2020-12-14, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Jeg lytta i går til denne podcasten med poltioverbetjent og avhørsspesialist, Asbjørn Rachlev:
https://radio.nrk.no/podkast/drivkraft/sesong/202008/l_f325cbe0-74b5-43a0-a5cb-e074b543a0c1

Veldig lærerikt om avhørsteknikker osv.
Når det gjelder løgndetektorer, er det mange feilkilder. Folk flest er lovlydige, men de fleste gleder seg ikke til et avhør hos politiet, selv om vedkommende vet hen er uskyldig. Dette gjelder de fleste, selv om det gjelder noe så "uskyldig" som at man har vært vitne til for eksempel en mindre trafikkulykke. Jeg er lovlydig, men får hjertet i halsen, hvis jeg kommer brått på en kontroll langs en bygdevei. De fleste vil grue seg til en detektortest, selv om man vet med sikkerhet at man er uskyldig. Dette vil for mange gi utslag i kroppslige symptomer. Økt puls, svetting, redsel for å svare "feil", osv. Psykopater vil sannsynligvis skli rett gjennom en slik test. I et annet forum ble det nevnt at det finnes nettsteder, hvor det gis råd om hvordan man kan manipulere testen. Det er vel også tilfeller hvor den mistenke har falt helt gjennom i testen, og blitt dømt, bl.a. på grunnlag av testen, for så senere å ha blitt frifunnet. Det har i ettertid har dukket opp nye bevis, som har frikjent den dømte. Jeg er derfor skeptisk til løgndetektortester, selv om de nyere modellene er mer "pålitelige".
Det har vært full skjæring i avhørene med TH. Ingen i denne tråden vet hvordan avhørene har foregått. Jeg har inntrykk av at TH er utrolige klønete når han formulerer seg muntlig. Dette er hans måte å formulere seg på, og det har sikkert ført til problemer. Men dette i seg selv, behøver ikke å være en indikasjon på at TH er skyldig. Jeg lurer på om han kan ha blitt møtt med lite smidighet fra politiets side, (jfr Rachlews uttalelser om avhørsteknikker, psykologi osv.) Hvis TH er uskyldig, kan han ha oppfattet politiet som at de er 100% sikre på at han er skyldig. For å få løst denne saken, tror jeg man må få nye inn nye folk i denne etterforskningen, noen som kan se på saken med nye øyne.
Veldig bra innlegg fra deg (som vanlig)! Viktige tanker å ha i hodet, før man trekker konklusjoner.

Racklew er nyttig å lytte til - han vet hva han snakker om. Jeg har både hørt og lest mye fra den kanten.
Takk for pod-casten! Den hadde jeg ikke hørt før

Edit:

Pod-casten vekker tanker jeg har gjort meg opp før;
"Det er ikke mulig å få et helhetlig bilde av noe eller noen som helst - når man legger normalen utifra mennesker som aldri har opplevd noe som helst - eller aldri forstått hva de selv har opplevd."
Senast redigerad av Havhest 2020-12-14 kl. 14:43.
Citera
2020-12-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Jeg deler din oppfatning i deler av innlegget, men jeg er skeptisk til at "psykopater sannsynligvis sklir rett gjennom en slik test".
TH har mislikt spørsmålene han fikk, og kanskje han mislikte tonen også.

En vel voksen dame herfra ble stoppet i en rutinekontroll. Hun fikk beskjed om å blåse i alkometeret. Dama ble rasende på betjenten, kom med ukvemsord om hvor idiotisk han var som ba nettopp henne om noe sånt i hennes øyne nedverdigende. Han måtte da forstå at hun aldri hadde drevet med annenrangs aktiviteter.
Vel. Denne saken løste seg da alternativet var å bli med for å ta blodprøve.

Politiet sitter på mange spørsmål de kunne tenke seg å stille TH. Tror du han vil stille om de bytter til en smidigere avhører?

