Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Varför skulle det vara ”skojeri”.....?
Därför att det inte är värt dom pengarna. Varför ska en bilfirma debitera 1000:-/ timme? Vad kostar så mycket? Om man kan åka till en mindre firma och dom debiterar 400:- för samma jobb så är ju den dyrare firmas pris ett rövarpris = skojeri.
Och jag är medveten om att de måste köpa dyr utrustning och programvara som inte heller är värd de pengar som debiteras. Det hela är en ond cirkel där det är kunderna som skörtas upp i slutändan.
Jag kommer ihåg när jag frågade Audi i Vimmerby vad de skulle ha för att byta trågpackning på min S4 då jag inte tyckte att jag hade möjlighet att göra det själv. 8000:-! Jag höll på att smälla av. Jag köpte packningen lokalt för 170:- och bytte den själv. Det tog kanske 2 timmar allt som allt med tömning av olja, lyft av motor och sånt.
När jag köpte en S3:a för några år sen var den alldeles nyservad med kamrem och även bromsskivor och klossar runt om på den lokala audi-handlaren. Killen visade upp ett kvitto på 35.000:-. Jag köpte bilen för 30. Och då är 1.8t motorn väldigt enkel att serva. S3:an har ingen unik motor utan en helt vanlig tvärställd fyra.
Och jag hörde även med Mekonomen vad en växellådsservice skulle gå på på min nuvarande S6:a, mest för att jag var nyfiken, och de skulle ha 6800:-, ett ganska normalt pris tydligen. Jag köpte en pump, filter, packningar och olja och hyrde en hall och fixade det hela samt normal service på 3,5 timme. Totalt gick det på 1300 ungefär. Oljan var det dyraste.
Men jag förstår att de flesta inte kan göra såna här saker själva och måste gå till bilfirmorna för det, det är bara synd att det måste vara så in i helvete dyrt.