2020-12-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wihi
Hej!

Jag driver ett AB och har ca 1,3 - 1,5 miljoner kronor att investera för.

Det jag har kikat på är

1. Köpa en bostadsrätt och hyra ut - problemet är att man behöver bfr styrelsens godkännande för det och jag tror många bostadsrättsföreningar inte ens tillåter juridiska personer som ägare / bostadsrättshavare

2. Köpa mark och spara till att kunna bygga ett hus

Jag tar gärna emot förslag på investeringar för att få pengarna att växa över tid? Jag är inte behov av pengarna idag.

Tacksam för tips och idéer!

Du har rätt att bostadsrätter är knepigt. Väldigt få föreningar som är i en position att acceptera juridiska personer som medlemmar. Har att göra med att en bostadsrättsförening blir juridiskt omklassificerad till en vanlig ekonomisk förening om den har juridiska personer som medlemmar, vilket är skattemässigt ofördelaktigt för föreningen.

Allt beror på horisont, risk och hur mycket arbete du vill lägga själv. Köpa mark, utveckla och sälja är på sikt alltid en bra affär, men kräver tålamod och mycket eget arbete. Handla med värdepapper eller liknande kan generera avkastning på kort sikt men är både riskfyllt och arbetskrävande. Att stoppa pengarna i en stabil fond är förhållandevis låg risk, inget eget arbete men också ganska låg avkastning.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Jag kan investera dom åt dig, tar 10% av vinsten.

Amatör Du ska ta procent på förvaltat belopp, inte vinst
Citera
2020-12-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Du har rätt att bostadsrätter är knepigt. Väldigt få föreningar som är i en position att acceptera juridiska personer som medlemmar. Har att göra med att en bostadsrättsförening blir juridiskt omklassificerad till en vanlig ekonomisk förening om den har juridiska personer som medlemmar, vilket är skattemässigt ofördelaktigt för föreningen.

Allt beror på horisont, risk och hur mycket arbete du vill lägga själv. Köpa mark, utveckla och sälja är på sikt alltid en bra affär, men kräver tålamod och mycket eget arbete. Handla med värdepapper eller liknande kan generera avkastning på kort sikt men är både riskfyllt och arbetskrävande. Att stoppa pengarna i en stabil fond är förhållandevis låg risk, inget eget arbete men också ganska låg avkastning.

Amatör Du ska ta procent på förvaltat belopp, inte vinst

Anordnar man vinster som jag gör så ska jag ha mer än 1,5% av förvaltat kapital.

300% i år.

Har du hört om dom vinsterna hos proffsen?

Tillåt mig att småle 😏
Citera
2020-12-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Anordnar man vinster som jag gör så ska jag ha mer än 1,5% av förvaltat kapital.

300% i år.

Har du hört om dom vinsterna hos proffsen?

Tillåt mig att småle 😏

Bra för dig! Vilken fond förvaltar du, så jag vet vart jag ska stoppa mina pengar.
Citera
2020-12-16, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Bra för dig! Vilken fond förvaltar du, så jag vet vart jag ska stoppa mina pengar.

Om ett par år kan jag ge dig namnet på fonden, fram till dess kör jag privat.
Citera
2020-12-28, 17:13
Medlem
Hej på er,

Hoppas ni alla har haft en skön, mysig jul!

Ja, det är synd att det är komplicerat att köpa bostad via företags och hyra ut det! Jag ska kika närmare på att investera i aktier!

Tack för alla tips jag har fått!
Citera
2020-12-30, 20:31
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
Eller, beroende på preferenser (t.ex. kanske slippa bokföra affärer), en kapitalförsäkring på någon bank/mäklare som inte tar ut någon kapitalavgift (t.ex. Avanza/Nordnet).

Men jag sällar mig hur som helst till dem som tycker att du ska investera på aktiemarknaden, må vara att den möjligtvis är högt värderad nu. I långa loppet tror jag det är bäst och "säkrast".

Fonder är avsevärt mycket mer säkert än aktier, speciellt för noviser.
Citera
2021-01-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Fonder är avsevärt mycket mer säkert än aktier, speciellt för noviser.

För så här små belopp är en kapitalförsäkring (utan avgift) en god idé samt ett antal fonder (med vettig avgift). Eftersom bolaget inte formellt äger värdepapper i kapitalförsäkringen så krävs inga tillstånd och vinster blir skattefria pga den löpande schablonbeskattningen av KF.

Det enda jag ångrat med detta upplägg är att jag inte kom på detta tidigare utan lät pengar ligga några år på vanligt konto till 0% ränta.

Sen kan man förstås inte stoppa in pengar som man behöver på kort sikt, då hade jag blivit svettig under coronadippen för här gäller ingen insättningsgaranti.
Citera
2021-02-25, 18:28
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Guld/Silver. Aktier är nog väääldigt nära toppen.

Det har man sagt i 300 år.
Citera
2021-02-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det har man sagt i 300 år.
Word, aktier har varit ATH i typ 10 år också, så jävla uttjattat uttryck.
Citera
2026-06-13, 13:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wihi
Hej på er,

Hoppas ni alla har haft en skön, mysig jul!

Ja, det är synd att det är komplicerat att köpa bostad via företags och hyra ut det! Jag ska kika närmare på att investera i aktier!

Tack för alla tips jag har fått!

Jag ser att du fortfarande är aktiv här på Flashback, så jag svarar på en gammal tråd.

Du kan titta på ägarlägenheter, det är lägenheter som företag kan köpa och varje lägenhet är en egen fastighet med lagfart, företaget behöver inga tillstånd av någon för att hyra ut lägenheten.
Citera
2026-06-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag ser att du fortfarande är aktiv här på Flashback, så jag svarar på en gammal tråd.

Du kan titta på ägarlägenheter, det är lägenheter som företag kan köpa och varje lägenhet är en egen fastighet med lagfart, företaget behöver inga tillstånd av någon för att hyra ut lägenheten.
Lyckades köpa som juridisk person och förening som tillåter uthyrning !
Citera
2026-06-15, 23:35
Medlem
laxsills avatar
För sparande upp till några mille (företag eller privat) tjänar man mycket på att läsa vad Småspararguiden skriver. För att sammanfatta säger de att allt långsiktigt bör ligga i billiga aktiefonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in