2020-12-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Framgår i artikeln från Wahington Post att det inte fanns observatörer på plats mellan 10.30 och 11.52 eftersom observatörerna gick hem och nya kom.

Ok läs här istället då vad Gabriel Sterling, a Republican and Georgia’s voting system implementation manager säger. Tycker han förklarar allt, men det du vill ha är en övervakningskamera som visar vilka mer som är på plats?

https://www.politifact.com/factchecks/2020/dec/04/facebook-posts/no-georgia-election-workers-didnt-kick-out-observe/

Finns lite här också

https://leadstories.com/hoax-alert/2020/12/fact-check-video-from-ga-does-not-show-suitcases-filled-with-ballots-pulled-from-under-a-table-after -poll-workers-dismissed.html

Tycker videon blivit förklarad i flertalet medier av ansvariga. Lite det jag är inne på att oavsett hur transparant något är kommer det ändå bli ifrågasatt.

Då är det bara att du säger till när dom släpper videon som visar hur det egentligen gick till. Fram tills dess litar jag på vad jag ser över vad någon säger..
2020-12-11, 14:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det är det Texas + 17 andra stater nu protesterar emot.
..och 27 delstater och territorier motsätter sig.
2020-12-11, 14:24
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Undrar jag också.
Men vad handlar det egentligen om?

Det går ju inte neka 18 stater rätt att få sin sak prövad. Rätt svårt.
Det har inte med hur många de är att göra, i så fall vinner andra sidan med 27 stycken, utan det handlar först och främst om SCOTUS ens anser sig ha jurisdiktion.
2020-12-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Igen, om det är så pass enkelt borde videobeviset på flera timmar lämnas in till lämplig domstol. Jag vet som sagt inte om det redan har gjorts eller om Giuliani tycker det räcker att enbart prata om saken. Jag förstår inte riktigt heller varför den anklagade ska visa upp mer bevis än vad Trumps team har gjort? Anklagelserna är grundlösa enligt personerna som granskat hela filmen, varför då släppa material på det man anser är oskyldiga valarbetare offentligt? Om den oklippta versionen verkligen visar det som Giuliani påstår borde man visa upp hela filmen och inte bara korta delar av den. Men ja, ljuger någon så är det så och det får i så fall visa sig i en amerikansk rättegång

Vet inte om du känner till att man blurra ansikten i videos? Varför man ska släppa filmen är för att det skulle isf ge svar till ca 50% av röstarna som anser att valet inte gått rätt till och det skulle ge de personer som representerar folket en tillit till att det gått rätt till men framförallt en möjlighet att förklara nånting de idag anser de inte kan förklara för folket de representerar, därför ska man ge ut videon.

Jag är nog beredd att dra det så långt att om denna video finns och inte är ett påhitt och det faktiskt är team Trump som hittat på allt det här så är denna video en viktig del i att undvika något form av inbördeskrig. Att videon inte blivit släppt är helt sjukt dvs om den finns är det bara ett påhitt är det som händer nu fullt rimligt.
2020-12-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankyboy47
13 delstater har förbjudit poströstning fram till årets val.

Generellt så är det hårda restriktioner kring poströstningen. Inte alla delstater som du påpekar.

Det är enkelt att fuska när du inte behöver legitimera dig vid poströstningen. Ffa när nu miljoner poströster bara väller in.

Det är inte sant, alla har tillåtit viss poströstning(t.ex. för soldater stationerade i andra delar av världen samt vissa andra omständigheter).
Sedan har restriktionerna som sagt varierat väldigt. Vissa har haft kraftiga restriktioner andra inga alls.
Majoriteten har haft vissa restriktioner men många har haft inga alls.

Varför skulle det vara enklare att fuska med brevröstning när du i de flesta delstater inte behöver identifiera dig ens när du röster i person?

De delstater där man hävdar valfusk är förövrigt delstater som inte kräver photo-ID när man röstar personligen så det blir knappast någon skillnad i säkerhetsaspekten.
Snarare tvärt om skulle jag vilja påstå, risken är större att man har någon invändning vid signaturmatchningen vid poströster än om du är på plats.
2020-12-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja ansvaret ligger på delstatens legislatur, dvs deras kongress.
Det är det som är poängen, Texas hävdar att det är den delen man brutit mot inte att enskilda lagar skulle bryta mot konstitutionen utan sättet de införts på anser de vara felaktigt.

Exakt hur valet skall utföras(saker som tidsfrist för poströster, ID och liknande) nämns inte alls i konstitutionen.

Hur många lådor man haft tidigare har varit upp till de enskilda distrikten att avgöra, dvs det har varit anpassat efter vad varje valdistrikt ansett att man haft behov av.
Nu förbjöd Guvernören distrikten att ha mer än 1låda per distrikt. Det är en åtgärd som enbart är till för att försämra möjligheterna för poströstning och som drabbar större distrikt(alltså demokratiska distrikt) mer än de mindre(republikanska).
Det är helt bisarrt att införa en sådan begränsning när antalet poströster var beräknat att öka kraftigt.

Poströster som de fungerar i USA är en absurd företeelse. Allt som begränsar den möjligheten är av godo.
2020-12-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Undrar jag också.
Men vad handlar det egentligen om?

Det går ju inte neka 18 stater rätt att få sin sak prövad. Rätt svårt.

Det går helt klart att neka om det är så att de inte har någon rätt att få saken prövad.
Anses de sakna standing har de ingen rätt att få någon prövning.
Stämmer man för sent har man ingen rätt att få saken prövad(laches).

Standing är tveksamt men där kan man i alla fall argumentera att så kan vara fallet.
Laches, dvs kravet på att stämma inom skälig tid, där finns inget argument. De är alldeles för sent ute att protestera mot lagarna, inte nog med att valet redan är genomfört lagarna infördes flera månader tidigare och samtliga delstater har dessutom certifierat sina val och elektorerna skall rösta på måndag.

Skulle SCOTUS bortse från laches så skulle det vara ett enormt avsteg mot gällande praxis och ändra processrätten i USA.
2020-12-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Poströster som de fungerar i USA är en absurd företeelse. Allt som begränsar den möjligheten är av godo.

Har fungerat alldeles utmärkt i över 100år.
Trump hade inga invändningar 2016 när han vann heller.
2020-12-11, 14:32
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Då är det bara att du säger till när dom släpper videon som visar hur det egentligen gick till. Fram tills dess litar jag på vad jag ser över vad någon säger..

Fast nu efterfrågade du en förklaring och fick förklaring, om du aldrig var intresserad av att veta hur det ska gå till så säg det då.

Men en liten fråga bara, du tror att videon visar på fusk folk som är ansvariga säger att den inte gör det, vad kommer mer video av samma typ ge dig? Mest nyfiken.
2020-12-11, 14:33
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel

Vi får se hur det ser ut i valet 2024. Det är bara att vänta och se. Vi löser inget härifrån, det får dom jobba med själva i USA. Vi är ju inga världspoliser precis. Det går ju att ha en folkomröstning om det 2022.

Mike Pence
2020-12-11, 14:34
Medlem
Någon som tror att Clarence Thomas har glömt det här?
https://www.youtube.com/watch?v=ZURHD5BU1o8
Senast redigerad av sacramento 2020-12-11 kl. 14:37.
2020-12-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Har fungerat alldeles utmärkt i över 100år.
Trump hade inga invändningar 2016 när han vann heller.

Nej, det har det inte. Finns mängder av fall med konstaterat valfusk, speciellt från demokratiska sidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in