutlöst utan att det finns redovisat här vad som omfatta säger inte något alls. Har haft bil av annat märke som en stor service kostade över 14000, inget orimligt så länge det inte gör det var tusende mil...

Jag tycker det är hutlöst, vi har olika uppfattning helt enkelt. Har dock sett samma pris på en hojservice, Ducati Diablo. Vill man ha en dyr maskin så får man ta kostnaderna också. Jag vet att den stora servicen på en Porsche Cayenne kostar 40K exempelvis.
Citera
2020-12-15, 07:58
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför skulle det vara ”skojeri”.....?

Därför att det inte är värt dom pengarna. Varför ska en bilfirma debitera 1000:-/ timme? Vad kostar så mycket? Om man kan åka till en mindre firma och dom debiterar 400:- för samma jobb så är ju den dyrare firmas pris ett rövarpris = skojeri.

Och jag är medveten om att de måste köpa dyr utrustning och programvara som inte heller är värd de pengar som debiteras. Det hela är en ond cirkel där det är kunderna som skörtas upp i slutändan.

Jag kommer ihåg när jag frågade Audi i Vimmerby vad de skulle ha för att byta trågpackning på min S4 då jag inte tyckte att jag hade möjlighet att göra det själv. 8000:-! Jag höll på att smälla av. Jag köpte packningen lokalt för 170:- och bytte den själv. Det tog kanske 2 timmar allt som allt med tömning av olja, lyft av motor och sånt.

När jag köpte en S3:a för några år sen var den alldeles nyservad med kamrem och även bromsskivor och klossar runt om på den lokala audi-handlaren. Killen visade upp ett kvitto på 35.000:-. Jag köpte bilen för 30. Och då är 1.8t motorn väldigt enkel att serva. S3:an har ingen unik motor utan en helt vanlig tvärställd fyra.
Och jag hörde även med Mekonomen vad en växellådsservice skulle gå på på min nuvarande S6:a, mest för att jag var nyfiken, och de skulle ha 6800:-, ett ganska normalt pris tydligen. Jag köpte en pump, filter, packningar och olja och hyrde en hall och fixade det hela samt normal service på 3,5 timme. Totalt gick det på 1300 ungefär. Oljan var det dyraste.

Men jag förstår att de flesta inte kan göra såna här saker själva och måste gå till bilfirmorna för det, det är bara synd att det måste vara så in i helvete dyrt.
Citera
2020-12-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Funkar inte mekonomen då?
Mekonomen är absolut inget alternativ för en seriös bilägare.
Dyra som märkesverkstäderna.
Märkesokunniga som Mohammeds Bil & Pizza.
I regel inte analysutrustning till ODB-uttaget annat än till Volvo = kan inte släcka koder.
Min och bekantskapskretsens erfarenhet av Mekonomen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in