2020-12-10, 14:58
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Jag föredrar PC.

Det beror på hur stor skillnad det rör sig om, är ganska säker på att den usla prestandan xbox one erbjöd bidrog till att många valde PS4 istället.

Du ignorerar att PS5 har många titlar du bara kan spela på den konsolen (eller PS4). Microsoft har valt den mer konsumentvanliga linjen att släppa sina spel även på PC mm vilket innebär att de behöver leverera på andra fronter istället för att sälja deras nya konsoler.

Skulle säga att det främst var prisskillnaden initialt då PS4 var 1000 kr billigare samt släpptes i många fler regioner och de exklusiva spelen. Samt att Xbox första 2 åren gjorde blunder efter blunder när det gäller vara konsumentvänliga(vilket de vänt på typ 300% sen dess). Att spelet körs i 900p eller 1080p är inget den vanliga konsumenten i regel bryr sig om utan entusiaster som hänger på forum.

Sen älskar jag Gamepass till konsol också så att skaffa All Access med Series X var som en skänk från ovan nästan. Bara en bonus att man får det till pc dessutom där man spelat CK 3 m.m.
Senast redigerad av Big Boss 2020-12-10 kl. 15:00.
Citera
2020-12-10, 15:19
Medlem
-Mystics avatar
Citat:

Det beror på hur stor skillnad det rör sig om, är ganska säker på att den usla prestandan xbox one erbjöd bidrog till att många valde PS4 istället.

Du ignorerar att PS5 har många titlar du bara kan spela på den konsolen (eller PS4). Microsoft har valt den mer konsumentvanliga linjen att släppa sina spel även på PC mm vilket innebär att de behöver leverera på andra fronter istället för att sälja deras nya konsoler.

Xbox one jämförelsen är väl inte speciellt applierbar på XBX, Microsoft har gjort allt rätt tvärtom mot XBO-lanseringen.

Fast den tekniska skillnaden mellan PS5 och Xbox Series X för gemene kund är helt obefintlig...

Jag ignorerar inte alls PS5:ans titlar, det enda som intresserar mig är God Of War, annars föredrar jag helt klart Microsofts framtida titlar i och med alla uppköp.

Series X är dock bra mycket billigare än en speldator med liknande prestanda, och alla titlar som släpps till XBX via gamepass kommer inte till PC.
Citera
2020-12-10, 15:38
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Skulle säga att det främst var prisskillnaden initialt då PS4 var 1000 kr billigare samt släpptes i många fler regioner och de exklusiva spelen.
PS4 hade rätt dåligt spel-utbud till en början men de hade tidigare släppt många åtrovärda exklusiva spel till PS3 så det var väntat att de skulle återupprepa detta. Fanns dock folk som köpte xbox för titanfall, etc.

Citat:
Samt att Xbox första 2 åren gjorde blunder efter blunder när det gäller vara konsumentvänliga(vilket de vänt på typ 300% sen dess).
De vände kring drm redan innan release.
Citat:
Att spelet körs i 900p eller 1080p är inget den vanliga konsumenten i regel bryr sig om utan entusiaster som hänger på forum.
Hade velat se lite bra data kring detta. Det är väldigt dålig PR när en ny konsol inte ens når 1080p.

xbox one X och PS4 pro sålde inte jättebra, de flesta fortsatte köpa basmodellerna.

Vi ser det motsatta nu när de flesta köper den bäst presterande konsolen (ps5) medan series S är den minst populära.

Det är absolut relevant att erbjuda bäst prestanda när en motsvarande PC är flera tusen dyrare för samma prestanda.

Citat:
Sen älskar jag Gamepass till konsol också så att skaffa All Access med Series X var som en skänk från ovan nästan. Bara en bonus att man får det till pc dessutom där man spelat CK 3 m.m.
Har du funderat på varför gamepass är valfritt medan xbox live är obligatoriskt för att spela online?
Citera
2020-12-10, 15:42
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
PS4 hade rätt dåligt spel-utbud till en början men de hade tidigare släppt många åtrovärda exklusiva spel till PS3 så det var väntat att de skulle återupprepa detta. Fanns dock folk som köpte xbox för titanfall, etc.

De vände kring drm redan innan release.

Hade velat se lite bra data kring detta. Det är väldigt dålig PR när en ny konsol inte ens når 1080p.

xbox one X och PS4 pro sålde inte jättebra, de flesta fortsatte köpa basmodellerna.

Vi ser det motsatta nu när de flesta köper den bäst presterande konsolen (ps5) medan series S är den minst populära.

Det är absolut relevant att erbjuda bäst prestanda när en motsvarande PC är flera tusen dyrare för samma prestanda.

Har du funderat på varför gamepass är valfritt medan xbox live är obligatoriskt för att spela online?

Folk köper inte PS5 baserat på att den skulle prestera bäst dock. Det borde t.om du veta, sen är Series X slutsåld också stort sett på alla marknader den släppts på.

PS5 säljer så bra tack vare mindshare, marknadsföring, hype m.m.

