2020-12-09, 19:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Pedofilen bodde så sent som i helgen i ett hus i Dala-Floda, 25 km från Gagnef. Han är inhyst hos ett bögpar där en av personerna är Federleys före detta sexpartner.

Han jobbar på ett byggvaruhus i Dala-Floda - ett jobb som han fick genom en kompis till Federley. Han ses även på den lokala ICA-butiken, där han köper snacks och dricka ibland iförd rånarluva för att inte bli igenkänd.
Det borde ju dra till sig andras blickar om något.
Citera
2020-12-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvertEverest
Inte för att jag har nån sympati för en pedofil som levt ut sin läggning, men man borde ju zooma ut lite och fundera på om det är såhär en rättsstat ska fungera.

Hur lätt är det att komma tillbaks in i samhället efter ett fängelsestraff om vänner, partner och anhöriga ska pressas att vända en ryggen?

Jag kan förstå om någon argumenterar för att det inte ska gå att komma in i värmen igen som om ingenting efter såhär grova brott. Fine, men då borde man också bygga in denna konsekvens officiellt i straffet på nåt sätt... t ex att den som väljer att bli eller förbli partner inte får ha politiska uppdrag.

Det som händer nu är att det finns en andra domstol som nu dömer efter avtjänat straff, med helt godtyckliga regler. Det är ju inte ens Federley som begått dom här brotten. Inte heller har han försökt hindra rättvisan från att ha sin gång eftersom mannen redan avtjänat sitt straff. Det hela är mycket märkligt.

Förstår problematiken du belyser. Problemet är att straffet inte är i paritet med brottet, Sveriges invånare är helt enkelt väldigt missnöjda med lagarna kring sexbrott och framförallt sexbrott mot barn! Hade straffet varit rimligt så hade det inte blivit ett "drev" eller "medborgargarde" som det blir nu på Flashback, sociala medier och i hus & hem.

Det är en stor dissonans här och politiker samt lagstiftare borde ta den på allvar och helt enkelt se över straffen. Svenska folket vill inte ha så här mesiga lagar mot pedofiler, resultatet blir att invånarna tar lagen i "egna händer" för att skydda barnen. Och tacka fan för det när de som styr samhället misslyckas.
Citera
2020-12-09, 19:07
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Inte för att jag har nån sympati för en pedofil som levt ut sin läggning, men man borde ju zooma ut lite och fundera på om det är såhär en rättsstat ska fungera.

Hur lätt är det att komma tillbaks in i samhället efter ett fängelsestraff om vänner, partner och anhöriga ska pressas att vända en ryggen?

Jag kan förstå om någon argumenterar för att det inte ska gå att komma in i värmen igen som om ingenting efter såhär grova brott. Fine, men då borde man också bygga in denna konsekvens officiellt i straffet på nåt sätt... t ex att den som väljer att bli eller förbli partner inte får ha politiska uppdrag.

Det som händer nu är att det finns en andra domstol som nu dömer efter avtjänat straff, med helt godtyckliga regler. Det är ju inte ens Federley som begått dom här brotten. Inte heller har han försökt hindra rättvisan från att ha sin gång eftersom mannen redan avtjänat sitt straff. Det hela är mycket märkligt.

Klokt resonemang av dig, men du har missat detaljen att straffet inte är avtjänat. GM har villkorlig frigivning och om han återfaller i brott blir det fängelse igen.
Citera
2020-12-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du fortsätter med att blanda ihop… Och blunda för poängen.

Men jag upprepar: våren 2011 skrev media- SVT, Dagens Nyheter m.fl- om att Juholts sambo hade en bedrägeridom.

Idag skriver t.ex. SVT och Dagens Nyheter inget, eller nästan inget om Federleys sambo, trots att denne har en dom, ett fängelsestraff på sex år, är villkorligt frigiven för bl.a. våldtäkt på två småflickor, sex och nio år gamla. Detta nämner media inte, men man nämnde om Juholts särbos bedrägeri på knappt 50 000 kronor. Domen var villkorlig med dagsböter. Detta är den elastiska pressetiken.

Jag upprepar: Jag håller med dig och anser att den jämförelse du gör är relevant. Juholt fick klä skott i media för sin partners brottslighet. När det gäller FF så är media oerhört långsamma och fokuserar inte på FF (som man hade fokuserat på Juholt) utan på FF:s sedermera partner motsvarande den du kallar "Juholts särbo".

Jag kan inte förklara eller förstå varför media hanterar de bägge fallen så olika. Särskilt obegriplig framstår den här mediala behandlingen av FF när man läser den initierade genomgången av FF-partnerns brottslighet och kriminalvården med utredningarna inom Kriminalvården, som Expressen presenterar idag i en initierad artikel. https://www.expressen.se/nyheter/barnvaldtakterna-federley-holl-hemliga-sa-avslojades-sambon/

Juholts nuvarande frus bedrägeri framstår som banalt i jämförelse med de brott FF:s partner begått. Och media framstår inte bara som moraliskt "elastisk" utan närmast vettlöst omoralisk. Byborna i dalarna måste ha varit mäkta upprörda och rådvilla hur de skulle hantera detta samboskap mellan den sexbrottsdömde och FF.
Citera
2020-12-09, 19:12
Medlem
Citat:

Det enkla svaret är att alla normalt funtade människor förstår att pedofili inte är något som försvinner bara för att en person suttit inlåst eller genomgått någon sorts hen-certifierad pedofilrehab.

