2020-12-10, 16:45
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
7 dagars medelvärde torde inte ge en rättvisande bild med tanke på eftersläpning. Dessutom blir eftersläpningen större ju mer sjukvården har att göra.

Tror inte döda per dag i c19.se uppdateras i efterhand, åtminstone inte senaste dagar. Alltså ingen eftersläpning där data korrigeras.

Data visar platå senaste veckan, att tyda den som att det inte rapporterats dödsfall på grund av överbelastad intensivvård är väl fantasifullt. Vi får se vad data säger närmsta veckan.

Igen: Skulle ytterligare 2700 dö t o m början av januari, som någon förslog, krävs i snitt fördubbling av dödstal, och om den ökningen linjär innebär det tredubbling av dödstal fram till början av januari, vilket är orealistiskt. Mycket tyder på motsatsen, avtagande dödstal. 1000 "covid-döda" kommande månad mer realistiskt.
Senast redigerad av ankademiker 2020-12-10 kl. 16:52.
Citera
2020-12-10, 16:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är 3% enligt Worldometers.

Ja du.

Worldometer har bättre koll än alla världens regeringar och WHO.
Du verkar smart!!

Att cfr just nu är 3% innebär INTE att det är 3% risk att dö i fall du undrar.
Citera
2020-12-10, 16:49
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad menar du? Inte räknar de hur många som har eller har haft covid, bara de som testat positivt, vilket bara är en liten del av faktiska antalet smittade. Dödligheten hos det faktiska antalet smittade har uppskattats till 0,3 %, dvs 3 promille. Lär dig skilja på CFR (case fatality rate) och IFR (infection fatality rate).

Det finns fortfarande inget godkänt covid test! Vi vet fortfarande ej felmarginalerna på använda test! Fortfarande CRT/MRI som gäller för säker diagnos.

Så.......... IFR går ej säga. CFR (Covid-19/Sars) är det enda som är hyfsat korrekt.
Och det har varierat mellan 10-40%. Tex. Italien låg på 40+% i ca 4 veckor.

kineserna har själva sagt att CFR i Wuhan var högre än Sars 1 = över 10%
Lancet i en artikel bedömde det till 20% i Wuhan.

Ingen hemlighet att Kineserna körde krematorierna dygnet runt i flera månader.............
Senast redigerad av severustheemperor 2020-12-10 kl. 16:53.
Citera
2020-12-10, 16:52
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det jag reagerat på är att många länder har högerextrema och vänsterextrema element gått sida vid sida för att demonstrera MOT restriktioner. I Sverige är det tvärt om - folk är vansinniga på BRISTEN av restriktioner.

Ja. Det kan ju handla om att befolkningen kanaliserar sin ilska och frustration mot makthavare. Oavsett vad det är som gäller för det specifika landet. Rimligt på ett sätt, för det är sannerligen ingen lätt tid, men det säger ju onekligen något när man ser det du beskriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V413R1U
Det är ju en sanslös siffra. Du vet inte hur många tester det var?

Du kanske redan fått svar men det var dryga 6000 positiva på 22000 tester.

När det var som värst i Tjeckien under hösten hade man över 15000 positiva på 45000 tester på en dag.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Tror inte döda per dag i c19.se uppdateras i efterhand, åtminstone inte senaste dagar. Alltså ingen eftersläpning. Igen: Skulle ytterligare 2700 dö t o m början av januari, som någon förslog, krävs i snitt fördubbling av dödstal, och om den ökningen linjär innebär det tredubbling av dödstal fram till början av januari, vilket är orealistiskt. Mycket tyder på motsatsen, avtagande dödstal. 1000 "covid-döda" kommande månad mer realistiskt.

Ingen eftersläpning?! Snarare värre rapportering än i våras.......
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-12-10, 16:53
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Problemet är att FHM och Regeringen har slagit sig för bröstet, sagt att vi behöver inga hårda, tvingande lagar; för svenska folket är förnuftigare än andra länders befolkningar. Facit: man hade fel.

Ta våra grannländer som exempel; där har man inte hybris. Där förstår beslutsfattarna att medborgare inte klarar av att följa enbart "råd" och "rekommendationer". Man lever i verkligheten. Inte som här i Sverige, där Tegnell har haft hybris och där man tror att Sverige och svenskarna minsann är mycket bättre än alla andra.

21 ggr fler döda än Norge. 5 ggr fler döda än alla våra grannländer tillsammans. Det är facit på Tegnells och Regerings Corona-experiment.

Jo men då är det ju inte enbart FHM fel, utan hela svenska folket? Tråkigt att vi inte kunde klara av det.
Citera
2020-12-10, 16:55
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sveriges andravåg är extremt lindrig i jämförelse med i princip vilket land som helst. Extremt.

Det beror på om du kollar på antalet fall istället för att kolla på hur många av 1000 människor som blir drabbade.. för om du kollar antalet bara så ser Sverige okej ut eftersom det inte bor så mycket folk i Sverige och siffrorna är därför låga i jämförelse med de flesta andra länder eftersom dom är större... men om du kollar på spridningen på 1000 personer från alla länder så leder Sverige listan över de länder som har flest fall per 1000 invånare dvs Sverige är landet där viruset sprids mest.. och på andra plats kommer Amerika där det också finns folk som vägrar bära munskydd. dock inte i lika stor utsträckning som i Sverige där det nog är svårare att bära mask än att komma ur garderoben som homosexuell.. eftersom folk ser dig som en virus-bärare om du bär munskydd lixom lol.

