• 1
  • 2
2020-12-11, 11:28
Medlem
Träffade på en minst sagt knäpp läkare för ett tag sen som har skrivit saker i min journal som inte överensstämmer med de saker jag har berättat.

Jag vill nu ta bort anteckning från det besöket samt diagnosen hen har skrivit.

Hen har ljugit och framställt mig som någon jag inte är och det är jätte kränkande att sånt här ska stå i min journal och jag vill ta bort detta så fort som möjligt.

Vad är mina alternativ..? jag vill båda anmäla honom för fel diagnos men också för lögner och det sättet han ljugit på samt omvandlade mina ord så jag framstå som något jag inte är.

Läste på socialstyrelsen att man kan ansöka om förstoring i journalen med godtagbara skäl och vet ej hur godtagbara skäl mitt fall är men anteckningen och diagnosen är baserat på lögner och jag kan bevisa det. Handläggningstiden är på 1 år vilket låter helt galet för sån liten sak.

Ska jag sitta nu och vänta 1 år med att söka vård liksom eller ?

Kan inte söka vård längre hos annan läkare med rädsla att den går in och läser det senaste anteckningen om mig samt diagnos och vill inte byta vårdcentral pga denna idiot till läkare.

Kan man be läkaren ta bort dessa saker hen har skrivit (utan komplettering eller text med sträck på) eller dölja anteckningen samt diagnosen helt och hållet så bara hen kan läsa det och ingen annan läkare vid nästa vård besök hos annan läkare?
Citera
2020-12-11, 11:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Läkaren kan inte ta bort journalanteckningarna men du kan spärra din journal.
Citera
2020-12-11, 11:46
Bannlyst
Är du helt säker på att du inte är kockobello då som läkaren säger, bristande självinsikt inom psykisk ohälsa är vad jag förstått väldigt vanligt.
Citera
2020-12-11, 12:00
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Läkaren kan inte ta bort journalanteckningarna men du kan spärra din journal.

Tycker TS ska låta den vara öppen för det kan leda till skadestånd om det går att bevisa att läkarna or whatever har fel.
Citera
2020-12-11, 12:04
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Tycker TS ska låta den vara öppen för det kan leda till skadestånd om det går att bevisa att läkarna or whatever har fel.
spärrad blir journalen så att ingen läkare/mottagning kan läsa eller öppna filen utan tillåtelse.

det står alltså fortfarande kvar där
Citera
2020-12-11, 12:11
Medlem
Spärrade journal anteckningar är ganska stigmatiserade de med. Skulle rekommendera att du får en telefonkontakt med verksamhetschefen och förklarar hur du ser på det.

Journalen kan sedan eventuellt redigeras eller förtydligas. På det sättet slipper du det Stigma som gömda uppgifter medför.

Anmälning sker till ivo och det går att ta del av olika versioner av en anteckning om en utredning skulle vara aktuellt.
Citera
2020-12-11, 12:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Är du helt säker på att du inte är kockobello då som läkaren säger, bristande självinsikt inom psykisk ohälsa är vad jag förstått väldigt vanligt.

Väldigt hemskt för de som faktiskt har en läkare som är en idiot dock, det tankesättet. Inte alltför ovanligt att de läkarna är idioter heller. Har man psykisk ohälsa blir man också ofta behandlad som om man är helt otillräknelig oavsett, så man blir inte enkelt av med stämplar man fått i journalen heller. Samtidigt kan det också bli svårare att få behandling för somatiska sjukdomar pga att man anses lite galen.

Vad du kan göra ts är att be om en korrigering i efterhand, alltså anteckningen tar de bara bort i extremfall, man kan få korrigering dock. Jag fick ett felaktigt positivt drogtest registrerat en gång, den anteckningen korrigerades med en extra anteckning om att den första anteckningen var fel. Dock korrigerades inte att jag kommit in till sjukhuset knivhuggen i ryggen, det står fortfarande i journalen, eftersom de ansåg att jag inte kunnat bevisa att jag inte varit det. (helt stört för övrigt då jag inte blivit skuren eller knivhuggen någonsin)
Citera
2020-12-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htmls0000
Träffade på en minst sagt knäpp läkare för ett tag sen som har skrivit saker i min journal som inte överensstämmer med de saker jag har berättat.

Jag vill nu ta bort anteckning från det besöket samt diagnosen hen har skrivit.

Hen har ljugit och framställt mig som någon jag inte är och det är jätte kränkande att sånt här ska stå i min journal och jag vill ta bort detta så fort som möjligt.

