2020-12-12, 00:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Personalen är inte sjukskrivna pga utmattning.

Dom är sjukskrivna pga att dom är kvinnor.
Känsligare väsen när det väl blir lite jobbigt finns fan inte.

Ja tex. finansbranschen är ju mer män än kvinnor, man skulle kunna byta ut dessa manliga kraftiga välutbildade Excelproffs till sjuksköterskor så skulle vården fungerar utmärkt eftersom det manliga könet inte riskerar att blir sjukskrivna på samma sätt enligt dina teorier.

Så sätter man alla sjuksköterskor ner i kurvor och Excel filer som de kan experimentera med hela dagarna så får de högre lön, bättre arbetsvillkor, och mindre risk att bli utbrända.

Låter faktiskt som en utmärkt idé. Bra där.
Citera
2020-12-12, 00:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Sputnik vaccinet är säkert.
Astra zeneca satsar på detta.
All heder åt Putin .
Hur vet du att Sputnik är säkert?
Låt mig gissa: för att Putin sagt det 😊

Som sagt, ingen vet ännu om Sputnik är säkert.
Men låt oss hoppas på att det visar sig både vara säkert och effektivt.
Sputnik är lite spännande också, så det vore dumt att förkasta det:
[quote]Sputnik V är – precis som Astra Zenecas och Johnson & Johnsons vaccin – ett så kallat virusvektorvaccin,
https://www.dn.se/varlden/samordnaren-ryska-vaccinet-godkant-pa-for-losa-grunder/
Citera
2020-12-12, 00:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vaccinet Sputnik har godkänts och används I Ryssland utan att det är kliniskt färdigtestat.
Fas 3 studierna har bara påbörjats. Just nu rekryterar man testpersoner i t ex UAE och Indien.
Det finns dessutom frågetecken kring den tidigare testningen på djur.
Det är alldeles för tidigt att ropa hej.

Det jag och alla andra förstår är att du skiter fullständigt att Sputnik inte är färdigutvecklat innan det används på människor i en enorm skala. Den ryska befolkningen utsätts för enorma risker.
Det är väldigt gulligt av dig att du är övertygad om att Putin och ryssarna är altruister som bara vill hjälpa mänskligheten. Till skillnad från USA och EU, kan man gissa.

Kul förresten att du anser att Läkedemelsverket och SvD ägnar sig åt desinformation och propaganda samtidigt som du själv citerar den sistnämnda 😄

Putin och ryssarna kanske tar en kalkylerad risk? Vi får hoppas att personen bakom kalkylen har tillräckligt på fötterna? Det är inte ok att vaccinera utan en slutförd fas-3 studie. Det här kan sluta i elände om vi har otur.
Citera
2020-12-12, 00:11
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ska man dra upp hur barnen mår i skolan så får man väl i rättvisans namn också nämna alla de som är mobbade, eller alla som är hemmasittare pga att skolan klarar av att bemöta behoven endast hos högfungerande barn.
Att det kan vara en befrielse för mobbade barn och andra barn som far illa i skolorna om skolorna stängs förstår jag. Men jag förstår inte riktigt hur hemmasittarnas situation förbättras av att skolorna stängs under pandemin.
Citera
2020-12-12, 00:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
4-6 veckors isolering är väldigt lång tid, håller med Wold här.

Det är jobbigt men vi klarar det med. Så länge det finns ljus i tunneln så finns det en chans. Om minkarna har fått härja fritt så kanske vi har sumpat det här fönstret!
Citera
2020-12-12, 00:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hela Stockholm stänger ned sina högstadieskolor nästa vecka. De flesta kranskommuner i länet ser ut att följa efter. Ett bra beslut enligt mig, men det skulle skett långt tidigare. Synd att alla beslut i denna pandemi är reaktiva snarare än proaktiva.

Det är inte utan att jag funderar på vad FHM tänker om saken. De hävdar väl fortfarande att barn inte är drivande i denna pandemi och att munskydd inte hjälper.
Nya studier om hur betydande skolornas roll i smittspridningen är.

https://www.svd.se/oppna-skolor-betydande-risk-visar-undersokning?fbclid=IwAR2qxRIcJn8X92_yKM3iR-CqXou57BNVslnbfzU2yF2m VkzAvy_26mBowV8
Citera
2020-12-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Att det kan vara en befrielse för mobbade barn och andra barn som far illa i skolorna om skolorna stängs förstår jag. Men jag förstår inte riktigt hur hemmasittarnas situation förbättras av att skolorna stängs under pandemin.

Nej nej, jag menar att dessa är ju redan borta från skolan utan att någon gör något. Det verkar ju vara ok för samhället att dessa är borta? De dyker sällan upp igen när de börjat stanna hemma.
Citera
2020-12-12, 00:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Har du egna skolbarn? Jag har som sagt två, samt mycket kontakt med lärare och många andra föräldrar. Mina barn har berättat mycket om hur deras klasskompisar mår och upplevde vårens nedstängning. Det är långt ifrån bara den individuella handledningen det handlar om skolans sociala funktion spelar en avgörande roll. Rutiner, struktur, stimulans, att få vara i ett sammanhang och att samarbeta. Men naturligtvis också större möjligheter till särskilt stöd.

Den sociala biten håller jag med om. Absolut. Den är svår att tillgodose på distans. Det är det absoluta största nackdelen med distansundervisning. Den utbildningsmässiga däremot tror jag mycket väl att man kan tillgodose med distansundervisning. I många fall dessutom på ett bättre sätt än med "på-plats-undervisning".
Citera
2020-12-12, 00:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Näe. Men du smittar andra med droppsmittan du har på dina händer.

Ja det är olämpligt att du stoppar ner dina händer i någon annans luftvägar. Men nu när du vet ...
Citera
2020-12-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tanken är väl ändå att de ska ha distansundervisning, inte gå hemma och lalla. Alltså lektioner enligt schema.

Det är inte så det fungerar. Åtminstone inte när gymnasiet kör distans. Det har inte alls varit enligt det ordinarie schemat utan ett par digitala lektioner med många raster emellan. Även under den period skolan har hållit öppet (fram till nu, den andra nedstängningen) plockades många morgon- och förmiddagslektioner bort för att minska trycket på kollektivtrafiken.
Citera
2020-12-12, 00:20
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Så vad tror du egentligen? Att skröpliga 80 plussare på ålderdomshem ska hållas vid liv till varje pris tills de är 120 år? För evigt? Du lever i en kalleanka-värld.

Alla är inte skrupliga 80 åringar som du skriver har 3 vänner som förlorat en förälder alla 3 mellan 77-80 fullt friska klara i knoppen, och andra sjukdomar som diabetes eller liknande men utslitna kroppar av hårt arbete som gjorde att dom inte kunde bo hemma. Dom hade minst 5-10 år kvar, du tycker det är helt okej att dessa går bort snacka om att leva i en empatilös kalle anka värld själv.
Citera
2020-12-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det är inte så det fungerar. Åtminstone inte när gymnasiet kör distans. Det har inte alls varit enligt det ordinarie schemat utan ett par digitala lektioner med många raster emellan. Även under den period skolan har hållit öppet (fram till nu, den andra nedstängningen) plockades många morgon- och förmiddagslektioner bort för att minska trycket på kollektivtrafiken.

Mina kör distans enligt ordinarie schema och gjorde så även när gymnasieskolan höll öppet, inga lektioner har plockats bort.
De har ju kursbetyg, går inte att ta bort undervisning då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in