Nä jag har inte funderat på det då Gold ingår i ultimate. Startade precis Cyberpunk 2077 på series X där det körs mycket bättre än på min pc med GTX 1080.
Senast redigerad av Big Boss 2020-12-10 kl. 15:50.
Citera
2020-12-10, 17:19
Bannlyst
Jag valde att betala med klarna har till och med bevis på mailen och på klarnas konto där beloppet var resserverat. Ändå påstod det i kassan att jag valt att betala kontant . Så jag fick inte hämta ut Xboxet, trots att det är som som gjort fel. Jag kommer aldrig någonsin handla på Media markt igen
Citera
2020-12-10, 17:49
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Series X är dock bra mycket billigare än en speldator med liknande prestanda, och alla titlar som släpps till XBX via gamepass kommer inte till PC.
Om man bara behöver uppgradera grafikkortet så är 3060ti billigare och bättre.

Sedan är det väldigt dyrt att köpa mer lagring till series X och du får inte vad du betalar för. Finns bättre och billigare NVME du kan köpa nu series X har ingen nvme port.
Citera
2020-12-10, 17:58
Bannlyst
https://www.techinn.com/sv/microsoft-xbox-series-x-1tb/137776929/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&i d_producte=11732208&country=se&gclid=CjwKCAiAq8f-BRBtEiwAGr3Dgf6yNW-xrKGQTSlzcBKvQl9u3MJd2BzwhL_Ns8LuKn1ZSotcUZZ5bhoCn XAQAvD_BwE

någon som köpt från den här sidan?
Citera
2020-12-10, 18:01
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Om man bara behöver uppgradera grafikkortet så är 3060ti billigare och bättre.

Sedan är det väldigt dyrt att köpa mer lagring till series X och du får inte vad du betalar för. Finns bättre och billigare NVME du kan köpa nu series X har ingen nvme port.

Nej, kanske på pappret, men konsoler är alltid mycket bättre optimiserade.

Är du ute efter prestanda/pris så är XBX ett mycket bättre köp, oavsett om du köper en helt ny dator eller bara uppgraderar.
Citera
2020-12-10, 18:50
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Nej, kanske på pappret, men konsoler är alltid mycket bättre optimiserade.
Det är bättre i praktiken också.

Assassins creed valhalla är väldigt dåligt optimerat för nvidia men 3060ti är ändå bättre än PS5 (och betydligt bättre än XSX), så även i fall där det är stor skillnad i optimeringsgrad vinner PC pga mycket mer ren kraft.

Både PC och PS5 har enat VRAM (allt körs i samma hastighet) medan XSX har sin egna lösning som dessutom skiljer sig från series S.

Citat:
Är du ute efter prestanda/pris så är XBX ett mycket bättre köp, oavsett om du köper en helt ny dator eller bara uppgraderar.
PS5 all digital är billigare och presterar bättre.

Sedan är problemet att väldigt många spel inte kommer uppdateras för XSX medan PC spel som regel är redo för nya bättre hårdvara.
Citera
2020-12-10, 18:55
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Nä jag har inte funderat på det då Gold ingår i ultimate.
Ett uppenbart problem med den affärdmodellen är att det då inte är alls samma press på microsoft att leverera bra spel då de är lätta att komma åt. Om folk måste betala hundratals kronor för att köpa ett spel behöver det också vara bra (i kundernas ögon) för att sälja.

Citat:
Startade precis Cyberpunk 2077 på series X där det körs mycket bättre än på min pc med GTX 1080.
Isf har du högre grafikinställningar på PC. Vad jag har förstått så kör series X xbox one X versionen nu i väntan på next-gen uppdatering.
Citera
2020-12-10, 18:56
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Det är bättre i praktiken också.

Assassins creed valhalla är väldigt dåligt optimerat för nvidia men 3060ti är ändå bättre än PS5 (och betydligt bättre än XSX), så även i fall där det är stor skillnad i optimeringsgrad vinner PC pga mycket mer ren kraft.

Både PC och PS5 har enat VRAM (allt körs i samma hastighet) medan XSX har sin egna lösning som dessutom skiljer sig från series S.

PS5 all digital är billigare och presterar bättre.

Sedan är problemet att väldigt många spel inte kommer uppdateras för XSX medan PC spel som regel är redo för nya bättre hårdvara.

Assasins creed är skapat för förra generationens konsoler... Herregud har du aldrig tidigare varit med om en ny generation?
Citera
2020-12-10, 20:42
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ett uppenbart problem med den affärdmodellen är att det då inte är alls samma press på microsoft att leverera bra spel då de är lätta att komma åt. Om folk måste betala hundratals kronor för att köpa ett spel behöver det också vara bra (i kundernas ögon) för att sälja.

Isf har du högre grafikinställningar på PC. Vad jag har förstått så kör series X xbox one X versionen nu i väntan på next-gen uppdatering.

Ingen aning vad du babblar om där.

Det ser snyggare ut grafikmässigt dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in