2020-12-10, 16:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Hur många städer i 10-miljons klassen sänker 80-taggarna lika effektivt som vi? Nån som orkar Googla upp det?

New York har storleksordningen tre gånger hög dödlighet.
Citera
2020-12-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om jag inte har fel så var er ( din och en annan användares) diskussion huruvida arbetslöshet kontra långtidscovid var att ”föredra”. Det känns inte som om du har förståttvilka enorma konsekvenser ett utdraget sjukdomstillstånd får för den enskilde och för samhället i stort?

Personligen föredrar jag att bli arbetslös framför att få långtidscovid, det du inte heller förstår är att om du drabbas av långtidscovid blir du högst troligen även arbetslös.

Om en människa är sjuk så spelar inget annat någon roll, det enda som är viktigt är att bli frisk.

Jag lovar dig att inom en inte alltför lång tid kommer problemet med långtidssjuka vara enormt vilket kommer att få förödande konsekvenser på hela samhället och ännu värre konsekvenser på individnivå.
Frågan måste ju vara ställd för att passa var och en, så att man kan relatera till vad det innebär att förlora något. Du kan få välja på det här:

1) Dö två år i förtid.

2) Halverad inkomst, resten av livet.
Citera
2020-12-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vad är källan, jag bad om?

Du får ingen källa på något jag inte hävdat. Din skojare! Först lägger du orden i munnen på mig och fulciterar, sedan kräver du att jag ska komma med källa. Jag skrev inte något om att dom flesta döda dött för att dom fått det på dom platserna, jag skrev att dom flesta som fått covid viruset hade fått det i kollektivtrafiken, på jobbet, i större sociala sammanhang, i affärer. Det var vad jag skrev.

Och dom här smittade personerna har sedan fört viruset vidare till äldrevården, hemtjänsten, boenden m.m. Och där är det deras egna föräldrar som dör. Folket straffar sig själva.
Citera
2020-12-10, 16:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man knappt har nåt jobb att förlora så kan man inte relatera.

Du får välja mellan att ditt barn blir arbetslöst resten av livet, eller två år kortare liv.
Eh..?
Jag sa att jag föredrar temporär arbetslöshet framför ett förkortat liv och förklarade att man kan klara sig på låg inkomst om man anpassar mun efter matsäcken.
Beträffande mina barn så föredrar jag att de får leva om än arbetslösa.

Tveksam till att många blir arbetslösa resten av livet, de som blir det får samhället stötta.
Att man dör två år i förtid står inte skrivet i sten - väldigt många har fått sitt liv förkortat avsevärt mer än det.
Citera
2020-12-10, 16:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är 3% enligt Worldometers.
Vad menar du? Inte räknar de hur många som har eller har haft covid, bara de som testat positivt, vilket bara är en liten del av faktiska antalet smittade. Dödligheten hos det faktiska antalet smittade har uppskattats till 0,3 %, dvs 3 promille. Lär dig skilja på CFR (case fatality rate) och IFR (infection fatality rate).
Citera
2020-12-10, 16:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Region Skåne inför besöksförbud i den skånska sjukvården igen.

Källa Sydsvenskan.se
Ja, jag läste precis det. De borde gjord detta tidigare och hållit jullov redan denna veckan tycker jag men bättre sent än aldrig.
Citera
2020-12-10, 16:23
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, fast det har inte varit lätt när FHM och Regeringen har motarbetat.
Nej, det har det inte och senast idag stod en artikel om en skolchef som uttalade sig om att - nej, vi kommer inte att ta tidigt lov. Nu får han snällt finna sig i verkligheten.
Citera
2020-12-10, 16:23
Medlem
Dagens omvärldsbevakning:

EU+EEA+UK: 694 döda per miljon
Nordamerika: 721 döda per miljon
Sydamerika: 774 döda per miljon

Sverige: 712 döda per miljon
Citera
2020-12-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är 3% enligt Worldometers.
Tre procent av vad då?
Citera
2020-12-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Jag sa att jag föredrar temporär arbetslöshet framför ett förkortat liv och förklarade att man kan klara sig på låg inkomst om man anpassar mun efter matsäcken.
Beträffande mina barn så föredrar jag att de får leva om än arbetslösa.

Tveksam till att många blir arbetslösa resten av livet, de som blir det får samhället stötta.
Att man dör två år i förtid står inte skrivet i sten - väldigt många har fått sitt liv förkortat avsevärt mer än det.
Så inkomsten, enligt vissa, blir halverad för invånare i;
Norge
Finland
Danmark
Island

i framtiden?

Tror inte det.
Citera
2020-12-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad menar du? Inte räknar de hur många som har eller har haft covid, bara de som testat positivt, vilket bara är en liten del av faktiska antalet smittade. Dödligheten hos det faktiska antalet smittade har uppskattats till 0,3 %, dvs 3 promille. Lär dig skilja på CFR (case fatality rate) och IFR (infection fatality rate).

Du kan inte sitta och hitta på egna siffror, det vi vet är att 49,773,510 personer i världen har haft covid-19 och 1,579,766 av dem har dött i det.
Citera
2020-12-10, 16:29
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
New York har storleksordningen tre gånger hög dödlighet.
Inte jämförbart...försök igen. Dessutom, vikta ekonomierna och du ser ganska snart hur barockt det låter; som i ett exempel att t ex låta NYPD kosta nästan lika mycket om hela Sveriges försvarsbudget...därutöver finns det säkert fler, minst lika retarderade liknelser att göra, tycker du inte?

https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_New_York_(state)#Energy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in