2020-12-10, 16:30
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Just nu 2 veckor tillbaka är det rullande 7-dagarstalet 56 st. döda per dag. Som mest i våras var det 99 st. den 16 april. Inte en lika dramatisk ökning av dödstalen som i våras men ändå en mycket oroväckande utveckling.

Passerade vi ej 70dödsfall/dag för ca 14 dagar sedan?
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-12-10, 16:30
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
"Högmod går före fall" Helt jävla underbart

Högmodet gör dom blinda först.. som när Tegnell hävdar att andra länder inte kan räkna covidfall lika bra som vi i Sverige kan och att det är därför Sverige leder listorna över länder där viruset sprids mest.

Fallet kan ses i horisonten redan men Tegnell och kompani kommer aldrig se något fall i horisonten eftersom högmodet har gjort dom blinda för länge sen.

Högmodsfestivalen blir nog inställd nästa år också.. dvs pridefestivalen där folk uppmuntras till högmod/stolthet över sin sexuella läggning.
Senast redigerad av KungPungPat 2020-12-10 kl. 16:36.
Citera
2020-12-10, 16:31
Medlem
Jag såg graf på daglig IVA inskrivna per åldersgrupp.
Grafen visade en tydlig nedåtgående trend för 80+ de senaste veckorna.
Med tanke på att smittfallen bland samma åldersgrupp inte har sjunkit då måste det bero på att 80+ blir bort prioriterade.
Om sant, detta händer för andra gången i rad under ett och samma år. Både under våg 1 och nu under våg 2.
Hmm !
Citera
2020-12-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Dödligheten hos det faktiska antalet smittade har uppskattats till 0,3 %, dvs 3 promille. Lär dig skilja på CFR (case fatality rate) och IFR (infection fatality rate).

Enligt WHO, CDC och även FHM, så uppskattas IFR till ~0.6% i et intervall på 0.4 - 1.1%, med 95% säkerhet?

Det enda talet som är säkert just nu, är CFR, allt annat är irrelevant, eftersom ingen vet !
Citera
2020-12-10, 16:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Du kan inte sitta och hitta på egna siffror, det vi vet är att 49,773,510 personer i världen har haft covid-19 och 1,579,766 av dem har dött i det.
Nej, det är inte det de menar med cases. Vill du inte ta till dig detta är det inget jag kan göra åt det, då får du helt enkelt leva kvar i din missuppfattning.
Citera
2020-12-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Jag sa att jag föredrar temporär arbetslöshet framför ett förkortat liv och förklarade att man kan klara sig på låg inkomst om man anpassar mun efter matsäcken.
Beträffande mina barn så föredrar jag att de får leva om än arbetslösa.

Tveksam till att många blir arbetslösa resten av livet, de som blir det får samhället stötta.
Att man dör två år i förtid står inte skrivet i sten - väldigt många har fått sitt liv förkortat avsevärt mer än det.
Men skulle du (tillsammans med ett hundratal andra personer) kunna tänka dig att leva med halverad inkomst i några år för att köpa någon du inte känner två är längre liv? Så att personen får bli 86 år istället för 84 år?
Citera
2020-12-10, 16:35
Medlem
sunessensommars avatar
På förekommen anledning - närmast kanske Expressens infama artikel om Norrland jämfört med övriga nordiska länder i dag - länkar jag den här studien.

Om befolkningstäthet antas har relevans för spridningen av covid-19 är det givetvis population-weighted density som är intressant, inte population density. Av bilaga A framgår såväl PD som PWD för ett antal europeiska länder. Sverige har PD om 23 men PWD om 2246. Norge, till exempel, har PD om 17 men PWD om 791. Jag kan för övrigt lugna alla alarmister med att även om man antar att smittspridningen skulle följa PWD exakt så skulle Sverige vara sämst i norden om än inte lika tydligt som ni gärna vill få det att framstå. I ett sådant scenario skulle Danmark framstå som det stora föredömet. Norge och Finland skulle ha bäst förutsättningar av alla länder som tas upp i bilagan, med undantag för Litauen.

För de debatörer i tråden som fortfarande inte förstår varför befolkningstäthet beräknad utifrån antalet invånare/total landyta utan någon viktning för hur folk faktiskt bor och lever är ett uselt mått kan jag tipsa om exempel 3.1 på sida 6. Där visas med bilder (alltså även för den illitterate!) hur samma befolkningstäthetstal kan ta sig helt olika uttryck i faktiska förhållanden.
Citera
2020-12-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, det är inte det de menar med cases. Vill du inte ta till dig detta är det inget jag kan göra åt det, då får du helt enkelt leva kvar i din missuppfattning.

Det är antalet personer som fått covid-19 bekräftat och där utfallet antigen blivit att de friskförklarats eller dött.

Sedan har vi 19,689,282 personer som är aktivt sjuka i covid-19.
Citera
2020-12-10, 16:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Enligt WHO, CDC och även FHM, så uppskattas IFR till ~0.6% i et intervall på 0.4 - 1.1%, med 95% säkerhet?

Det enda talet som är säkert just nu, är CFR, allt annat är irrelevant, eftersom ingen vet !
OK, jag har vid upprepade tillfällen sett IFR uppskattas till 0,3 %, men ingen vet förstås det verkliga värdet, som dessutom varierar kraftigt med ålder och hälsotillstånd. Är man vid hyggligt god hälsa och under 70 är risken rätt låg.
Citera
2020-12-10, 16:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är antalet personer som fått covid-19 bekräftat och där utfallet antigen blivit att de friskförklarats eller dött.

Sedan har vi 19,689,282 personer som är aktivt sjuka i covid-19.
Så du angav dödligheten inom den begränsade gruppen människor som bekräftats smittade av covid.
Citera
2020-12-10, 16:43
Medlem
zorceuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777

Källa på dina siffror hos WHO, CDC samt FHM, känns högt utifrån från tidigare uppskattningar från samma organisationer.
Citera
2020-12-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Högmodet gör dom blinda först.. som när Tegnell hävdar att andra länder inte kan räkna covidfall lika bra som vi i Sverige kan och att det är därför Sverige leder listorna över länder där viruset sprids mest.

Fallet kan ses i horisonten redan men Tegnell och kompani kommer aldrig se något fall i horisonten eftersom högmodet har gjort dom blinda för länge sen.

Högmodsfestivalen blir nog inställd nästa år också.. dvs pridefestivalen där folk uppmuntras till högmod/stolthet över sin sexuella läggning.
Sveriges andravåg är extremt lindrig i jämförelse med i princip vilket land som helst. Extremt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in