Vad är mina alternativ..? jag vill båda anmäla honom för fel diagnos men också för lögner och det sättet han ljugit på samt omvandlade mina ord så jag framstå som något jag inte är.

Läste på socialstyrelsen att man kan ansöka om förstoring i journalen med godtagbara skäl och vet ej hur godtagbara skäl mitt fall är men anteckningen och diagnosen är baserat på lögner och jag kan bevisa det. Handläggningstiden är på 1 år vilket låter helt galet för sån liten sak.

Ska jag sitta nu och vänta 1 år med att söka vård liksom eller ?

Kan inte söka vård längre hos annan läkare med rädsla att den går in och läser det senaste anteckningen om mig samt diagnos och vill inte byta vårdcentral pga denna idiot till läkare.

Kan man be läkaren ta bort dessa saker hen har skrivit (utan komplettering eller text med sträck på) eller dölja anteckningen samt diagnosen helt och hållet så bara hen kan läsa det och ingen annan läkare vid nästa vård besök hos annan läkare?
man har rätt att få journalen ändrad på så vis att man t.ex som jag gjorde bokade en tid hos enhetschefen på den mottagning du besökte, denne är då skyldig att föra in din ändring ovanför den text som du anser felaktig. Kan rekommendera dig att även fylla i en spärrblankett, som ska finnas på alla mottagningar, där kan du välja olika typer av spärrar. Du får senare hem en bekräftelse på spärren via posten.
Citera
2020-12-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
spärrad blir journalen så att ingen läkare/mottagning kan läsa eller öppna filen utan tillåtelse.

det står alltså fortfarande kvar där
Men om jag vägrar ge mitt tillåtelse att öppna journalen inför nya blodprover tex kan man få provsvaren i handen då istället ?

Eller kommer läkaren kräva att gå in i journalen för att anteckna nya svaren samt uppföljning av besöket ?

Jag trodde att man kunde spärra just den vårdcentralen och de anteckningar och diagnoser de har skrivit när jag tex byter till ny vårdcentral så de bara ser gamla anteckningar samt gör nya själva så man kan glömma denna anteckning efter ett par år tex...
Citera
2020-12-11, 12:33
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Men om jag vägrar ge mitt tillåtelse att öppna journalen inför nya blodprover tex kan man få provsvaren i handen då istället ?

Eller kommer läkaren kräva att gå in i journalen för att anteckna nya svaren samt uppföljning av besöket ?

Jag trodde att man kunde spärra just den vårdcentralen och de anteckningar och diagnoser de har skrivit när jag tex byter till ny vårdcentral så de bara ser gamla anteckningar samt gör nya själva så man kan glömma denna anteckning efter ett par år tex...
det du spärrar är olika vårdcentraler och avdelningar.
typ reumatologen och/eller hudmottagningen
Citera
2020-12-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Spärrade journal anteckningar är ganska stigmatiserade de med. Skulle rekommendera att du får en telefonkontakt med verksamhetschefen och förklarar hur du ser på det.

Journalen kan sedan eventuellt redigeras eller förtydligas. På det sättet slipper du det Stigma som gömda uppgifter medför.

Anmälning sker till ivo och det går att ta del av olika versioner av en anteckning om en utredning skulle vara aktuellt.
Men om jag kontaktar läkaren direkt då samt be hen dra streck över dessa lögner i journalen med korrigering felaktig anteckning samt felaktig diagnos samt hota med ivo anmäla samt bevis på från hela besöket som avslöjar hens lögner?
kommer hen gå med på det eller hänvisa till andra lögner att den inte får göra så och det är hens bedömning bla bla ?

Jag vill helst inte kontakta vc chefen direkt och göra det till stor sak men det kanske är redan stor sak... jag har inte ringt hen än.
Senast redigerad av htmls0000 2020-12-11 kl. 13:36.
Citera
2020-12-11, 14:01
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Alla sjukhus skriver inte provsvaren i journalen, inte heller gör de ens en notering i journalanteckningarna utan meddelar patienten muntligt.

Gällande grova fel i journalen så förekommer det faktiskt, men går att åtgärda. Känner till en helt normal kvinna som sökte hjälp för värk i ryggen som hon tog vanliga värktabletter för. Läkaren missuppfattade allt och skrev "tablettmissbrukare utav narkotiskapreparat".

Ett annat fall var med en läkare som inte behärskade språket och en man som sökte hjälp för sitt snarkande misstogs för sitt knarkande och fick fylla i helt irrelevanta formulär om sitt drogmissbruk och läkare tyckte allt var märkligt då alla svar blev nej på formuläret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in