Citat:
Ursprungligen postat av
JoeBiden
En människa i kris som mår psykiskt dåligt och inte förmår att fatta rationella/smarta beslut helt enkelt. En psykiskt sjuk människa helt enkelt som behöver få vård.
Det kan ju också bara vara en fasad. Men i min ögon låter det mer trovärdigt än att han skulle vara en pedofilapologet. Uppenbarligen är det väldigt svårt för mig, kanske omöjligt, att avgöra vad som är sant när det gäller vem visste vad och vilka motiv Federley haft under den här tiden.
Men det jag säger är att hans berättelse låter trovärdig. Inte samma sak som att jag tar det som sanning, men det är helt klart möjligt att det han säger stämmer.
EDIT: Med det sagt, verkar det som att han inte är lämplig att ha vårdnaden om sitt barn. Bara så ingen någonsin får för sig att jag hävdat motsatsen.
Jag tolkar det helt annorlunda. Men för att få det avklarat: vi verkar vara överens om hans olämpliga beteende som förälder. Samt som jag har skrivit tidigare i tråden, så framstår hans kontakter med två andra pedofiler, samt hans märkliga val att söka kontakt med Quick/Bergwall, som speciellt anmärkningsvärda i ljuset av den här händelsen, men jag har ändå varit försiktig med att dra några bestämda slutsatser om det hela, samt generellt om vilka läggningar han nu kan tänkas själv ha.
För det andra var hans tidigaste första inlägg om hela saken förminskande och urskuldrande. Jag är dock inte naiv. Att framgångsrika politiker kanske har en tendens för att ha lättare för att ljuga, vara hala och manipulerande än genomsnittet i befolkningen är knappast en vågad gissning. Jag kunde köpa att han är van att agera som en typisk politiker och även i en krissituation tämligen lätt kunde vara lite hal och manipulativ i rent självbevarande syfte, trots eventuell personlig kris.
Men... Gårdagens utspel i media fick mig ändå att ändra uppfattning. Han lyckas verkligen ursäkta sig. Han lyckas ursäkta sig
för bra. Han har hela tiden varit hal och vag med mer exakta fakta, samt det är uppenbart att han tillrättalägger och ändrar sitt narrativ kontinuerligt exakt så mycket som nya avslöjande kräver. För att genomgå en påstådd känslomässig och psykisk kris, så är det högst anmärkningsvärt hur extremt manipulativ och hal han faktiskt lyckas vara. Jag vill påstå att en majoritet av alla människor inte lyckas vara så kallhamrat manipulativa och bedrägliga ens när de är psykiskt och fysikt på topp.
Jag vet inte hur det är med Federleys läggningar m.m., men däremot börjar jag allt mer uppfatta bilden av en person som - om denne inte är det kliniskt - åtminstone uppvisar de extremt hala och manipulativa dragen hos en psykopat. Och hans egen beskrivning av sig som gränslös, till hans olämpliga beteende som förälder i det här fallet, hjälper ju åtminstone inte till att vederlägga den bilden.
Ovanpå allt detta kommer de vittnesmål som
Stoppa pressarna,
DN m.fl. har rapporterat om. Visst, det är inte oproblematiskt med varken vittnesmål eller pressens återgivning av icke namngivna källor.
Men... I den mån dessa återgivningar av vittnesmål från personer i Federleys omgivning överhuvudtaget stämmer, så målas ju istället upp en bild av där Federley inte bara ljuger när han framställer sig som ett närmast ovetande offer, han anges snarare ha varit hotfull och aggressiv mot personer i hans bekantskapskrets, där han har ringt och skrikit, hotat o.s.v. Vad är sannolikheten för att en massa i Federleys nära omgivning ljuger, eller att flera tidningar skulle producera falska vittnesmål? Speciellt som jag kan inte minnas att någon har gått ut och dementerat uppgifterna? Ställer man hans redovisning och vittnesmålen bredvid varandra, så ser det ju verkligen inte bra ut. Utåt sett aningslös, naivt snäll, sjuk och svag, inåt sett aggressiv, hotfull, manipulativ och ohederlig.
Jag vet inte...när jag igår tog del av Federleys kampanj i massmedia, så slog min bild av honom helt klart istället åt det negativa. Jag vet fortfarande inte hur det är med hans läggningar, eventuella vetskap och intresse för andras pedofili o.s.v., men alla mina psykopatvarningssignaler har börjat ljuda för fullt. Före det ansåg jag bara att han säkert hade agerat förkastligt som förälder och även (i viss mån - med tanke på självbevarelsedriften - förståeligt, samt som toppolitiker väntat) varit oärlig, men nu kan jag faktiskt inte låta bli att se honom som extremt mer beräknad och kallhamrad i sitt agerande.
Men visst, jag vet ju inte alllt, jag försöker ju bara tolka intryck, så jag kan ju ändå ha fel.