Citat:
Ursprungligen postat av
Wihi
Hej!
Jag driver ett AB och har ca 1,3 - 1,5 miljoner kronor att investera för.
Det jag har kikat på är
1. Köpa en bostadsrätt och hyra ut - problemet är att man behöver bfr styrelsens godkännande för det och jag tror många bostadsrättsföreningar inte ens tillåter juridiska personer som ägare / bostadsrättshavare
2. Köpa mark och spara till att kunna bygga ett hus
Jag tar gärna emot förslag på investeringar för att få pengarna att växa över tid? Jag är inte behov av pengarna idag.
Tacksam för tips och idéer!
Skaffa en LEI-kod och köp aktier.
Som du skriver accepterar de flesta BRF:er inte juridiska personer som ägare. Dessutom är det inte säkert att de accepterar någon konstant andrahandsuthyrning och det kan innebära mycket jobb och problem om du får in fel hyresgäst eller liknande.
Att köpa mark avkastar nog noll (eftersom det verkar vara tomtmark). Att spara för att sedan bygga ett hus verkar också som en otroligt osäker investering. Om någon vill ha ett nybyggt hus köper de rimligen en tomt och bygger sedan precis ett sådant hus som de vill ha. Det innebär också betydande risker för dig.
Båda alternativen innebär också i någon mån en risk för dig att bli förmånsbeskattad.
Nej, köp aktier och inkassera en årlig avkastning på 7-9 procent för att ligga på sofflocket.