Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Du lyssnar för mycket på desinformation och propaganda. Det är bättra att lyssna på forskare som inte har någon politisk agenda. Här om PK i somras där man påstod att Putin gett godkännande till att frångå testprotokoll och börja ge Sputnik 5 utan fas-III när det istället handlade om att registrera vaccinet för just fas-III och i enlighet med protokoll inkludera vårdpersonal i det. Ungefär som de andra utvecklarna gjort:
Russia’s approval of a COVID-19 vaccine is less than meets the press release
In a startling and confusing move, Russia claimed today it had approved the world’s first COVID-19 vaccine, as the nation’s Ministry of Health issued what’s called a registration certificate for a vaccine candidate that has been tested in just 76 people. The certificate allows the vaccine, developed by the Gamaleya Research Institute of Epidemiology and Microbiology in Moscow, to be given to “a small number of citizens from vulnerable groups,” including medical staff and the elderly, a Ministry of Health spokesperson tells ScienceInsider. But the certificate stipulates that the vaccine cannot be used widely until 1 January 2021, presumably after larger clinical trials have been completed.
...
A website for Sputnik V says a phase III efficacy trial involving more than 2000 people will begin on 12 August in Russia, the United Arab Emirates, Saudi Arabia, Brazil, and Mexico. Mass production of the vaccine is slated to begin in September.
https://www.sciencemag.org/news/2020/08/russia-s-approval-covid-19-vaccine-less-meets-press-release
Du förstår jag skiter i all politik när jag själv utvärderar sådant som vaccinforskning. Jag vet att dedikerade vetenskapsmän i alla länder försöker göra detsamma. Och som jag ser det kan jag inte se några formella fel i ryssarnas hantering. Däremot surrar det alarmerande mycket politisk svammel och godkännandet av de två mRNA-vaccinerna känns spontant inte bra om jag säger så. Vi har fortfarande inga vetenskapliga rapporter på dem. (FDA:s briefing om nödgodkännande av Pfizer's vaccin är inte det) Båda två är säkert mycket bra vacciner. Men de är förbannat dyra. AZ:s vaccin kostar inte en tiondel.
Men så här gör ansvarsfulla forskare som vill hjälpa mänskligheten i den situation som råder. Ryssarna erbjuder samarbete inte bara med AZ utan även till Sanofi/GSK efter det att de misslyckats med sitt vaccinprojekt:
Sputnik V
@sputnikvaccine
#SputnikV is willing to share its technology with Sanofi @sanofi and GSK @GSK to help in developing their next vaccine. A partnership of different producers is the way of the future. Together we are stronger.
https://twitter.com/sputnikvaccine/status/1337296624771543041?s=20
Nu får vi väl se om man lyckas sabotera detta initiativ. Skulle inte förvåna mig.
Vaccinet Sputnik har godkänts och används I Ryssland utan att det är kliniskt färdigtestat.
Fas 3 studierna har bara påbörjats. Just nu rekryterar man testpersoner i t ex UAE och Indien.
Det finns dessutom frågetecken kring den tidigare testningen på djur.
Det är alldeles för tidigt att ropa hej.
Det jag och alla andra förstår är att du skiter fullständigt att Sputnik inte är färdigutvecklat innan det används på människor i en enorm skala. Den ryska befolkningen utsätts för enorma risker.
Det är väldigt gulligt av dig att du är övertygad om att Putin och ryssarna är altruister som bara vill hjälpa mänskligheten. Till skillnad från USA och EU, kan man gissa.
Kul förresten att du anser att Läkedemelsverket och SvD ägnar sig åt desinformation och propaganda samtidigt som du själv citerar den sistnämnda 😄