2020-12-14, 20:00
Medlem
Hej!

Jag driver ett AB och har ca 1,3 - 1,5 miljoner kronor att investera för.

Det jag har kikat på är

1. Köpa en bostadsrätt och hyra ut - problemet är att man behöver bfr styrelsens godkännande för det och jag tror många bostadsrättsföreningar inte ens tillåter juridiska personer som ägare / bostadsrättshavare

2. Köpa mark och spara till att kunna bygga ett hus

Jag tar gärna emot förslag på investeringar för att få pengarna att växa över tid? Jag är inte behov av pengarna idag.

Tacksam för tips och idéer!
Citera
2020-12-14, 20:03
Medlem
sasos avatar
aktier
Citera
2020-12-14, 20:13
Medlem
Guld/Silver. Aktier är nog väääldigt nära toppen.
Citera
2020-12-14, 20:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wihi
Hej!

Det jag har kikat på är

1. Köpa en bostadsrätt och hyra ut - problemet är att man behöver bfr styrelsens godkännande för det och jag tror många bostadsrättsföreningar inte ens tillåter juridiska personer som ägare / bostadsrättshavare

Jag tar gärna emot förslag på investeringar för att få pengarna att växa över tid? Jag är inte behov av pengarna idag.

Köp en tomt, bygg ett hus, sälj. Upprepa.

Banken lånar ut till bygget om du har en vettig bankkontakt.

Detta är inte riktigt att investera, det är att arbeta med pengarna.
Senast redigerad av trottwell 2020-12-14 kl. 20:34.
Citera
2020-12-14, 20:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Allt är i princip övervärderat.

Men vi står inför ett inflationshot utan dess like.
Citera
2020-12-14, 21:14
Medlem
Halalkött, Sverige består snart av fler babbar än svenskar, bara gå all-in på skiten så är du rik nog att kunna dra härifrån.
Citera
2020-12-14, 21:43
Medlem
en lokal av brf typ. ex "dina kubik" eller liknande i ett bra område

kostar ca 500k st och du kan hyra ut dessa för 5-15 tusen beroende på var i landet du har din verksamhet.
Citera
2020-12-15, 01:11
Medlem
Citat:
Hej!

Det jag har kikat på är

Jag kan göra 100-procentig avkastning inom loppet av 4 månader. Om du är intresserad. Självklart vet jag att du inte nappar men se det som ett tips att kika på någon form av investering. En god investering kombinerad med genuint intresse och och insyn kan ge makalösa resultat. Jag pratar inte om fonder.

I övrigt så krävs det en otroligt bra bostadsrätt för att kunna göra några riktiga pengar på den. Isåfall investera i någon sommarstuga eller liknande och sen hyr ut den dyrt på somrarna. Att tjäna pengar på en pressad bostadsmarknad är klurigt. Lycka till!
Senast redigerad av SantaxLucia 2020-12-15 kl. 01:13. Anledning: glömde
Citera
2020-12-15, 09:53
Medlem
Jag skulle nog titta åt fjällstugor. De är inga problem i BRF att hyra ut. Snarare tvärt om.
Citera
2020-12-15, 10:12
Avstängd
Investera i aktier. Det har jag gjort i ca 15 år nu. Det har genererat otroligt bra.
Men lär dej handel med aktier först.
Det finns många fallgropar.
Själv investerar jag ca 80-85% i nya företag med smarta ideer.
Jag har för längesen plockat ut det startkapital jag hade.
Citera
2020-12-15, 10:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej!

Det jag har kikat på är

Skaffa en LEI-kod och köp aktier.

Som du skriver accepterar de flesta BRF:er inte juridiska personer som ägare. Dessutom är det inte säkert att de accepterar någon konstant andrahandsuthyrning och det kan innebära mycket jobb och problem om du får in fel hyresgäst eller liknande.

Att köpa mark avkastar nog noll (eftersom det verkar vara tomtmark). Att spara för att sedan bygga ett hus verkar också som en otroligt osäker investering. Om någon vill ha ett nybyggt hus köper de rimligen en tomt och bygger sedan precis ett sådant hus som de vill ha. Det innebär också betydande risker för dig.

Båda alternativen innebär också i någon mån en risk för dig att bli förmånsbeskattad.

Nej, köp aktier och inkassera en årlig avkastning på 7-9 procent för att ligga på sofflocket.
Citera
2020-12-15, 17:05
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Skaffa en LEI-kod och köp aktier.

Eller, beroende på preferenser (t.ex. kanske slippa bokföra affärer), en kapitalförsäkring på någon bank/mäklare som inte tar ut någon kapitalavgift (t.ex. Avanza/Nordnet).

Men jag sällar mig hur som helst till dem som tycker att du ska investera på aktiemarknaden, må vara att den möjligtvis är högt värderad nu. I långa loppet tror jag det är bäst och "säkrast".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in