Tåpelig oppførsel av denne dama. Lager du oppstyr rundt en slik test, er ikke veien lang til (utvidet) blodprøve.
På generelt grunnlag;Dette med å nekte avhør, er selvsagt problematisk, selv om man mener seg å være uskyldig. Man plikter ikke å la seg avhøre, den mistenkte/siktede er i sin fulle rett til ikke å stille i avhør. Jeg er ikke overbevist om at folk flest er klar over dette. Om det er strategisk klokt, er en annen sak. Gamle kriminelle nekter konsekvent å la seg avhøre, og det kan være på grunn av at de mener å ha dårlige erfaringer med poitiet. Og jeg synes noen tenker veldig enkelt, når de mener at det å nekte avhør, er synonymt med å være skyldig.
Når det gjelder denne saken, er det nok flere ting som spiller inn. TH stilte jo til å begynne med i avhør. Han har vel uttalt at han hadde et godt samarbeid med politiet, men at det skjedde en dramatisk forandring etter at han ble siktet. Pågripelsen, og måten det skjedde på, skapte selvsagt en isfront, hva annet kunne man forvente?
Ja, jeg tror TH kan stille opp i nye avhør, men da må det i tilfelle komme etter å ha blitt overtalt av TH. Jeg tror faktisk at en avhører av Rachlews kaliber kunne ha oppnådd mye.
Senast redigerad av Hellsculls 2020-12-14 kl. 15:26.
Citera
2020-12-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Veldig bra innlegg fra deg (som vanlig)! Viktige tanker å ha i hodet, før man trekker konklusjoner.

Racklew er nyttig å lytte til - han vet hva han snakker om. Jeg har både hørt og lest mye fra den kanten.
Takk for pod-casten! Den hadde jeg ikke hørt før

Edit:

Pod-casten vekker tanker jeg har gjort meg opp før;
"Det er ikke mulig å få et helhetlig bilde av noe eller noen som helst - når man legger normalen utifra mennesker som aldri har opplevd noe som helst - eller aldri forstått hva de selv har opplevd."

Takk for støtte. Ja, Rachlew er en kjemperessurs for politiet, det er det ingen tvil om. Men han er jo åpen på at han møtte motstand hos sine egne. Det er ikke tvil om at politiutdanningen har blitt mye bedre, men det er fortsatt en machokultur. Derfor er det gledelig at vi får flere kvinnelige ansatte. Nyutdannede tar lett til seg arbeidsmetoder fra eldre kolleger, som ofte blir sett opp til. Rachlew har jo vært inne på dette. Eldre, erfarne politifolk hadde en høy stjerne. De hadde knekt mange i avhør, men ingen stilte spørsmålstegn ved avhørsmetodene. Jeg ser ikke bort fra at det fortsatt brukes skitne triks, men ikke i samme omfang som tidligere.
Det er litt overraskende å lese at enkelte scroller forbi innlegg fra svenskspråklige. Det er derimot ikke overraskende at andre brukere scroller forbi innlegg som oppfattes som uinteressante. Uinteressante, er vel i denne betydningen innlegg som ikke egnet til å styrke egne hypoteser. Jeg leser alt, med åpent sinn. Det må være rom for å stille spørsmål, selv om dette ikke blir tatt godt i mot.
Citera
2020-12-14, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Tåpelig oppførsel av denne dama. Lager du oppstyr rundt en slik test, er ikke veien lang til (utvidet) blodprøve.
På generelt grunnlag;Dette med å nekte avhør, er selvsagt problematisk, selv om man mener seg å være uskyldig. Man plikter ikke å la seg avhøre, den mistenkte/siktede er i sin fulle rett til ikke å stille i avhør. Jeg er ikke overbevist om at folk flest er klar over dette. Om det er strategisk klokt, er en annen sak. Gamle kriminelle nekter konsekvent å la seg avhøre, og det kan være på grunn av at de mener å ha dårlige erfaringer med poitiet. Og jeg synes noen tenker veldig enkelt, når de mener at det å nekte avhør, er synonymt med å være skyldig.
Når det gjelder denne saken, er det nok flere ting som spiller inn. TH stilte jo til å begynne med i avhør. Han har vel uttalt at han hadde et godt samarbeid med politiet, men at det skjedde en dramatisk forandring etter at han ble siktet. Pågripelsen, og måten det skjedde på, skapte selvsagt en isfront, hva annet kunne man forvente?
Ja, jeg tror TH kan stille opp i nye avhør, men da må det i tilfelle komme etter å ha blitt overtalt av TH. Jeg tror faktisk at en avhører av Rachlews kaliber kunne ha oppnådd mye.

