2020-12-10, 22:21
Medlem
Svårt att jämföra äldre och nyare prestationer. Är också enklare att bli världsstjärna i Sverige om det är en populär svensk sport. Och så får mindre sporter som ishockey och något med skidor många namn på sådana här listor.

Samtidigt som vi har två världsstjärnor i en av världens största sporter, men knappt någon vet vilka dom är pga att sporten är liten i just Sverige. Dvs volleyboll-spelarna Marcus Nilsson och Isabelle Haak.
Citera
2020-12-11, 01:22
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Skitlätt. Namnen liksom vandrade in på rätt plats. Det var bara ordningen på Odhiambo och Åkerström som jag tvekade en stund på.

Mats Åhlberg
Lena Carlzon-Lundbäck
Staffan Tapper
Erika Fredriksson
Pia Cramling
Shadrach Odhiambo
Roger Åkerström
Cathrine Lindahl
Pinnen Ramström
Pannan Hagström
Slipsen Slemberg
Linda Haglund
Stig Strand
Andreas And
Posa Serenius
Per-Olov Brasar
Åsa Domeij
Ingemar Johansson
Anders Kallur
Snoddas
En helt klart bättre lista än TS.
Brasar och Åhlberg Leksand, Stig Strand, Straffan Tapper, speedwayförare, bandyspelare
och ingen Judas "fuckin" Iskariot .
Borg, Stenmark, Wallner, Duplantis, Bosse Larsson m.fl. borde kanske varit med, men bra jobbat.
Citera
2020-12-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Svårt att jämföra äldre och nyare prestationer. Är också enklare att bli världsstjärna i Sverige om det är en populär svensk sport. Och så får mindre sporter som ishockey och något med skidor många namn på sådana här listor.

Samtidigt som vi har två världsstjärnor i en av världens största sporter, men knappt någon vet vilka dom är pga att sporten är liten i just Sverige. Dvs volleyboll-spelarna Marcus Nilsson och Isabelle Haak.

Känner absolut till båda, Isabelle är alldeles för ung för att kunna ta en plats på listan, om 10 år kanske de är annorlunda. Skulle inte riktigt kalla volleyboll som en av världens största sporter, men absolut jämförbart med skidor eller ishockey.

För att någon ska ta en plats på listan hade de för mig behövts ett bra landslag förutom prestationer i klubblagen.
Citera
2020-12-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieAce88
Känner absolut till båda, Isabelle är alldeles för ung för att kunna ta en plats på listan, om 10 år kanske de är annorlunda. Skulle inte riktigt kalla volleyboll som en av världens största sporter, men absolut jämförbart med skidor eller ishockey.

För att någon ska ta en plats på listan hade de för mig behövts ett bra landslag förutom prestationer i klubblagen.

Nja, Volleyboll är nr 5. Bara Fotboll, Cricket, Landhockey och Tennis är större, dvs sett till antalet "följare".
https://www.tvmatchen.nu/nyheter/ovrigt/lista-varldens-10-mest-populara-sporter/

Och sett till antalet utövare är faktiskt Volleyboll världens största sport:
https://sportlobby.se/ovrigt/varldens-storsta-sport/

tillägg: Fast nr 10 enligt denna listan:
https://www.totalsportek.com/most-popular-sports/
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-11 kl. 13:47.
Citera
2020-12-11, 16:32
Medlem
Sobofieds avatar
Min syn på sådana här listor är att man bör ta hänsyn till antalet utövare. Alla toppidrottare har ju lagt hela sitt liv på sin idrott, men betydligt färre som gör det i fotboll når toppen än i orientering.

Därefter får man inom sporten justera för konkurrensen över tidsperioder och ta hänsyn till graden av dominans. J-O är min mening något överskattad i detta avseende, som berört ovan. Borg däremot tycker jag ha ett bra case. Men #1 är Zlatan; ingen svensk fotbollsspelare kommer i närheten och konkurrensen inom elitfotboll är mördande.

Ganska ofta ofta i sådana här debatter brukar folk fokusera på vad man vunnit snarare än vilken nivå man nått, men då handlar det inte om "bäst" längre utan om mest framgångsrik.
Citera
2020-12-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Min syn på sådana här listor är att man bör ta hänsyn till antalet utövare. Alla toppidrottare har ju lagt hela sitt liv på sin idrott, men betydligt färre som gör det i fotboll når toppen än i orientering.

Därefter får man inom sporten justera för konkurrensen över tidsperioder och ta hänsyn till graden av dominans. J-O är min mening något överskattad i detta avseende, som berört ovan. Borg däremot tycker jag ha ett bra case. Men #1 är Zlatan; ingen svensk fotbollsspelare kommer i närheten och konkurrensen inom elitfotboll är mördande.

Ganska ofta ofta i sådana här debatter brukar folk fokusera på vad man vunnit snarare än vilken nivå man nått, men då handlar det inte om "bäst" längre utan om mest framgångsrik.

Å andra sidan, är Zlatan så jvla bra?

1 av 11spelare, tämligen kass när han spelar med sämre spelare (landslaget) men vinner iofs ligan rätt ofta var han än spelar.
Har han nånsin vunnit CL?

En jävla skillnad mot Borg och Stenmark som dominerade sina sporter.
Annika Sörenstam hamnar oxå väldigt högt.

Tycker att boxarna är överskattade oxå. För korta karriärer på toppen.
Citera
2020-12-11, 17:20
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Å andra sidan, är Zlatan så jvla bra?

Ja, beroende på på tidpunkt i karriären har han i många år varit top 10-20 i världens största sport. Också Sveriges klart bäste fotbollsspelare nu, när han egentligen borde vara på ålderdomshem..

