2020-12-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Grannländerna som Finland, Norge och Danmark borde ju tacka Sverige. Om det inte vore för våra höga dödstal så skulle det varit svårare för deras regeringar att motivera sina strikta regler.

När förnekarna skriker i deras länder så kan regeringarna peka på Sverige för att visa vad som händer när man inte tar det på allvar.

Alternativt kunne vi innført samme korona-regler i Norden, større kontroll på ytre grenser men fri ferdsel mellom grønne soner, sommerferie hos hverandre, handel, arbeidsmarket osv. DET kunne jo faktisk vært økonomisk mer lønnsomt.
Citera
2020-12-14, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
259 är betydligt högre än 239. I början av nästa vecka är det antagligen 269.

Hur är det? Är 253 också mer än 259? Märkligt att det verkar som att det kan gå ned lite vissa dagar och upp lite andra dagar. Nästan som en platå? Till skillnad från den snabba oavbrutna ökningen som man såg tidigare. Jag behåller min vänstra kula.
Citera
2020-12-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är uppenbart varför ett lands absoluta storlek har betydelse i början av en pandemi.

Rangordna följande efter vad du tror är lättast att hantera:

1) 100 coronafall utspridda i Oslo.

1) 100 coronafall utspridda i Paris.

2) 1250 coronafall utspridda i Paris.

100 i Paris.
100 i Oslo
1250 i paris

Men allt är ju relativt.
Citera
2020-12-14, 14:47
Medlem
ZenoElias avatar
https://www.svt.se/nyheter/rekordmanga-patienter-vardas-for-covid-19-i-sverige

Nytt rekord idag

Citat:
Rekordmånga vårdas nu för Covid-19 i Sverige. Totalt får 2389 patienter vård för corona, visar en genomgång av regionernas rapporter som SVT gjort.
Det är 65 fler än den 20 april som enligt Folkhälsomyndigheten var den dag hittills då flest vårdades för Covid-19.
På flera håll i landet har antalet inlagda ökat snabbt den senaste tiden och flest patienter får vård i Stockholm, följt av Västra Götaland och Skåne.

“Trycket på sjukvården ökar ganska långsamt.” “Situationen kan inte jämföras med i våras.”
Så sa Anders Tegnell så sent som i slutet av oktober.
Citera
2020-12-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
100 i Paris.
100 i Oslo
1250 i paris

Men allt är ju relativt.
1250 fall i Paris är lika många fall per capita som 100 fall i Oslo.
Citera
2020-12-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
1250 fall i Paris är lika många fall per capita som 100 fall i Oslo.

Jasså.. fast Paris har fler invånare och bör ha bättre kapacitet på platser.
Citera
2020-12-14, 14:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Smittan sprids duktigt i skolorna.

Pratade med en person verksam i en Stockholmsskola. Nästan hela personalstyrkan är hemma nu. Även vikarierna har insjuknat. Många barn tycks uppträda asymptomatiska och blir sällan särskilt sjuk, om ens sjuka alls. Klart lömsk sjukdom.
Kan inte tänka mig att FHM mantra att lärare inte skulle vara mer drabbade än andra yrkesgrupper stämmer.

Läste även följande i Expressen.

– Jag rekommenderar att skolor som har terminsavslutning under vecka 52 tidigarelägger den till senast den 18 december, säger Jan Smedjegård i ett pressmeddelande.Syftet är att elever, lärare och annan skolpersonal ska få minskad risk att smittas och föra smittan vidare under julhelgen. Vården är redan hårt belastad och kommer vara extra utsatt under högtidshelgerna.

Hur väl rimmar det med att skolverksamheten inte är drivande i pandemin? Kan man se detta som ett avståndstagande gentemot Folkhälsomyndigheten? Jag tycker det är bra att man stänger ned skolorna, men beslutet borde kommit långt tidigare. Nu är det så dags. Jag tycker man skulle kört mycket mer på distans under hösten. Jättemånga, både lärare och föräldrar har blivit smittade helt i onödan. Vårdskulden av dessa felbeslut kommer vi få leva med under många många år. Hade varit bättre med att stänga ned till vi kan få ut vaccinet. Positivt är i alla fall att vaccinationerna tycks påbörjas redan under mellandagarna, men jag ställer mig tveksam till att man kommer få ut det här i den takt som krävs. Smittan kommer inte hinna kväsas under jullovet, då det är alldeles för kort och man missade chansen att förlänga det med ett par veckor, genom att stänga i början av december. Nu kommer man återigen att ha en jättejobbig situation när allt ska öppna upp igen en vecka in i januari.

Man har verkligen fuckat upp hela situationen totalt i Sverige.
Citera
2020-12-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenoElia
https://www.svt.se/nyheter/rekordmanga-patienter-vardas-for-covid-19-i-sverige

Nytt rekord idag

Och tegnell är märkbart lugn. Han trodde ju inte ens på en andra våg.
Citera
2020-12-14, 15:01
Medlem
Citat:
Jasså.. fast Paris har fler invånare och bör ha bättre kapacitet på platser.
Jag var nog otydlig. Jag menade inte sjukhusbördan, utan hur lätt/svårt det är att stoppa ett utbrott av smitta, om man har:

1) 100 smittade utspridda över hela Oslo, som man inte vet vilka det är, eller var de är.

2) 100 smittade utspridda över hela Paris, som man inte vet vilka det är, eller var de är.

3) 1250 smittade utspridda över hela Oslo, som man inte vet vilka det är, eller var de är.
Citera
2020-12-14, 15:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Och tegnell är märkbart lugn. Han trodde ju inte ens på en andra våg.

Tegnells roll har enbart varit att lugna befolkningen. Inte att stoppa någon smittspridning. Det finns alltid någon bortförklaring till att allt går åt helvete.

Visar siffrorna skit är det eftersläpning.
Visar de bra saker går allt åt rätt håll.
Är smittan hög kommer det bli bättre. Risk för andra våg? Nejdå!

Hade det funnits ett begrepp som Coronaförnekare hade det passat honom rätt bra.
Citera
2020-12-14, 15:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hur är det? Är 253 också mer än 259? Märkligt att det verkar som att det kan gå ned lite vissa dagar och upp lite andra dagar. Nästan som en platå? Till skillnad från den snabba oavbrutna ökningen som man såg tidigare. Jag behåller min vänstra kula.

Slipa du kniven färdigt och förbered smärtstillande så ska vi se vad som händer framöver.
Men du kanske inte tror att beläggningen på sjukhusen påverkar IVA?

"Rekordmånga vårdas nu för Covid-19 i Sverige. Totalt får 2389 patienter vård för corona, visar en genomgång av regionernas rapporter som SVT gjort."
Citera
2020-12-14, 15:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Försiktigt positiva tendenser med dagens IVA-siffror vågar man nästan säga. Bara 3 orapporterade och de är från Jämtland.

På måndagar brukar det bli ett skutt uppåt men nu har de faktiskt minskat sen förra veckan. Hoppas att detta är början på platå/nedgång eller någon slags positiv signal.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

IVA-siffrorna berättar om smittläget för några veckor sedan. Vilken redan är känd via annan statestik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in