2020-12-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Javisst men det är ett faktum att han senarela tiden vid bägge CP-rättegångarna trots att han påstod sig ha kontrollerat den ett par dagar innan. Med senareläggningen kunde han inte vara den som sköt, en viktig skillnad.

Nu var det Christer P som var åtalad inte SE.
SE var kallad som vittne , Lisbet Palme hade efter en del om och men pekat ut Christer P som gm.
LP höll fast vid sin åsikt tills hon dog.
Summering eftersom Christer P var åtalad som gm så behöver inte SE ge sig själv alibi.
Senast redigerad av Sumer 2020-12-12 kl. 17:52.
Citera
2020-12-12, 17:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu var det Christer P som var åtalad inte SE.
SE var kallad som vittne , Lisbet Palme hade efter en del om och men pekat ut Christer P som gm.
LP höll fast vid sin åsikt tills hon dog.
Summering eftersom Christer P var åtalad som gm behöver inte SE ge sig själv alibi.
SE tänkte ett par drag framåt, i förebyggande syfte. Kanske lyckades han.
Citera
2020-12-12, 17:55
Medlem
Citat:
SE tänkte ett par drag framåt, i förebyggande syfte.

OBS ! Fortfarande går Stigs utstämplingstid att kontrollera.
Om han hade blivit åtalad som gm så hade ju åklagarna velat kontrollera hans utstämplingstid, vad han gjorde på brottsplatsen mm
Man hade kunnat göra husrannsakan mm

Hade det inte varit bättre att försöka lägga skulden på CP

Typ, jag har tänkt mycket på det här.
Undrar om jag inte hann se en liten skymt av en person som liknar CP väldigt mycket.
Senast redigerad av Sumer 2020-12-12 kl. 17:59.
Citera
2020-12-12, 18:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
OBS ! Fortfarande går Stigs utstämplingstid att kontrollera.
Om han hade blivit åtalad som gm så hade ju åklagarna velat kontrollera hans utstämplingstid, vad han gjorde på brottsplatsen mm
Man hade kunnat göra husrannsakan mm

Hade det inte varit bättre att försöka lägga skulden på CP

Typ, jag har tänkt mycket på det här.
Undrar om jag inte hann se en liten skymt av en person som liknar CP väldigt mycket.
Fakta är att han försökt senarelägga tiden, i hovrätten till och med så pass mycket att det inte längre gick ihop med hans tidigare vittnesmål.
Citera
2020-12-12, 18:13
Medlem
Citat:
Fakta är att han försökt senarelägga tiden, i hovrätten till och med så pass mycket att det inte längre gick ihop med hans tidigare vittnesmål.

Då gör han ju något som enbart drar uppmärksamheten mot sig
SE gör ju många gånger tvärtom mot vad man tänker sig en normal gm ska göra.
Han kontaktar själv PU, han säger sig ha gjort saker på brottplatsen som ingen annan verkar kunna bekräfta om mordet.

Om jag varit gm så hade jag försökt ligga så lågt som möjligt och hoppas på det bästa.
Citera
2020-12-12, 19:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej om vi utgår från att Palme mordet var väl planerat så kan inte tid o plats varit noga planerat....!!

Eftersom det var väl kl 14 som Palme inte ville ha vakter..?

Det var 23:10 Palme valde att gå hem istället för taxi...För Mårten frågade har jag för mig...!?
Det är väl det som är grejen, att ju mer av sådana där tillfälligheter som tycks ha funnits under kvällen, desto mer omfattande och komplicerad måste en plan ha varit för att kunna förutsäga och parera för alla eventualiteter. Om det skall ha varit ett planlagt mord så måste man nästan försöka få in en insider, eller åtminstone en övervakningsapparat som inbegriper t.ex. telefonavlyssning, spanare från flera olika myndigheter och frivilliggrupper, och kanske t.o.m. samarbete med andra länders underrättelsetjänster. Det måste ha behövts en längre tids planering, och sedan dessutom en person med walkie-talkie i praktiskt taget varje gathörn under mordkvällen.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-12 kl. 19:29.
Citera
2020-12-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du menar på att MM skulle kunna göra det SE gjorde men enbart pga att han var sjuk ?