Jag bad min mamma ta på sig munskydd när hon skulle gå med mig i butik.. men hon vågade inte.. hon vågar inte få de blickar av skamm som svensson ger mig för att jag bär mask.

Folk tar omvägar för att inte gå nära mig, vilket jag tycker är bra.. men jag förstår att dom inte håller avstånd till andra som inte ens bär munskydd.

Sverige är ju ett helt land fyllt av folk som är som dom i Amerika som vägrar bära munskydd för att dom tror på rättigheten att inte bära munskydd eller bry sig om att folk i riskgrupper dör på grund av det.

Pinsamt högmod är vad dom flesta svenskar tyvär lider av.

Förblindade av blinda ledare som också lider av högmodet.
Citera
2020-12-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Inrapporterade döda senaste 1-10 dec, alltså senaste 10 dagarna:

Sverige: 559

Norge: 27
Danmark: 56
Finland: 34
Island: 1

Sveriges massmord fortsätter.

Talen följer min prognoskurva riktigt bra.

Nästa vecka, 17 december, lärdödstalen ligga i storleksordningen 50-115 = drygt 80 per dygn.
Annat tänkbart scenario är att vi redan nästa vecka ser effekt av restriktionerna och att vi klingar ner mot 30/dygn - och att kurvan stiger först runt 3-14 jan.
Citera
2020-12-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det finns fortfarande inget godkänt covid test! Vi vet fortfarande ej felmarginalerna på använda test! Fortfarande CRT/MRI som gäller för säker diagnos.

Så.......... IFR går ej säga. CFR (Covid-19/Sars) är det enda som är hyfsat korrekt.
Och det har varierat mellan 10-40%. Tex. Italien låg på 40+% i ca 4 veckor.

Chineserna har själva sagt att CFR i Wuhan var högre än Sars 1 = över 10%
Lancet i en artikel bedömde det till 20% i Wuhan.

Ingen hemlighet att Kineserna körde krematorierna dygnet runt i flera månader.............

Det skulle isåfall innebära att 2 av 3 personer är felaktigt positiva, det skulle innebära att smittspridningen är lägre än vad man trott men dödligheten betydligt högre i det.
Citera
2020-12-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorceus
Källa på dina siffror hos WHO, CDC samt FHM, känns högt utifrån från tidigare uppskattningar från samma organisationer.

Folkhälsomyndigheten beräknar nu att 0,6 procent av de som smittats av covid-19 i Stockhom dör.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/53c0dc391be54f5d959ead9131edb771/infection-fatality-rate-covid-19-stockholm-technical-report.pdf

CDC's most recent "best estimate," based on studies of the epidemic's impact in other countries, that the overall COVID-19 infection fatality rate (IFR)—the share of Americans infected by the virus who will die as a result—is about 0.65 percent.

Det är värt att notera att CDC tidigt trodde att IFR kunde vara 0,26%, men de uppdaterade det till 0,65% i september

"Maria Van Kerkhove, the World Health Organization’s top epidemiologist on Covid-19, said several studies estimate the mortality rate of the novel coronavirus at 0.6%. "That may not sound like a lot, but it is quite high," she said. Van Kerkhove and Mike Ryan, the head of the WHO's Health Emergencies Program, spoke Monday at a press briefing in Geneva."

https://www.youtube.com/watch?v=TywepFySz_Q
Citera
2020-12-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det beror på om du kollar på antalet fall istället för att kolla på hur många av 1000 människor som blir drabbade.. för om du kollar antalet bara så ser Sverige okej ut eftersom det inte bor så mycket folk i Sverige och siffrorna är därför låga i jämförelse med de flesta andra länder eftersom dom är större... men om du kollar på spridningen på 1000 personer från alla länder så leder Sverige listan över de länder som har flest fall per 1000 invånare dvs Sverige är landet där viruset sprids mest.. och på andra plats kommer Amerika där det också finns folk som vägrar bära munskydd. dock inte i lika stor utsträckning som i Sverige där det nog är svårare att bära mask än att komma ur garderoben som homosexuell.. eftersom folk ser dig som en virus-bärare om du bär munskydd lixom lol.

Jag bad min mamma ta på sig munskydd när hon skulle gå med mig i butik.. men hon vågade inte.. hon vågar inte få de blickar av skamm som svensson ger mig för att jag bär mask.

Folk tar omvägar för att inte gå nära mig, vilket jag tycker är bra.. men jag förstår att dom inte håller avstånd till andra som inte ens bär munskydd.

Sverige är ju ett helt land fyllt av folk som är som dom i Amerika som vägrar bära munskydd för att dom tror på rättigheten att inte bära munskydd eller bry sig om att folk i riskgrupper dör på grund av det.

Pinsamt högmod är vad dom flesta svenskar tyvär lider av.

Förblindade av blinda ledare som också lider av högmodet.
Tvärtom är svenskar det enda folket på jorden som koketterar i självförakt.

Titta nu på detta:

Covid-19 mortality in the second "wave"
(Oct 5-Dec 9) per million inhabitants
and % share of total

838.9 Slovenia 91.8%
777.7 Czechia 91.1%
682.3 Bosnia & Hercegovina 72.1%
631.6 Belgium 41.6%
624.9 Bulgaria 83.6%
583.3 Hungary 87.3%
507.1 Croatia 87.8%
486.2 Poland 87.3%