Det handlar såklart om att de flesta vuxna i så hög grad som möjligt vill skydda barn från de här genuint störda avarterna till männniskor.

Korrekt lagföring skulle vara livstids tvångsvård på rättspsykiatrisk anstalt - utan möjlighet till någon tidsbestämning.

Patetiskt när man hör att dömda pedofiler handlar läsk och snacks på Ica innan de ens har suttit av straffet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Källa? Enligt ratsit e han skriven , Jonas Love Emanuel Almqvist ...
Äcklar mig oerhört att han heter/tagit sig detta namn.

Jag, som inte ens är journalistiskt eller speciellt litterärt bevandrad, gör omedelbart kopplingen till Carl Jonas Love Almqvist, mannen som gav upphov till det-går-an-striden, en feministisk strid, det måste vara därför jag känner till den.

Almqvist ville avskaffa äktenskapet som gängse form av relation mellan kvinna och man, han fann det sedan nödvändigt att gå i landsflykt men som vi alla vet är samboförhållandet ett av de mest förekommande samlevnadsformerna idag.

Hade Federley-pedofilen detta namn från början ser pedofilkretsen honom som ledare, en frontfigur, för pedofilers sak.
Har han tagit sig namnet ser han sig som pedofilers självklare ledare.
Senast redigerad av eva89 2020-12-09 kl. 19:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Sannolikt gick det under radarn på SÄPO. Kan inte tänka mig något annat. Det är givetvis beroende på säkerhetsklass. FF ska däremot INTE ha tillgång till uppgifter rörande rikets säkerhet. Det hade SÄPO sett till.

Det här innebär med sannolikhet att han inte kan fortsätta att ha den positionen han har, måste sannolikt lämna sina uppdrag.

Även att det är potentiellt utpressningsmaterial är ju en symptom på att kreti och pleti inte anser att rättssystemet räcker till. Satt han för kort tid i fängelse, kanske? Hade det varit potentiellt utpressningsmaterial även om hans sambo kommit ut efter ett avtjänat livstidsstraff?

Jag förstår ju givetvis att det som händer händer, och att han antagligen kommer få gå. Jag bara ifrågasätter om det borde vara på det viset. Jag gissar att Centern kommer vrida det till att det var för att han mörkade att han visste varför partnern suttit i fängelse som han måste lämna.
Citera
2020-12-09, 19:14
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:

Folk är inte lika. Hade han varit vem-som-helst hade det varit en sak. FF är politiker och sitter som förtroendevald. Hela hans jobb handlar om att han kan få folk att känna förtroende för honom och att han har gott omdöme. Då finns det saker han inte kan göra. Exempelvis att låta en villkorligt frigiven sexbrottsling flytta in med honom och hans dotter. Det visar på dåligt omdöme. Att sen ljuga och försöka dra offerkortet när man blir påkommen visar att FF mycket väl visste att detta var dumt och gjorde det ändå - återigen dåligt omdöme. Stämmer det sen att han använt sin ställning för att påverka myndigheter och hotat folk med SÄPO då är vi inne på fasoner dom passar i en diktatur. Då ska förtroende vara förbrukat och han bör skiljas ifrån de poster han valts till.
Citera
2020-12-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Klokt resonemang av dig, men du har missat detaljen att straffet inte är avtjänat. GM har villkorlig frigivning och om han återfaller i brott blir det fängelse igen.

Det är definitivt en avsevärd detalj jag missat. Tack för info.
Citera
2020-12-09, 19:26
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Det enkla svaret är att alla normalt funtade människor förstår att pedofili inte är något som försvinner bara för att en person suttit inlåst eller genomgått någon sorts hen-certifierad pedofilrehab.

Det handlar såklart om att de flesta vuxna i så hög grad som möjligt vill skydda barn från de här genuint störda avarterna till männniskor.

Korrekt lagföring skulle vara livstids tvångsvård på rättspsykiatrisk anstalt - utan möjlighet till någon tidsbestämning.

Patetiskt när man hör att dömda pedofiler handlar läsk och snacks på Ica innan de ens har suttit av straffet.
Dessutom anses det att återfallsrisken är hög enligt kriminalvården.
Citera
2020-12-09, 19:29
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

För hundrade gången: Pedofilen har INTE avtjänat sitt straff, han har kvar tre år av sitt nioåriga straff och är för närvarande villkorligt frigiven.
Citera
2020-12-09, 19:29
Medlem
Hade Federley sjukskrivit sig i juni, då han blev varse om allt detta, hade jag kunnat ha kvar ett uns av trovärdighet för honom.

Men nej, han sjukskriver sig när allt läggs i öppen dager.

Det säger ALLT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in