2020-12-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag tänker att det finns två alternativ:

1. Fusk har förekommit.
2. Trump har lyckats lura i 48% av väljarna (30% av demokraterna, 75% av republikanerna) att fusk har förekommit

Så rent logiskt - antingen anser du att fusk har förekommit, eller så får du nog köpa att hans strategi faktiskt fungerat förvånansvärt bra!?

Hans strategi har fungerat förvånansvärt bra framtill nu, ja. Men just i detta fall tror jag han förgick sig lite. Ohio och Florida hade räckt för twitter men han bör nog hålla tassarna borta från Texas stämning.

Om fusk har förekommit eller inte har inte så mycket med saken att göra.
2020-12-10, 12:27
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Jag ser det på ett annat sätt, men om du då tycker det är en pajasstämning som inte går att argumentera kring på sakliga grunder så är det nog lika bra att hålla sig borta från det.

Hur kan man se det på ett annat sätt om man har förnuft och är klok?

Argumentet " jag vann i Florida och så vidare , därför ska jag vinna, typ.."
är ju så löjeväckande att man skrattar rakt ut.

Jag är ändå fri att kommentera den, det är ju en stämmning som trumpdårarna har lagt till Supreme court, PÅ ALLVAR.... snacka om att förlöjliga US..

Är detta MAGA ???
Senast redigerad av Draken55 2020-12-10 kl. 12:29.
2020-12-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att Scotus plockar rösträtten av en femtedel av de röstande (eller så) känns rätt otippat.

De plockar ju inte av någon rösträtten eftersom de inte har röstat rätt. De har ju inte ens utövat sin rösträtt ifall dessa röster inte är lagda i linje med konstitutionen. För att låta dessa röster vara giltiga måste SCOTUS isf säga att konstitutionen inte gäller, och då öppnar man för enorma framtida problem.
2020-12-10, 12:30
Medlem
Ser att det är en del missförstånd i Trumps intervention. Vid amerikanska stämningar så är en intervention (vid privaträtt) i stil med att man får delta i utgång/skadestånd/fordringsrätt och även lägga fram bevis i målet.

Det är inte så att man blir målsägande. Och det behöver inte vara så dyrt att delta. Man slänger in sina anspråk med kvitton, fakturor m.m.

T.ex. om det pågår en konkurs i USA så måste man delta i intervention för att kunna lägga fram sina anspråk, även om det då är ett konkursbo eller en bank som är de som styckar bolaget.

Antar att en intervention i detta sammanhang är liknande som de jag varit med på, och att Trump nu ges viss möjlighet att lägga fram bevisning i målet - och han har ju ett intresse i det hela och bör få delta i intervention, men detta avgör ju antagligen konstitutionen med tillägg. Och som någon postade tidigare, rättsfall. Det är såklart olika rättsområden men det procesuella lär vara i de stora dragen lika.

Texas stämmer, 18 delstater intervenes för att bidra med bevisning och advokater, Trump försöker få delta för att stötta då han är integrerad del av hela stämningen och har intresse av utgången.

Såg att någon klagade på några enklare stavfel i Trumps intervention. Det där är helt normalt och så blir det ofta när saker ska tas fram snabbt. Det säger knappast något om kompetensen hos advokaten, och domstolen klarar av att tolka en felskrivning eller att två ord står direkt efter varandra.

Sen ska det noteras att konstitutionellrättsloga jurister som gör utlåtanden i fall som detta INTE är processadvokater. De är sakexperter och formfel lär ges ännu mindre vikt.

Blir kul att se om de lyckas vinna. Då lär helvetet braka läs i media.
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Hans strategi har fungerat förvånansvärt bra framtill nu, ja. Men just i detta fall tror jag han förgick sig lite. Ohio och Florida hade räckt för twitter men han bör nog hålla tassarna borta från Texas stämning.

Vad menar du? Att hans ansökan om att få föra talan kommer resultera i förlust?

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Om fusk har förekommit eller inte har inte så mycket med saken att göra.

Det leder till den dikotomi jag angav i föregående inlägg. Antingen har Trump lurat i halva befolkningen att valfusk förekommit, eller så har valfusk förekommit. Håller du inte med om den dikotomin? Vi kan såklart säga att det är någon annan än Trump som lurat i dem det också, men det tycker nog ingen av oss!?

Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

Snark. Ifrågasätt du huruvida jag har förnuft eller är klok. Jag är inte utbildad i amerikansk rätt, men jag har läst juristprogrammet på SU för 10+ år sedan. Det jag hävdade var att man kan se den på ett annat sätt än "Det är omöjligt att argumentera med sån dynga på sakliga grunder, omöjligt." vilket var vad du skrev. Om du vill tycka att jag saknar förnuft samt inte är klok - gör du så och ignorera mig framöver.

PS:

Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

Argumentet " jag vann i Florida och så vidare , därför ska jag vinna, typ.."
är ju så löjeväckande att man skrattar rakt ut.

