2020-12-09, 18:46
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Det hjälpte nog inte att GP gav den 10/10 i sin julölsrecension för ett par dagar sedan. :-) Besökte SB:s nya konceptbutik Ölstudion för första gången idag. Trevligt ställe och mycket öl.
äh va fan! sluta med det! fast många lär inte köpa den igen. jag älskar den men de flesta tycker den inte är något vidare. den är som sagt väldigt speciell.
Citera
2020-12-09, 19:42
Medlem
prominentens avatar
Blå är lätt på topp-10!

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är Chimay världens bästa öl?
Citera
2020-12-09, 21:13
Medlem
Dykes brewery brown ale 5/5 stilmässigt. Från Sundsvallstrakten. Perfekt balanserad. Torr efterbeska med krita. Fint nyanserad craft beer-karaktär. Ville bara flika in att jag beställde hem lite öl i kategorin brown ale som jag håller på att beta av.
Citera
2020-12-09, 21:17
Medlem
Angående brown ale så minns jag Muddy Waters från Frequency gipsy brewers bryggt hos Nils Oscar i Nyköping. Ett utmärkt öl som jag avnjöt till otroliga höjder. Älskar brown ale.
Citera
2020-12-09, 22:55
Medlem
Jämtlands brygger Jämtlands Coffee Stout 5/5. Mycket fin stout från ett av Sveriges första hantverksbryggerier. Riktiga pionjärer inom hantverksmässigt bryggt öl. Blir jätteglad när de släpper nya bryggder och fortsätter att leverera decennie efter decennie.
Citera
2020-12-09, 23:52
Medlem
Jobbar just nu med gamla enskede bryggeri extra brown ale för de entusiaster som vill följa ölprovningen i realtid. Har just nu uppnått en så pass tilltagande smakpalett att jag kan ägna mig åt detta, dvs ölprovning professionellt, när jag är ute och dricker på diverse bryggeripubbar och andra ölfokuserade pubbar. Och det är jätteroligt, tar gärna emot jobberbjudanden på pm som provsmakare.
Citera
2020-12-10, 00:13
Medlem
Gamla enskede bryggeri extra brown ale får 3/5 i betyg. Den är mycket lättdrucken och saknar en del av den fyllighet som man förväntar sig. Sen brygger man inte en brown ale över sju procent utan att det blir nånting vajsing med smakbilden. Och smakbilden är väl kanske just det som man missar med det här ölet.

Visst ölet går att dricka, det saknar felsmaker, vilket är bra, det är lättdrucket på ett sätt som man inte förväntar sig av ett öl av den här påkallade dignititen.

Som sammanfattning: ett öl som har bryggts utanför gängse tradition och som inte riktigt lever upp till förväntningarna.
Citera
2020-12-10, 16:15
Medlem
KringExs avatar
Är det bara jag, eller smakar Norrlands Djup 6,8% inte en aningen mycket banan? Och det säger jag inte bara för att det står på systemets hemsida att den har inslag av banan. Den smakar verkligen som om något lagt i en skvätt bananextrakt. Inte så mycket att det blir äckligt men en märklig smak tycker jag
Citera
2020-12-10, 18:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det verkar ha köpts in ovanligt få flaskor i år, 5000 enligt listan. Inte en enda flaska på mina lokala bolag heller som ändå brukar få en hygglig laddning vardera.
Att beställa mellan butikerna, med de vanliga reglerna, ska dock gå bra. I alla fall baserat på en mig närstående persons erfarenhet som fick vin skickat nyligen. Antar att jag får ta och göra samma sak i nästa vecka. Säg gärna till hur det går (beställning mellan butiker är ju inte det mest konsekventa även i normala tider)!
Ja, och av 5000 inköpta flaskor tror jag det var 570 st i webbutiken att slåss om. Jag blir totalförbannad varenda gång det här händer, att 80-90% av de inköpta flaskorna hamnar i butik i storstadsområdena och säljer slut innan det går att omfördela mellan butiker. Gör precis tvärt om, släpp i webbutiken först och fördela sedan ut det som inte sålts efter en vecka.

Hur som helst så lyckades jag få tag i sex stycken, vilket firades med en med BF 2018.
Citera
2020-12-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, och av 5000 inköpta flaskor tror jag det var 570 st i webbutiken att slåss om. Jag blir totalförbannad varenda gång det här händer, att 80-90% av de inköpta flaskorna hamnar i butik i storstadsområdena och säljer slut innan det går att omfördela mellan butiker. Gör precis tvärt om, släpp i webbutiken först och fördela sedan ut det som inte sålts efter en vecka.

Hur som helst så lyckades jag få tag i sex stycken, vilket firades med en med BF 2018.

Köpte en Claus idag på Ölstudion i Nordstan, en Andechs doppelbock o några till fina saker. Grattis till Göteborg som har Sveriges lätt bästa butik för öl och då pratar jag inte om Norrlands Djup som nån tomte härovan gör
Citera
2020-12-11, 07:44
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhean
Köpte en Claus idag på Ölstudion i Nordstan, en Andechs doppelbock o några till fina saker. Grattis till Göteborg som har Sveriges lätt bästa butik för öl och då pratar jag inte om Norrlands Djup som nån tomte härovan gör
så jävla tradigt med sån här skit. kul för dom som bor i göteborg, men nu bor inte jag i göteborg, så då blir det inte lika kul
precis samma sak med vinkällarbutikerna, blir väldigt snävt när man har ett monopol och samtidigt erbjuder bra grejer till väldigt specifika ställen.

liksom om de vill behålla monopolet så gör man sig direkt en björntjänst genom att erbjuda sådana här "speciella tjänster".

clausen, får bara hålla tummarna att någon butik har kvar tills på tisdag.
Citera
2020-12-11, 08:59
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
liksom om de vill behålla monopolet så gör man sig direkt en björntjänst genom att erbjuda sådana här "speciella tjänster".

Man kan ju misstänka att det är en del av strategin. ”Titta här vilket fint utbud vi får tack vare monopolet... (i en butik i hela Sverige)”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in