Å stille til avhør kan man ikke nekte, da blir man hentet. Så der tar du feil. Men man har rett til å nekte å forklare seg. Politiet informerer også om dette før avhøret starter. At han nekter å la seg avhøre tyder jo på at han skjønner at han har satt seg fast. Det er jo en alvorlig siktelse han har hengende over seg, og man skulle jo tro at han hadde interesse av å få denne bort og få renvasket seg.
Hvis han har alt på sitt tørre, så skulle det ikke være så vanskelig å forklare seg.
Å huske hva som faktisk har skjedd er enklere enn å huske hva han har løyet om, så det kanskje er noe der.
Det som skjer nå i avisene lager ikke bare riper, men svære flenger i lakken for TH, familiært og forretningsmessig. Hans forretningspartnere trekker seg unna en etter en. Familien splittes i to.
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-12-14 kl. 16:34.
Citera
2020-12-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Å stille til avhør kan man ikke nekte, da blir man hentet. Så der tar du feil. Men man har rett til å nekte å forklare seg. Politiet informerer også om dette før avhøret starter. At han nekter å la seg avhøre tyder jo på at han skjønner at han har satt seg fast. Det er jo en alvorlig siktelse han har hengende over seg, og man skulle jo tro at han hadde interesse av å få denne bort og få renvasket seg.
Hvis han har alt på sitt tørre, så skulle det ikke være så vanskelig å forklare seg.
Å huske hva som faktisk har skjedd er enklere enn å huske hva han har løyet om, så det kanskje er noe der.
Det som skjer nå i avisene lager ikke bare riper, men svære flenger i lakken for TH, familiært og forretningsmessig. Hans forretningspartnere trekker seg unna en etter en.

Tror du har rett i det, og nå krever Ringebu kommune at tomtene i Kvitfjell som tilhører TH blir utviklet.
Det har offisielt ingenting med AE-saken å gjøre men det er ikke unaturlig at man ser tingene i sammenheng.
Citera
2020-12-14, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Tror du har rett i det, og nå krever Ringebu kommune at tomtene i Kvitfjell som tilhører TH blir utviklet.
Det har offisielt ingenting med AE-saken å gjøre men det er ikke unaturlig at man ser tingene i sammenheng.

Ja, han har vel sikkert endel tomter som bare ligger der og skal stige i verdi. De vil nok legge inn det ene hinderet etter det andre. Kommunen kan også bruke Brannvesen og Riksantikvar for å få dem til å pålegge det ene og det andre for å legge ytterligere press på TH. Avslå THs søknader osv.
Han blir nok mere og mere skjøvet unna samfunnet.
Citera
2020-12-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Det som skjer nå i avisene lager ikke bare riper, men svære flenger i lakken for TH, familiært og forretningsmessig. Hans forretningspartnere trekker seg unna en etter en. Familien splittes i to.

Jeg beklager, hvis jeg har skapt usikkerhet. Man plikter selvsagt å møte til avhør, men kan nekte å forklare seg. Jeg vet jo egentlig dette, en tidligere kollega ble henta av politiet på vår arbeidsplass. Politiet hadde sendt brev med innkalling til avhør, men pga. flytting. hadde brevet blitt sendt til feil adresse. Det var i alle fall forklaringen kollegene fikk av ham som ble henta.
Citera
2020-12-14, 18:02
Medlem
Allerede i en av de første samtalene TH hadde med politiet like etter forsvinningen, skal TH ha vært opptatt av å få frem at han er "teknisk tilbakestående". TH påpekte også at han brukte en eldre Nokia.

