Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Ja det är rätt kul o följa alla här som har skrikit sen i mars om sveriges strategi. I våras var vi sämst i hela världen och sen har alarmisterna
Successivt fått flytta "gränsen" så att säga.
Tur att dom har dom sista fästena Norge, finland, danmark och diverse länder på andra sidan klotet att ta till.
Tyskland tex det måste kännas jobbigt för alarmisterna att ett av deras favoritländer med munnskydd och stenhårda åtgärder nu kommer stormande.
Eller danmark vad är det som händer med smittspridningen där dom som är så duktiga med restriktioner och munskydd?
Österike, schweiz, polen, går inget vidare där heller...
Just nu finns det ett 40-tal länder med över 500 döda per miljon plus säkerligen ett antal länder till som inte har samma koll på dödsfallen som i-länderna. Det finns länder med över 1 miljard människor som har det värre än oss.
JAG MEN KOLLA NORGE!!!! OCH TAIWAN!!!
Ja som sagt nästan lite humor mitt i eländet, gränserna krymper för er men ni kämpar med näbbar och klor.
Ja för gränsen har ju inte förflyttats ett dugg hur få som skulle dö i den här pandemin... Det skulle vända i mars. Det skulle försvinna till sommaren. Vi skulle klara oss bättre än Norge i vinter.
Vi är fortfarande bara ett av totalt cirka 25 länder i hela världen som har över 700 dödsfall per 1 miljon invånare. Och i hela Europa är det runt 6 länder som ligger högre.
Var det vad du/ni förväntade er i våras och trodde vi skulle sluta på? Ni hade inte högre förväntningar än så eller? Precis som förväntat?
Hade ni sagt samma sak om övriga Norden hade stått där med tusentals dödsfall och vi med mycket färre dödsfall? Att det då inte hade någonting att göra med att de hade en sämre strategi än oss? Knappast med tanke på att man stod i somras och pratade om att vi hade valt en bättre strategi... Spelar agerandet och vad man gör någon roll eller inte?
Jag bagataliserade själv detta innan våra dödsfall kom. Jag skakade på huvudet åt paniken. Jag jämföre det med Svininfluensan (totalt 27 dödsfall). Jag jämförde det med influensan som dödade 1 000 personer. Osv.
Idag skakar jag på huvudet åt båda sidor... Ytterligheterna som totalt verkar kunna se fler nyanser än "100 000 dödsfall" eller att det här är rena bagatellen där vi har "lyckats".
Där ingen någonsin har fel om något...
Själv kan jag utan problem säga de tre fulaste svenska orden: Jag. Hade. Fel.
Jag trodde som mellan Svininfluensans 27 dödsfall - 1000 dödsfall: Jag hade fel.
Jag trodde vi skulle hantera det ungefär lika bra som våra grannländer och sluta på ungefär lika många dödsfall. Jag hade fel.
Men tur att alla andra hade rätt från dag ett alldeles oavsett om en pandemi slutar på 27 dödsfall eller 7500+ dödsfall...