Citat:
1 av 11spelare, tämligen kass när han spelar med sämre spelare (landslaget) men vinner iofs ligan rätt ofta var han än spelar.
Har han nånsin vunnit CL?

Nä. Men det är ju det som blir lurigt med lagsporter, om man ska räkna titlar. Fet-Ronaldo och Maradona vann heller aldrig CL och det vore larvigt att hålla det emot dem.
Citat:
En jävla skillnad mot Borg och Stenmark som dominerade sina sporter.
Annika Sörenstam hamnar oxå väldigt högt.

Tycker att boxarna är överskattade oxå. För korta karriärer på toppen.

Jo, det blir så klart annorlunda i jämförelse med individuella sporter (fast jag tycker Stenmark ska värderas ned något på grund av liten sport).
Citera
2020-12-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ja, beroende på på tidpunkt i karriären har han i många år varit top 10-20 i världens största sport. Också Sveriges klart bäste fotbollsspelare nu, när han egentligen borde vara på ålderdomshem..

Tycker att en grym fotbollsspelare ska avgöra matcherna själv (Messi/Ronaldo) eller lyfta resten av laget till stora vinster.
Zlatan är en grym målskytt, men avgör inga stora finaler själv.

Top 25 möjligen.

Men svårt att rangordna in lagspelare.
Citera
2020-12-13, 02:08
Medlem
Citat:
Nja, Volleyboll är nr 5. Bara Fotboll, Cricket, Landhockey och Tennis är större, dvs sett till antalet "följare".
https://www.tvmatchen.nu/nyheter/ovrigt/lista-varldens-10-mest-populara-sporter/

Och sett till antalet utövare är faktiskt Volleyboll världens största sport:
https://sportlobby.se/ovrigt/varldens-storsta-sport/

tillägg: Fast nr 10 enligt denna listan:
https://www.totalsportek.com/most-popular-sports/

Hmm, jag hört andra siffror men beror nog lite på hur man räknar. Skulle du säga att båda tar plats i top 20 listan? Känns som att båda två som bäst är duktiga men inte i närheten av att vara bäst i världen i sin sport, lite som säg Lindelöf i fotboll. Absolut bra och respektabla men ingen volleybolltittare från USA kommer prata om dom om 10 år.
Citera
2020-12-13, 08:22
Medlem
Citat:
Hmm, jag hört andra siffror men beror nog lite på hur man räknar. Skulle du säga att båda tar plats i top 20 listan? Känns som att båda två som bäst är duktiga men inte i närheten av att vara bäst i världen i sin sport, lite som säg Lindelöf i fotboll. Absolut bra och respektabla men ingen volleybolltittare från USA kommer prata om dom om 10 år.

Betraktar Haak som ett fenomen som kommer fram en gång på hundra år i Sverige (i en för oss såpass liten idrott), men ändå så njaä. Ingen av dom platsar nog topp 20-25, men de är bättre namn än halvfigurer som ännu mer felaktigt ofta får plats på den typen av listor, eller som föreslås av folk. Tog egentligen upp dom mer som exempel på att vi ofta snedfördelar vår syn på ”världsstjärna” pga hur stor/liten grenen är i Sverige.

TS-listan är nog i stort sett bra, även om jag gissar att Gert Fredriksson och Sixten Jernberg är överskattade. Och påstår ju att Kalla aldrig vunnit någonting av egen kraft (alltid någon favorit som saknas eller är småskadad eller har vallat bort sig, när hon vunnit något). Och Zlatan som gör sina lag sämre kanske inte skall ligga topp 10. Men svårt och inga solklara ”fel”.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-12-13 kl. 09:02.
Citera
2020-12-13, 11:36
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Haak debuterade i italienska högsta ligan som 18-åring och vann skytteligan där samma säsong. Två år senare flyttade hon till Istanbul för spel i ett av världens bästa klubblag, Vakifbank. Där blev hon som 20-åring utsedd till bästa spelare på sin position på klubblags-VM, så Isabelle är definitivt en exceptionell talang.

Hon är fortfarande bara 21 år, så lite väl tidigt att spekulera i hennes anseende ute i världen om 10 år.
Citera
2020-12-14, 11:03
Medlem
Citat:
Betraktar Haak som ett fenomen som kommer fram en gång på hundra år i Sverige (i en för oss såpass liten idrott), men ändå så njaä. Ingen av dom platsar nog topp 20-25, men de är bättre namn än halvfigurer som ännu mer felaktigt ofta får plats på den typen av listor, eller som föreslås av folk. Tog egentligen upp dom mer som exempel på att vi ofta snedfördelar vår syn på ”världsstjärna” pga hur stor/liten grenen är i Sverige.

TS-listan är nog i stort sett bra, även om jag gissar att Gert Fredriksson och Sixten Jernberg är överskattade. Och påstår ju att Kalla aldrig vunnit någonting av egen kraft (alltid någon favorit som saknas eller är småskadad eller har vallat bort sig, när hon vunnit något). Och Zlatan som gör sina lag sämre kanske inte skall ligga topp 10. Men svårt och inga solklara ”fel”.

De du säger låter mycket rimligt tycker jag. Satte Fredriksson och Jernberg medvetet utanför top 10, trots att dom är våra 2 bästa olympiska atleter om man räknar medaljmässigt. Tycker absolut att båda förtjänar en plats så bra dom var, även om de var 50/60 år sen nu. Zlatan är svårbedömd men jag tror att man kommer prata om honom länge i historien för hur länge han spelade och att han fortfarande presterar i en av världens bästa liga som 39åring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in