2020-12-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När Lena mördades, då var det lugnt på motorvägen berättade dalaans.
Men vid synen, då var det dagtid och ljudet var störande för bandupptagningen bakom planket.

Ja, det var så lite trafik att de kunde ha fönstret öppet. Oavsett tolkade jag det som att bullerplanket effektivt skyddade från allt ljud från det hållet.
Citera
2020-12-13, 21:51
Medlem
notknapparens avatar
Lägger till en länk till förhöret i TR med NFCs forensiker DW som förhördes om blodet på tvättmaskinen.

https://www.flashback.org/sp72172127

Jag undrar om jag inte också har skrivit ut förhöret med polisens forensiker som topsade tvättmaskinen?
Citera
2020-12-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tror att han helt enkeltinte kunde släppa henne.
Han smög och fotade henne och påstår att hon blev påkommen, under en period som han själv påstår att han inte ville vara mer än vän. Men hon skulle lyda hans regler och säga till om hon skulle träffa någon. Varför? Han ville ju inte ha henne? Han kunde inte släppa henne, hennes dragningskraft. Känslan att han var åtrådd. Herre på täppan..
Stefan behöver kontroll. Annars tappar han kontrollen.
Se bara hur de stackars barnen får stå till svars inför honom.
Det är vidrigt.
Sen all sms konversation om de problem han anser att barnen och deras stora hobby är, hopptåttorna, som han avskyr. Han anser att barnen inte sköter dem enligt hans regler.

Han kunde inte släppa henne, är helt med dig där. Och det ger han henne skulden för. Det blir en av anledningarna till mordet, enl mig.
Citera
2020-12-13, 22:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han kunde inte släppa henne, är helt med dig där. Och det ger han henne skulden för. Det blir en av anledningarna till mordet, enl mig.

Bra sammanfattat tror jag.
Han kunde ha gått när han ville. Om han hade klarat av det.
Citera
2020-12-13, 22:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Japp, fläcken är inte direkt knappnålsstor.
Polishunden borde inte missat blodet, å andra sidan är väl sällan ens specialhundar 100 %- igt tillförlitliga. Hur kunde exempelvis litervis med blod bakom planket missas när det fanns polishundar i närheten.
Fast visst. Med blodhund i källare är det mest troligt att fläcken hade uppmärksammats.
HDs gnuggande då? Finns ingen regel som säger att en storstädning innefattar varenda cm i ett hus, även om tingsrätten använder det som ett argument. Att hon heller inte blev klar i källaren betyder att tvättmaskinen lämnades.
Det ser i alla fall ut som att det inringade är blod, alltså hela fläcken. Bilden visar blod som runnit och därför gissar jag på att blodet är rejält utspätt. Fläckens mitt är något ljusare och tunnare.
Spot on! Hypotesen är att fläcken eventuellt har avsatts senare, efter första husrannsakan. Torkat blod från ett klädesplagg som har kommit i kontakt med vatten, för att därefter kastas i maskinen.
Nej då, det verkar inte trovärdigt.

Det kan absolut vara så att fläcken var utspädd och att det var därför det var svårt att få ett rött resultat på topsen, trots att det för ögat var en helt röd fläck på tvättmaskinen.

Kanhända att HD fått/hade klart för sig att det var golvbrunnar osv som det var fokus på. Ingen tänkte på tvättmaskinen i det läget.
Citera
2020-12-13, 22:27
Medlem
Citat:
Det kan absolut vara så att fläcken var utspädd och att det var därför det var svårt att få ett rött resultat på topsen, trots att det för ögat var en helt röd fläck på tvättmaskinen.

Kanhända att HD fått/hade klart för sig att det var golvbrunnar osv som det var fokus på. Ingen tänkte på tvättmaskinen i det läget.
Tror inte HD tänkte ett skit på några golvbrunnar. Hon må vara en duktig sjuksköterska, men särskilt smart är hon inte. Däremot SD är väl införstådd med polisarbete och forensisk teknik. Det har väl varit lite av ett specialintresse hos honom? Så han har säkert noga instruerat HD om golvbrunnarna
Citera
2020-12-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om vi börjar med LW:s mobila enhet vilken LW förvarade i sin vänstra ficka vid det aktuella tillfället, så finns det ingen anledning att tveka i detta fallet, att gärningspersonen stal LW:s mobila enhet från hennes ficka på grund av att det fanns en orsak för gärningspersonen att göra så.

Gärningspersonen var av en eller annan anledning i behov av LW:s mobila enhet och därför stal gärningspersonen den.

Som bekant så hörde @Dalaan ett ångestfyllt samt panikartat kvinnoskrik under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 vid cirka klockan 23:30 som sedan följdes upp av flera emanerande kvinnoskrik, då med intervall.

Klockan 23:38:46 började LW:s mobila enhet att aktiv röra sig bort från brottsplatsen och det råder ingen tvivel om att det var gärningspersonen som hade LW:s mobila enhet vid det aktuella tillfället.

Jag återkommer med en fråga till dig gällande LW:s bankkort som också försvann vid det aktuella tillfället. Denna fråga till dig kommer att gälla de bokstäver och siffror som fanns på LW:s bankkort.
Återkom gärna med frågan JM.
Citera
2020-12-13, 23:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte HD tänkte ett skit på några golvbrunnar. Hon må vara en duktig sjuksköterska, men särskilt smart är hon inte. Däremot SD är väl införstådd med polisarbete och forensisk teknik. Det har väl varit lite av ett specialintresse hos honom? Så han har säkert noga instruerat HD om golvbrunnarna

Ja, det var det jag menade ungefär.
Hon hade fått klart för sig vad som behövdes göras.
Det kan ha varit underförstått eller uttryckts på sådant sätt att det blev tydligt nog.
Citera
2020-12-13, 23:47
Medlem
landbandys avatar
Undrar hur det kommer bli framöver ?

