Citat:
Hej!
Jag driver ett AB och har ca 1,3 - 1,5 miljoner kronor att investera för.
Det jag har kikat på är
1. Köpa en bostadsrätt och hyra ut - problemet är att man behöver bfr styrelsens godkännande för det och jag tror många bostadsrättsföreningar inte ens tillåter juridiska personer som ägare / bostadsrättshavare
2. Köpa mark och spara till att kunna bygga ett hus
Jag tar gärna emot förslag på investeringar för att få pengarna att växa över tid? Jag är inte behov av pengarna idag.
Tacksam för tips och idéer!
Jag driver ett AB och har ca 1,3 - 1,5 miljoner kronor att investera för.
Det jag har kikat på är
1. Köpa en bostadsrätt och hyra ut - problemet är att man behöver bfr styrelsens godkännande för det och jag tror många bostadsrättsföreningar inte ens tillåter juridiska personer som ägare / bostadsrättshavare
2. Köpa mark och spara till att kunna bygga ett hus
Jag tar gärna emot förslag på investeringar för att få pengarna att växa över tid? Jag är inte behov av pengarna idag.
Tacksam för tips och idéer!
Du har rätt att bostadsrätter är knepigt. Väldigt få föreningar som är i en position att acceptera juridiska personer som medlemmar. Har att göra med att en bostadsrättsförening blir juridiskt omklassificerad till en vanlig ekonomisk förening om den har juridiska personer som medlemmar, vilket är skattemässigt ofördelaktigt för föreningen.
Allt beror på horisont, risk och hur mycket arbete du vill lägga själv. Köpa mark, utveckla och sälja är på sikt alltid en bra affär, men kräver tålamod och mycket eget arbete. Handla med värdepapper eller liknande kan generera avkastning på kort sikt men är både riskfyllt och arbetskrävande. Att stoppa pengarna i en stabil fond är förhållandevis låg risk, inget eget arbete men också ganska låg avkastning.
Amatör
Du ska ta procent på förvaltat belopp, inte vinst