I møtet, som ble avholdt få dager etter at AE forsvant, var kryptovaluta tema. Politiet ønsket å kartlegge THs kunnskap om dette. Der skal TH blant annet ha uttalt at han ikke har noe kjennskap til Monero.

RU skal ha hatt sine første samtaler med politiet trolig noen dager senere i november 2018. Etter hvert kom det frem at særlig kryptovalutaen Monero hadde vært et tema i samtalene han hadde hatt med TH.

Så noe kjennskap til Monero må TH ha hatt.
Citera
2020-12-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Allerede i en av de første samtalene TH hadde med politiet like etter forsvinningen, skal TH ha vært opptatt av å få frem at han er "teknisk tilbakestående". TH påpekte også at han brukte en eldre Nokia.

I møtet, som ble avholdt få dager etter at AE forsvant, var kryptovaluta tema. Politiet ønsket å kartlegge THs kunnskap om dette. Der skal TH blant annet ha uttalt at han ikke har noe kjennskap til Monero.

RU skal ha hatt sine første samtaler med politiet trolig noen dager senere i november 2018. Etter hvert kom det frem at særlig kryptovalutaen Monero hadde vært et tema i samtalene han hadde hatt med TH.

Du viser en ganske så enkel tankegang etter min mening her om jeg forstår ditt resonement Anser du dette som en av løgnene til TH?

Om man ikke vet stort om et inviklet tema som f.eks kryptovaluta, genetikk eller IT-programmering. Deltar på noen møter om emnet så behøver ikke det bety at man vet stort av den grunn.
En ting som akkurat dette vil jeg tro kan være grunnen til at de ikke vil delta i flere avhør. Man føler det man sier blir vridd og vrengt på. Det var vel ene datteren innom i det mye omtalte brevet sitt også.

For meg virker det bare hinnsides ulogisk at en 70 år gammel mann setter himnel og jord i bevegelse for at kona gjennom et helt liv ikke skal få ha det godt. Det er hovedgrunnen til at jeg ikke tror Tom Hagen har noe med dette å gjøre.
Citera
2020-12-14, 18:36
Medlem
Citat:

Særlig Monero var tema mellom TH og RU?
Wow. Det er en ekstremt dårlig look for TH.

Da antar jeg avhøret ble gjort uten å legge ord i munnen på RU vedrørende Monero.

Monero er smalt og snevert. Dette er ikke noe man interesserer seg "særlig" i, fra et finansperspektiv.

Har også hørt at de trusselene TH har vært innblandet i er mer skremmende enn hva VG har publisert (flere kilder på det)
Senast redigerad av StonesThrow81 2020-12-14 kl. 18:40.
Citera
2020-12-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Særlig Monero var tema mellom TH og RU?
Wow. Det er en ekstremt dårlig look for TH.

Da antar jeg avhøret ble gjort uten å legge ord i munnen på RU vedrørende Monero.

Monero er smalt og snevert. Dette er ikke noe man interesserer seg "særlig" i, fra et finansperspektiv.

Har også hørt at de drapslanene og trusselene TH har skrevet om/gjort verre i virkeligheten (flere kilder på det)

Ja, man kan spørre seg hvorfor mer ukjente Monero var tema eller noe fokus når kryptomannens utgangspunkt antas være en større investering. Og da med utgangspunkt i utvinning av Bitcoin.
Citera
2020-12-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ja, man kan spørre seg hvorfor mer ukjente Monero var tema eller noe fokus når kryptomannens utgangspunkt antas være en større investering. Og da med utgangspunkt i utvinning av Bitcoin.
En valuta så liten at selv ett stort kjøp påvirker hele markedet/kursen. Den mest utskjelte av alle de hundre kryptovalutaene.

Dette må da alle se ikke ender bra for TH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in