SE kunde alltså inte också ta "chansen" ?
Ja , ung. så där tror jag. MM var sjuk o tog tillfället, när det oväntat yppade sig.
Med SE så säger min magkänsla att det var något helt annorlunda;
OM vi gör två hypoteser nu - SE mer eller mindre tog tillfället som dök upp framför honom. Han hade ett Motiv och han hade en puffra laddad med flera patroner.
Hade han just då en på något enda sätt "säkrad flyktväg"?
Eller struntade han helt i, om han ganska snart skulle kunna bli inringad?
Citera
2020-12-12, 19:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Då gör han ju något som enbart drar uppmärksamheten mot sig
SE gör ju många gånger tvärtom mot vad man tänker sig en normal gm ska göra.
Han kontaktar själv PU, han säger sig ha gjort saker på brottplatsen som ingen annan verkar kunna bekräfta om mordet.

Om jag varit gm så hade jag försökt ligga så lågt som möjligt och hoppas på det bästa.
Om han är GM, vilket jag tror, så kan vi med facit i hand konstatera att hans taktik lyckades.

Om han bara ville vara ett märkvärdigt vittne förstår jag inte varför han drog iväg med utstämplingstiden till 23.21 i tingsrätten och 23.22-23.23 i hovrätten. Då kunde han ju inte längre vara ett "nästan-först-på-platsen-vittne". Kanske var han beredd att offra vittnesrollen för att undvika att någon som var smartare än polisen på allvar började titta på honom som möjlig gärningsman.

Som jag skrev i tidigare inlägg ifrågasattes inte hans senareläggning av tiden vid rättegångarna, man verkade nöja sig med hans förklaring.
Citera
2020-12-12, 19:21
Medlem
Citat:
Om han är GM, vilket jag tror, så kan vi med facit i hand konstatera att hans taktik lyckades.

Om han bara ville vara ett märkvärdigt vittne förstår jag inte varför han drog iväg med utstämplingstiden till 23.21 i tingsrätten och 23.22-23.23 i hovrätten. Då kunde han ju inte längre vara ett "nästan-först-på-platsen-vittne". Kanske var han beredd att offra vittnesrollen för att undvika att någon som var smartare än polisen på allvar började titta på honom som möjlig gärningsman.

Som jag skrev i tidigare inlägg ifrågasattes inte hans senareläggning av tiden vid rättegångarna, man verkade nöja sig med hans förklaring.

Hade det inte varit smartare att säga en utstämplingstid och hålla fast vid den, särskilt om han är så kalkylerande och beräknande.
Ibland beskrivs SE som så kylig och beräknande, ibland beskrivs han nedvärderande.
Typ att han var ute och drack middag, han hade sin lilla flaska på kontoret osv
Citera
2020-12-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ja , ung. så där tror jag. MM var sjuk o tog tillfället, när det oväntat yppade sig.
Med SE så säger min magkänsla att det var något helt annorlunda;
OM vi gör två hypoteser nu - SE mer eller mindre tog tillfället som dök upp framför honom. Han hade ett Motiv och han hade en puffra laddad med flera patroner.
Hade han just då en på något enda sätt "säkrad flyktväg"?
Eller struntade han helt i, om han ganska snart skulle kunna bli inringad?

Jag tror faktiskt att förvånansvärt många som dödar spontant hoppas att dom kan komma undan genom att avlägsna sig från brottsplatsen...

Låter naivt kanske men det är ju det som är skillnaden på planerat o oplanerat..!

Hittade du på hyss som barn ?

Gjorde ni ibland oplanerade hyss som sen blev att bara springa från brottsplatsen?

Jag tror att vi tänker dåligt när adrenalin pumpar...
Citera
2020-12-12, 19:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Hade det inte varit smartare att säga en utstämplingstid och hålla fast vid den, särskilt om han är så kalkylerande och beräknande.
Ibland beskrivs SE som så kylig och beräknande, ibland beskrivs han nedvärderande.
Typ att han var ute och drack middag, han hade sin lilla flaska på kontoret osv
För SE var den exakta utstämplingstiden väldigt viktig morgonen efter mordet, om han är GM så förstår jag honom. Om man ska tota ihop en historia utifrån den så är det bra om man har järnkoll på den.
Citera
2020-12-12, 19:43
Medlem
Citat:
För SE var den exakta utstämplingstiden väldigt viktig morgonen efter mordet, om han är GM så förstår jag honom. Om man ska tota ihop en historia utifrån den så är det bra om man har järnkoll på den.

Därför borde han om han var gm hålla fast vid en utstämplingstid och konsekvent säga samma tid.
Dessutom kanske man ska undvika att säga saker som man inte gjort om inte andra personer kan bekräfta att man gjort det.
Typ, pratat med Lisbet Palme, sprungit efter poliser, visat riktningen vart gm sprang osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in