2020-12-14, 14:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Poängen var att hela vårt utbildningsväsen är i fritt fall. Och kanske mest hos universiteten.

ja, universitet och högskolor får ju betalt per student som får godkänt och "lärarna" är ju inte där främst för att lära ut utan för att forska.
så det blir som en perfekt storm - pengarna rinner in med studenter som får godkänt och forskarna bryr sig inte nämvärt eftersom de skiter i studenterna och fokuserar forskning och nu får de ju utmärkta incitiament att "runda hörn" eftersom pengarna inte beror på kvalitet utan hur snabbt man hinner sätta godkänt i systemet.
Citera
2020-12-14, 14:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ja, universitet och högskolor får ju betalt per student som får godkänt och "lärarna" är ju inte där främst för att lära ut utan för att forska.
så det blir som en perfekt storm - pengarna rinner in med studenter som får godkänt och forskarna bryr sig inte nämvärt eftersom de skiter i studenterna och fokuserar forskning och nu får de ju utmärkta incitiament att "runda hörn" eftersom pengarna inte beror på kvalitet utan hur snabbt man hinner sätta godkänt i systemet.

Tyvärr. Har du några tankar kring hur man skulle kunna undvika det problemet?
Citera
2020-12-14, 15:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tyvärr. Har du några tankar kring hur man skulle kunna undvika det problemet?

sluta betala per examinerad student, öka lärartiden, ställ högre förkunskapskrav, sluta upp med att tro att studenten är kund/klient, återupptära lärarens auktoritet - vänd det från att studenten alltid har rätt till att det alltid är läraren som har rätt.
Citera
2020-12-14, 17:22
  #16
Medlem
Finns snart inte så många högskolor kvar, sakta men säkert förvandlas de alla till universitet -- även om det till stor del verkar vara en kosmetisk förändring. Skall de starta nya högskolor sedan som de kan "uppgradera" eller hur hade de tänkt sig på den fronten. För att uppgradera en högskola till ett universitet löser så att säga inte speciellt många problem, möjligen skapas bara ännu flera. Allt blir lite finare men knappast bättre.
Citera
2020-12-14, 17:28
  #17
Medlem
Kroulls avatar
Kollade runt lite på MDH.SE ... (*)

Hur kommer det sig att det kryllar av lärare från tredje världen?

Är det något som är specifikt för MDH -- eller är det ett generellt fenomen på våra skattefinansierade C-högskolor?

Är de bra lärare?

Har de lärt sig svenska?

Är de bra forskare?

Tillför deras forskning företagen i regionen något?

(*)
Antar att de byter url i samband med firandet...
Citera
2020-12-14, 18:12
  #18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det handlar naturligtvis inte om ekonomi när man anställer Henrik Arnstad efter att han har visat sig alvarligt psykiskt sjuk i tv och tom fått sparken av Löfven av den orsaken.

Det handlar naturligtvis inte om pengar när man godkänner vetenskapliga arbeten utan metodik (främst inom genus)
Citera
2020-12-15, 09:46
  #19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
sluta betala per examinerad student, öka lärartiden, ställ högre förkunskapskrav, sluta upp med att tro att studenten är kund/klient, återupptära lärarens auktoritet - vänd det från att studenten alltid har rätt till att det alltid är läraren som har rätt.

Instämmer till fullo (undervisade på universitetet under 15 år).

Varför t ex är inte Sam B särskild behörighet för statsvetenskap? Psykologi A för samtliga beteendevetenskaper? (eller är väl ersatta av siffror numera? Nevermind, ni fattar) Mycket vore vunnet om man kunde s a s inleda på en högre nivå.

Utöver det som meetthefockers nämner finns massor att göra. Ge UKÄ större befogenheter att släcka ner värdelösa utbildningar. Tvinga inte doktorander att undervisa - det kan röra sig om ämnesgenier men med noll pedagogisk förmåga (och vilja).

Men det av mig fetade viktigast, finansieringssystemet. (och det är ju mer illa än så - halva finansieringen kommer av registrerade studenter, behöver alltså inte ens dyka upp, ta en enda pinne, för att institutionen ska få pröjs. Ger incitament att "sexa till" redan tveksamma kurser och program.).
Citera
2020-12-15, 14:21
  #20
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Fast det gör även Lund nu mer och peer-review inom humaniora.

Värdegrund Über Alles, resten kan man fixa i efterhand
Citera
2020-12-16, 07:43
  #21
Medlem
George Wittigs avatar
Mumindalens Särskola som universitet.... Visar att det inte finns speciellt mycket substans bakom universitetstiteln längre. De flesta högskolor är bara glorifierade gymnasieutbildningar numer.
Citera
2020-12-16, 09:22
  #22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Har pratat med åtskilliga både anställda och alumner på MDH - tydligen är "Mälardalens lekskola" vedertaget bland de flesta...

Jag förstår tanken - Volvo i Köping, ABB och Northvolt i Västerås m fl - man vill skapa ett kluster med "avancerad verkstadsindustri". Men då måste man skärpa upp ffa tekniksidan. Hörsägen: tydligen kan/kunde man bara ta en högskole-ing på MDH och man fick/får avsluta till en civ ing på KTH, Chalmers eller annorstädes. Denna sjunde termin ska tydligen ha blivit en chock för studenterna...
Citera
2020-12-16, 12:55
  #23
Medlem
Demokraturdns avatar
Med University of Mälar Valley finns det universitet i Stockholm, Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Örebro. Då fattas Södertälje, men det blir säkert Södertörn-Södertälje University (SSU) senast 2030.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Fast det gör även Lund nu mer och peer-review inom humaniora.
Vilken är din poäng? Att studenterna ger omdömen om varandras texter istället för att lärarna gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Aha, du tänkte så. Ja, det är illa när nivån sänks. Som jag förstår det bottnar det bland annat i att dert finns incitament för universiteten att släppa igenom så många elever som möjligt framför att ha en hög nivå? Detta då det förstnämnda ger mer pengar.
Finansieringsmodellen är ett problem sedan över 25 år. Politikerna vet att utbildningar har blivit sämre och att man bara skulle kunna göra som man gjorde tidigare för att få en förbättring igen.
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2020-12-16 kl. 13:09.
Citera
2020-12-16, 13:46
  #24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
sluta betala per examinerad student, öka lärartiden, ställ högre förkunskapskrav, sluta upp med att tro att studenten är kund/klient, återupptära lärarens auktoritet - vänd det från att studenten alltid har rätt till att det alltid är läraren som har rätt.

Ja det är rätt väg att gå. Men då gäller att strunta i idioter på Flashback som är fullt och fast övertygade om att få leva fattiga tråkiga liv i de fall de inte blir antagna till sina diverse pissutbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in