2020-11-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
De äldre som dog på äldreboenden fick aldrig komma till IVA. Hade alla fått en chans att överleva hade platserna på IVA inte räckt till. Man dömde istället de som bodde på äldreboenden till döden för att dölja att Sverige har ett löjligt litet antal platser på IVA.

Sverige brukar inte skicka de gamla till iva även under normala år. Sambon min jobbar på äldreboende.....
Citera
2020-11-27, 14:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det var inte det jag frågade efter; Jag undrade hur du vet att vi inte är nära toppen?

Nu frågade du inte mig, men jag svarar varför jag inte tror det. För att vi går in i Adventstiden nu, och den kommer att erbjuda många frestelser, liksom de kommande storhelgerna. Folk kommer att julhandla (även om de handlar på nätet måste de hämta ut paketen i stor trängsel), ha privata glöggaftnar, luciamornar, julbord, julfester och nyårspartyn fast dom inte borde. Antalet smittade kommer inte att börja gå ner förrän två veckor efter Nyårsafton, och antalet döda följaktligen inte förrän efter ytterligare två-tre veckor. Alltså i början av januari. Minns var ni såg det först! FHM har räknat på en fortsatt jämn utveckling, och inte tagit hänsyn till de speciella frestelserna just i december.

(Om inte Regeringen slår till bromsen någon gång under vägen förstås, och inför någon variant av utegångsförbund och förbud för möten även i privata hem, med tillhörande bötesstraff, i alla fall. Men det tror jag inte att dom törs.)
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, det är sant.
Normalt är det kanske ganska korta tider patienterna ligger på IVA.
Har för mig att 3 dygn är normalen. I våras var det många fler som hamnade där i 10 dagar och uppåt. Så verkar det inte vara nu, än så länge iallafall. Kanske kommer folk in tidigare och får bättre vård.

Men chansen att hamna på IVA, om man nu skulle vara orolig för det, är inte högre än normalt, om man räknar antal vårdtillfällen jämfört med tidigare år.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Hur ser grannländernas torala dödssiffror ut?
Brukar inte Finland ligga högst där räknat per capita? Är det bara covid döda som räknas? I år har Sverige nog mer döda per capita men historiskt tror jag det är Finland. Brukar du stå och skrika mördare till dem?

Tycker vi håller oss till ämnet och pratar om Covid-19. Jag förstår att det är jobbigt men massmördarna i Sverige fortsätter att låta detta pågå. Statistiken över norden i Covid-19 är väl inget det går att blunda för eller?
Citera
2020-11-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det blev fel länk. Jag menar den här:
Underlag saknas totalt om barn eftersom man testade inte barnen under den tiden som rapporten syftar till.
Har man inte testat barn då kan man inte dra några slutsatser om deras smittspridning heller.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/03fff9a4b6ba4b36b84f69a5f9486cbf/covid-19-barn-unga-kunskapssammanstallning.pdf
Man har ju testat vuxna människor som rört sig runt barn, och de har inte smittats. Det är så man mäter smittspridning från barn.

Rapporten nämner också att flera andra länder har kommit till samma slutsatser, så det är inte någon kontroversiell rapport på något sätt.
Citera
2020-11-27, 14:34
Medlem
Citat:
Alla som bev sjuka hade inte klarat IV.

De flesta hade däremot klarat lite syrgas, vätska och proppförebyggande på vanlig vårdavdelning. Blanda inte bort korten, det är lönlöst - alla här känner till Äldremorden.
Citera
2020-11-27, 14:36
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är möjligt, jag tror själv att vi når en hög platå, sen ligger vi där till maj om vi inte tar fram storsläggan alternativt att flockimmuniteten kickar in (vaccin eller naturligt). Kanske deras kulmen fast dra ut linjen till maj. Jag tror dock det blir högre. Att viruset skulle lugna ner sig tror jag inte kommer att hända, det är ett virus som bara vill reproducera sig, varken mer eller mindre. En mutation till att det blir "snällare" är ju en annan sak som kan inträffa. Möjligheten (mycket troligt) finns ju också att folk blir skraja och springer och gömmer sig, det om något skulle ju göra att kurvan går ner.

Läste som lite kuriosa någonstans att virusets samlade massa just nu ligger någonstans mellan 0,1-1kg. Det ger lite perspektiv på saker och ting.

Tror faktiskt att journalisterna läser här då det går att få väldigt mycket samlad och aktuell information. Jo viruset verkar ha en otrolig benägenhet att hålla sig kvar. Jag tror på en mindre tredje våg kring februari/mars. Men jag har gissat på ca 7200 döda kring Nyår och inser nu att den gissningen kanske var lite optimistisk om inte viruset dyker ner kraftigt i mitten av december.
Citera
2020-11-27, 14:36
Medlem
Dagens danske tal.
Der er registreret yderligere 1323 coronatilfælde, viser opgørelse fra Statens Serum Institut. Antallet af indlæggelser stiger med ti personer til 254, Af dem er 46 på intensiv og 29 i respirator.
Der er yderligere fem coronarelaterede dødsfald.

Der er foretaget 84.409 test, hvilket er det næsthøjeste nogensinde. Det giver en positivprocent på 1,57.

/ritzau/

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12578911/yderligere-1323-coronatilfaelde-antallet-af-indlagte-stiger-med-10/
Citera
2020-11-27, 14:38
Medlem
Citat:
Sverige brukar inte skicka de gamla till iva även under normala år. Sambon min jobbar på äldreboende.....
Jag hade en släkting som bodde på äldreboende och som hamnade på IVA. Det var 3 år sen och då gick det bra.
Citera
2020-11-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Jag hade en släkting som bodde på äldreboende och som hamnade på IVA. Det var 3 år sen och då gick det bra.

Ja och vissa gamlingar låg på iva även i våras....
Citera
2020-11-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ja och vissa gamlingar låg på iva även i våras....
Politiker?
Citera
2020-11-27, 14:41
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Alla som bev sjuka hade inte klarat IV.
Du säger dig vara sjuksköterska, och är det säkert också. Har en fråga: Hur kommer det sig att Sverige hade mycket lägre dödlighet bland covidpatienter på IVA i våras jämfört med andra liknande länder?

Är förklaringen att vår personal är överlägset bättre än kollegor i andra länder, och att vi har väldigt stora resurser? Kan det finnas någon annan förklaring?

Vad har du för syn på saken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in