Om SD går fri ,i HR ,är då allt som vanligt då i nya Hjärsta ,och ingen kommer tissla och tassla mer omkring vad som har hänt och vem som har kunnat gjort det hela?

Typ lite som ;
-Töm och glöm!

Hmm?
Vedervärdigt .....
Citera
2020-12-13, 23:59
Medlem
Nu har jag läst protokollet från holländska NFI angående DNA på ringen.

Som jag förstått så har man testat DNA-extraktet från ringen mot DNA från LW, SD och HD.

Man kommer fram till att det är 12 miljoner gånger mer sannolikt att DNA på ringen kommer från LW och SD än från LW och en slumpmässig okänd individ.

Hur hade det blivit om man skickat ner fler DNA-prover till NFI från hennes barn och andra män/kvinnor hon kan ha kommit i kontakt med (kramat, klappat, ja vad som helst) sen typ 10/5?

Jag tänker alltså om det genom förhör och foton var bevisat att hon kramat och vidrört andra samt diskat och tvättat händerna osv och hos NFI bevisat att de andra människornas DNA inte fanns på ringen och det då bara påvisades SD:s DNA på ringen (förutom LW:s) så hade det stärkt åklagarens case eller hur?

Då skulle man kunna ställa frågan i rätten om varför finns endast SD:s DNA på ringen och inte andra människors?

Sorry om detta redan ältats i tråden.
Citera
2020-12-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu har jag läst protokollet från holländska NFI angående DNA på ringen.

Som jag förstått så har man testat DNA-extraktet från ringen mot DNA från LW, SD och HD.

Man kommer fram till att det är 12 miljoner gånger mer sannolikt att DNA på ringen kommer från LW och SD än från LW och en slumpmässig okänd individ.

Hur hade det blivit om man skickat ner fler DNA-prover till NFI från hennes barn och andra män/kvinnor hon kan ha kommit i kontakt med (kramat, klappat, ja vad som helst) sen typ 10/5?

Jag tänker alltså om det genom förhör och foton var bevisat att hon kramat och vidrört andra samt diskat och tvättat händerna osv och hos NFI bevisat att de andra människornas DNA inte fanns på ringen och det då bara påvisades SD:s DNA på ringen (förutom LW:s) så hade det stärkt åklagarens case eller hur?

Då skulle man kunna ställa frågan i rätten om varför finns endast SD:s DNA på ringen och inte andra människors?

Sorry om detta redan ältats i tråden.

Det är mycket som sjabblats med. Åklagaren krävde att alla kläder och fynd skulle prioriteras, men jag vet inte. Hon tryckte på att det var viktigt, annars skulle de inte kunna komma vidare.
Citera
2020-12-14, 00:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Lägger till en länk till förhöret i TR med NFCs forensiker DW som förhördes om blodet på tvättmaskinen.

Jag undrar om jag inte också har skrivit ut förhöret med polisens forensiker som topsade tvättmaskinen?
En tolkning utifrån förhöret: tops nr 1 rosa, dvs utspätt blod som med avancerad metod för mätning av koncentration kan avläsas. Resultat: når upp till grad +4 = fullträff.
Tops nr 2 gul, kan röra sig om övervägande mängd blodplasma som inte lämpar sig för vidare undersökning. Blod kan ej uteslutas enligt forensiker.

Blodet var LWs, det enda intressanta i sammanhanget.

7 juni: i förhör med PS (f.ö bästa förhörsledaren) delges MT att det finns förhandsbesked på blod på cykel, i duschutrymmet, i brunnen och i handfatet. PS frågar ifall han har nån konkret minnesbild av att det finns nån anledning för att LWs blod ska finnas i hans badrum.
MT: "ja, då är det från sex i såna fall".
MT anger att det förekommer blod i flera kalsonger, vilka han också får peka ut. MTs behjälpliga sida visar sig och han tycker att dessa bör prioriteras för undersökning.
Han påstår att hon ska ha blött alltsedan de började ha sex.

MT får frågan om L har lånat hans cykel nån gång. Svaret blir diffust: "det är ett tag sen, men nu under våren. Jag vet inte, det är ett tag sen, men inte nu i närtid".
Min kommentar: under tiden han utformar sitt svar påminns han om LWs benskador och att hon alldeles nyligen börjat kunna cykla igen. Därför blir svaret motsägelsefullt; under våren, men ändå inte i närtid.

Även besök i källaren förlägger han under våren. Min tolkning är att han blir osäker på huruvida man kan tidsbestämma avsatt blod eller ej.

13 juni: i nästa förhör som äger rum sex dagar senare uppfinner han cykelsadelsexet som förklaring till blodförekomst. Även denna händelse påstås ha ägt rum mot slutet på våren, han preciserar till en dryg månad innan. Vilket gör att vi hamnar runt månadsskiftet april-maj.

När börjar HD babbla om blod då? Den 8 juli får en väninna veta att LW nämnt blod under samtalet i våras. Nämnda väninna har under ett års tid haft vetskap om otroheten och HDs besök hos LW - hur kan det komma sig att HD först nu - efter mordet - öppnar sitt hjärta om blodet?

Är det någon som kan pressas i förhör till att avslöja sanningar så är det f.d hustrun. Problemet är att hon går all in för att skydda en trolig gärningsman till ett fruktansvärt brott, i kombination med ett starkt misstroende gentemot rättsväsendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in