2020-12-11, 21:45
Medlem
TwinkleSmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Man fattar ju nada av detta.

3–3 = begäran avslås, eller? Ska det ens upp i domstol med rättegång och allt?

Mig veterligen så är det 9 st personer i SCOTUS.

får TX minst 5-4 så tas den upp ( majoriteten av 9 röster i SCOTUS).
får TX mindre än 5-4 (dvs minoritet) så tas det inte upp.

Efter att en ansökas blivit "docked" (godkänd ansökan),
Så hamnar stämningen(?) i en hög, sedan så röstar SCOTUS för varje fall.
Varje fall som ska gå vidare måste vinna med minst 5-4 (dvs majoritet).
2020-12-11, 21:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Till alla er pro-Trumpers som sätter ert sista hopp till SCOTUS och "Texas-fallet".... jag är ledsen att behöva förstöra er fredagskväll. SCOTUS varken kan eller kommer att röra i fallet med tång. Dels är det helt emot konstitutionen att ens skicka in det. De enda fall som kan gå direkt till högsta domstolen är de som rör mellanstatliga föreligganden. I detta fall är det en stat (Texas) som anklagar en annan stat för dess egna interna angelägenheter. Det är inte ens ett fall för högsta domstolen.

Sen, om det ens vore ett fall för HD (vilket det inte är) så skulle de till 99.999999% chans rösta ner det. Det är inte HD's roll i USA att lyfta fram en person som vinnare, som förlorat ett presidentval. Detta vet alla seriösa jurister i USA och speciellt de som sitter i HD.

Sorry, pro-Trumpers. Ni åker på käftsmäll här.
2020-12-11, 21:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Nej , det finns inget som helst krav på att förlorande sittande president erkänner förlust för att utse en ny som vann valet.

Jag säger inte att Trump kommer vinna.
Jag säger bara att så länge Trump ej kastar in handduken så kommer denna diskussion pågå i flera månader, till SCOTUS deklarerar att nu får det vara nog.
2020-12-11, 21:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
För att göra en snabb och väldigt enkel sammanfattning, så kan man säga att personer som inte får lov att ändra i lagen om röstning. Har ändrat i lagen om röstning. Det är både konstitutionen och lagen som är i spel här.

Och lagen och kon säger?
2020-12-11, 21:49
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag säger inte att Trump kommer vinna.
Jag säger bara att så länge Trump ej kastar in handduken så kommer denna diskussion pågå i flera månader, till SCOTUS deklarerar att nu får det vara nog.
Nej , vad är det du inte förstår??
Snart röstar elektorerna och den 20 Jan svärs Biden in.
2020-12-11, 21:51
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSmoker
Det är ganska oklart , har för mig att någon ansvarig sa att dem inte alls bad dem lämna och inte alls sa att dem skulle sluta räkna . vilket motsägs av nyhetsrapporteringar från valdagen av CNN mm.

Vi som tittade på valet vet också att man plötsligt slutade räkna i ett flertal distrikt vid olika tillfällen under kvällen/natten ( personligen tycker jag att bara detta är konstigt)

Det fanns även klagomål på att rep. observatörer tvingades hålla orimligt långt avstånd , men beslutet från domstolen var att så länge dessa var i lokalen så spelade ingen roll på vilket avstånd dessa stod .

Vilken jävla banan republik... de gör ju inget aktivt för att tvätta bort stämpeln på valfusk och detta kommer ju garanterat bara att elda på folkets ilska.
2020-12-11, 21:53
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Till alla er pro-Trumpers som sätter ert sista hopp till SCOTUS och "Texas-fallet".... jag är ledsen att behöva förstöra er fredagskväll. SCOTUS varken kan eller kommer att röra i fallet med tång. Dels är det helt emot konstitutionen att ens skicka in det. De enda fall som kan gå direkt till högsta domstolen är de som rör mellanstatliga föreligganden. I detta fall är det en stat (Texas) som anklagar en annan stat för dess egna interna angelägenheter. Det är inte ens ett fall för högsta domstolen.

Sen, om det ens vore ett fall för HD (vilket det inte är) så skulle de till 99.999999% chans rösta ner det. Det är inte HD's roll i USA att lyfta fram en person som vinnare, som förlorat ett presidentval. Detta vet alla seriösa jurister i USA och speciellt de som sitter i HD.

Så om allt är omöjligt varför sitter vi och lyssnar på vittnesförhören? Jag betvivlar att du är expert och du gissar som alla andra här.
2020-12-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Och lagen och kon säger?
lagen sager att det ar upp till legislator att stifta vallagar. Men i manga stater sa har legislatur beslutat att ge annsvaret till Secretary of State. Alltsa Costitutionen ger ratten till state legislatur som sedan ger ratten till Secretary of State. Texas havdar nu att legislatur inte kan gora den forskjutningen. Men problemet ar att dom sjalva har gjort det och en majoritet av USAs stater har gjort detsamma. Det ar darfor en majoritet av experterna ar minst sagt tveksamma till denna stamning. Bade konservativa och liberala.
2020-12-11, 21:55
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
lagen sager att det ar upp till legislator att stifta vallagar. Men i manga stater sa har legislatur beslutat att ge annsvaret till Secretary of State. Alltsa Costitutionen ger ratten till state legislatur som sedan ger ratten till Secretary of State. Texas havdar nu att legislatur inte kan gora den forskjutningen. Men problemet ar att dom sjalva har gjort det och en majoritet av USAs stater har gjort detsamma. Det ar darfor en majoritet av experterna ar minst sagt tveksamma till denna stamning. Bade konservativa och liberala.

Så vad tror du kommer hända? SCOTUS bestämmer sig för att poströster efter valdagen ej får räknas som riktiga röster?
2020-12-11, 21:55
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:

Korrekt analys där måste man säga men Trumpsters förstår inte riktigt hur det fungerar i SCOTUS riktigt samt hålla på med indicier och komma med det upp till SCOTUS nej långt i från, Problemet att konstitutionen som du säger sätter stopp som du säger och frågan är när åker det ut genom dörren då detta stämning som man drog till SCOTUS!
2020-12-11, 21:56
Medlem
Borde inte SC i vart fall vara färdiga med den inlaga som yrkade på ett omedelbart beslut? Eller tänker man jobba imorgon också?
2020-12-11, 21:57
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:

Klausulen "Equal Protection" kom till användning i Bush mot Gore (2000). Där ansåg högsta domstolen att de olika standarderna för att räkna röster i Florida stred mot klausulen om lika skydd. Pennsylvanias regelvidriga ändringar av rösträkningsförfarandet strider mot "Equal Protection". Försenade poströster som räknas etc. etc.
SCOTUS kommer att stödja stämningen från Texas, som i allt väsentligt handlar om "Equal Protection"
för alla som röstat i presidentvalet i alla delstater.

Supreme Court avgör inte vem som vinner presidentvalet!
Senast redigerad av PrivateBusiness 2020-12-11 kl. 22:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in