2020-12-12, 20:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
OBS ! Fortfarande går Stigs utstämplingstid att kontrollera.
Om han hade blivit åtalad som gm så hade ju åklagarna velat kontrollera hans utstämplingstid, vad han gjorde på brottsplatsen mm
Man hade kunnat göra husrannsakan mm

Hade det inte varit bättre att försöka lägga skulden på CP

Typ, jag har tänkt mycket på det här.
Undrar om jag inte hann se en liten skymt av en person som liknar CP väldigt mycket.
Han kunde ha gått längre än så!
Han kunde faktiskt ha påstått att han var lika övertygad som huvudvittnet LP om att det
var CP han råkat få syn på.
I akt och mening att verkligen se till så att denne blev fälld, just som du skriver lägga
skulden på den som stod åtalad.
Två stycken som bergsäkert pekar ut en och samma person som gärningsman - ja, då
har man sannerligen minimerat möjligheterna till ett frikännande.
Detta alltså utifrån scenariot med SE som den verkligt skyldige.
Ett falskt utpekande för att få någon annan, en syndabock, att dömas för det han själv gjort.

Nu förhåller det sig ju emellertid på ett annat vis som bekant: Engström uppger sig inte
ha haft möjlighet att observera den flyende mördaren, han kom för sent till platsen
för att det skulle gå helt enkelt.
Men som skyldig och med någon annan som står åtalad för hans egen gärning så borde
han ju, rätt smart som han ändå synes vara, ha passat på att begagna sig av
möjligheterna som stod till buds. Alltså, backa upp Lisbeth allt vad han kunde och ge
ett intryck av att vara lika säker som henne när det pekades ut.
Hade nu detta utspelat sig så är det långt ifrån givet att den fällande domen mot CP
rivits upp i hovrätten senare. Ett påstått säkert vittne går att krossa, men rör det sig om
två är det inte säkert det blir lika lätt. Inte ens om man har en Astrid Holgersson att
"krossa med".

En skyldig och ljugande Engström kunde ha ljugit om den biten med CP också kan man tycka.
Men eftersom han inte tog denna lysande chans att vara med och sätta dit någon annan för
sitt eget mord så kanske man behöver fråga sig om han trots allt inte var skyldig och knappt
ett vittne ens en gång, men det sista ville han så innerligt gärna ha fått vara och därför
alla märkliga turer han lät bjuda på. Särskilt via media.

Edit: Fast det är klart förstås; har man från början sagt sig inte ha sett skymten av nån
flyende gärningsman, så blir det inte särskilt trovärdigt att flera år efteråt komma och
påstå sig ändå ha gjort det...
Senast redigerad av Grandioso 2020-12-12 kl. 20:52.
Citera
2020-12-12, 20:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag säger inte att han inte kan vara ett vittne ..

Jag säger att jag tror han är GM...

Men du säger att han INTE är GM ..

Nej. Nu ljuger du.
Citera
2020-12-12, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han kunde ha gått längre än så!
Han kunde faktiskt ha påstått att han var lika övertygad som huvudvittnet LP om att det
var CP han råkat få syn på.
I akt och mening att verkligen se till så att denne blev fälld, just som du skriver lägga
skulden på den som stod åtalad.
Två stycken som bergsäkert pekar ut en och samma person som gärningsman - ja, då
har man sannerligen minimerat möjligheterna till ett frikännande.
Detta alltså utifrån scenariot med SE som den verkligt skyldige.
Ett falskt utpekande för att få någon annan, en syndabock, att dömas för det han själv gjort.

Nu förhåller det sig ju emellertid på ett annat vis som bekant: Engström uppger sig inte
ha haft möjlighet att observera den flyende mördaren, han kom för sent till platsen
för att det skulle gå helt enkelt.
Men som skyldig och med någon annan som står åtalad för hans egen gärning så borde
han ju, rätt smart som han ändå synes vara, ha passat på att begagna sig av
möjligheterna som stod till buds. Alltså, backa upp Lisbeth allt vad han kunde och ge
ett intryck av att vara lika säker som henne när det pekades ut.
Hade nu detta utspelat sig så är det långt ifrån givet att den fällande domen mot CP
rivits upp i hovrätten senare. Ett påstått säkert vittne går att krossa, men rör det sig om
två är det inte säkert det blir lika lätt. Inte ens om man har en Astrid Holgersson att
"krossa med".