Jag är ändå fri att kommentera den, det är ju en stämmning som trumpdårarna har lagt till Supreme court, PÅ ALLVAR.... snacka om att förlöjliga US..

Är detta MAGA ???

Om nu Trump skulle vinna, kommer det inte kännas löjligt att du skrivit "trumpdårarna" och "förlöjliga us", "är detta maga???" osv? Är det inte bättre att hålla sig på saklig grund så man slipper framstå som direkt okunnig i efterhand beroende på vad som händer?
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det här sammanfattar det rätt bra. Biden har underpresterat i så många countys, han har gått sämre än Hillary t ex. https://youtu.be/PLyRtU-q5AA?t=999

"Och kollar man då på det här valresultatet så har Joe Biden, han har inte bara underpresterat i alla områden mot Obama utan han har även underpresterat i alla counties mot Hillary Clinton. Förutom i dom här fem omstridda delstaterna i dom här stora metropolerna, dom stora städerna i dom här specifika delstaterna, till exempel i Detroit"

Obama: 2008 96.93% 2012 97.51%
Clinton: 94.95%
Biden: 93.93%
https://twitter.com/mtracey/status/1333100471763021827
https://detroitmi.gov/webapp/election-results
2020-12-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...undrar om skatteutredningen av Hunter Biden, valet av tidpunkt för offentliggörandet, är för att se till att det är Kamala Harris som svärs in 20 januari? Att det inte offentliggjordes tidigare är rel solklart då det hade solkat ned Bidens valrörelse, men att det kommer nu innan inauguration? Kan det vara för att det är en risk för Deep state att ens låta Biden tillträda? Kommer valfusket att smitta av sig på honom men inte Harris, kommer det att vara svårt att avsätta Biden mot hans vilja efter att han fått immunitet och makt som president, är allt detta enklare om Harris istället blir insvuren in från start?

Tror du är på rätt spår - Biden har jag sett som en ofarlig frontfigur för att främst få med vita oberoende röster, Kamela är deras egentliga förstaval pga för tunn bänk inom Dem.

(Spelade på Harris till 101 i odds i Augusti)
2020-12-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NTAuthority

Vad säger ni Trump anhängare om detta då?

https://apnews.com/article/ap-explains-election-results-biden-trump-87f530ed144fa895fd907e0c80d45eb8
Det är uppenbart att republikanerna inte har vidtagit några åtgärder för att stävja fusk i valet, och det tror jag beror på att de ville att Trump skulle förlora och kanske rent av samarbetade med demokraterna i fusket.
2020-12-10, 12:36
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Läs på då innan du klagar på andras formuleringar.
Slarvigt av mig, dock har en "intervenor" rätt att tex föra talan och göra föreläggande, så spelar i praktiken inte så stor roll om han är målsägande i detta fallet. Om POTUS kan initiera en stämning i SCOTUS är ju inte riktigt frågan, utan den är redan initierad.
2020-12-10, 12:41
Medlem
Citat:
Vad menar du? Att hans ansökan om att få föra talan kommer resultera i förlust?

Det leder till den dikotomi jag angav i föregående inlägg. Antingen har Trump lurat i halva befolkningen att valfusk förekommit, eller så har valfusk förekommit. Håller du inte med om den dikotomin? Vi kan såklart säga att det är någon annan än Trump som lurat i dem det också, men det tycker nog ingen av oss!?

Din dikotomi medger jag förstås. Att han ska få föra talan också. Det jag skrivit i mina senaste inlägg är hur Trump med advokat argumenterat just här. Ohio och Florida- argument är ingenting att komma med inför jurister. Det ska inte associeras med den rättssak Texas driver. Den senare är saklig, intressant och juridiskt välformulerad.

Trump bedriver bäst allmänt opinionsbildande på twitter.
2020-12-10, 12:50
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det är just det som är det problematiska. Republikaner har inte bytt sida. Han ökade bland svarta, latinos och asiater och fick sammanlagt 10 miljoner fler röster än 2016. Det saknar motstycke och ändå fick Biden fler röster. Det går inte ihop.

Det gör det väl visst om fler som inte annars hade röstat....röstar.

Det är en vanlig effekt vid demokratiska väl som blåses upp.
2020-12-10, 12:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
De plockar ju inte av någon rösträtten eftersom de inte har röstat rätt. De har ju inte ens utövat sin rösträtt ifall dessa röster inte är lagda i linje med konstitutionen. För att låta dessa röster vara giltiga måste SCOTUS isf säga att konstitutionen inte gäller, och då öppnar man för enorma framtida problem.

Grunden för prövningen är tydligen att innevånarna i Texas missgynnas därför att de röstat efter Texas regler, medan samma regler inte gällt i andra stater.

Jag tror att utslaget (om det går så långt) blir att om det skall protesteras mot enskilda staters tillämpning av sin egen konstitution, så är det en intern fråga för innevånarna i respektive stat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in