En skyldig och ljugande Engström kunde ha ljugit om den biten med CP också kan man tycka.
Men eftersom han inte tog denna lysande chans att vara med och sätta dit någon annan för
sitt eget mord så kanske man behöver fråga sig om han trots allt inte var skyldig och knappt
ett vittne ens en gång, men det sista ville han så innerligt gärna ha fått vara och därför
alla märkliga turer han lät bjuda på. Särskilt via media.

Oj skulle SE dessutom vilja sätta någon annan i fängelse pga att han vill ljuga !

Tänk om inte CP blir fälld trots SE försök att sätta dit honom..

Kanske CP tar en tur till Täby med machete i hand ...haha
Citera
2020-12-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Nu ljuger du.

Jasså ändrat dig ?
Citera
2020-12-12, 20:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det som gör SE oerhört intressant jämfört med de flesta andra är att det finns teknisk bevisning på att han befunnit sig i närheten av mordplatsen 23.19. Han har visserligen försökt senarelägga utstämplingstiden ett par minuter men 23.19.xx är det som gäller, vilket ger honom möjlighet att vara på mordplatsen när skotten smäller.

NF var där, är han lika intressant? Han ses inte heller av något annat vittne.
Citera
2020-12-12, 20:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jasså ändrat dig ?

Jag har aldrig någonsin sagt att han inte kan vara GM. Precis som du påstår du aldrig sagt han inte kan vara vittne.

Så du ljuger när du säger detta om mig. Men där vettet tar slut börjar lögnerna antar jag.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-12-12 kl. 20:50.
Citera
2020-12-12, 20:49
Medlem
Citat:
Jag har aldrig någonsin sagt att han inte ÄR GM. Precis som du påstår du aldrig sagt han inte ÄR vittne

Fast när man tror att han är GM så ifrågasätter du tron...

Jag ifrågasätter ju inte din tro på att han är vittne ?

Så du skriver här enbart för att du stör dig på folk som tror på SE som GM ?
Citera
2020-12-12, 20:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Så du skriver här enbart för att du stör dig på folk som tror på SE som GM ?

Nej. Om du varit mer uppmärksam så hade du märkt att jag kritiserat åt två helt olika håll i denna tråd.
Citera
2020-12-12, 20:54
Medlem
Citat:
Nej. Om du varit mer uppmärksam så hade du märkt att jag kritiserat åt två helt olila håll i denna tråd.

Är SE intressant för dig ?

Jag vill förstå hur du menar ?

Eller kittlas du lite av teorin av SE som GM ?
Citera
2020-12-12, 20:56
Medlem
Citat:
Nej. Om du varit mer uppmärksam så hade du märkt att jag kritiserat åt två helt olika håll i denna tråd.

Jag tycker SE tråden är intressant pga av att jag tror på SE som GM...

Hade jag inte trott på SE så hade jag tyckt denna tråd varit väldigt ointressant...
Citera
2020-12-12, 20:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Om han är GM, vilket jag tror, så kan vi med facit i hand konstatera att hans taktik lyckades.

Om han bara ville vara ett märkvärdigt vittne förstår jag inte varför han drog iväg med utstämplingstiden till 23.21 i tingsrätten och 23.22-23.23 i hovrätten. Då kunde han ju inte längre vara ett "nästan-först-på-platsen-vittne". Kanske var han beredd att offra vittnesrollen för att undvika att någon som var smartare än polisen på allvar började titta på honom som möjlig gärningsman.

Som jag skrev i tidigare inlägg ifrågasattes inte hans senareläggning av tiden vid rättegångarna, man verkade nöja sig med hans förklaring.

Eller så mindes vittnet SE bara fel. Även noggranna personer kan glömma.
Citera
2020-12-12, 20:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För SE var den exakta utstämplingstiden väldigt viktig morgonen efter mordet, om han är GM så förstår jag honom. Om man ska tota ihop en historia utifrån den så är det bra om man har järnkoll på den.

Men som vittne förstår du honom inte? Det är inte viktigt för honom om tidningen vill ha en minuttid för mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in