2020-12-09, 10:07
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Vilket makalöst retarderat inlägg.

Du medger själv att kungafamiljen saknar syfte idag, och att vi ska vara glada över att det "bara" är 5 miljoner kronor som tas från skattebetalarna - istället för våra huvuden.

Sveriges pensionärer ligger riktigt risigt till i Europa, och många av dem lever på att räkna kronor. Skolor och fritidsgårdar stängs ner. Vi har extrema väntetider i sjukvården och våra skolresultat sjunker som en sten.

5 miljoner må vara lite på det stora hela, men det är extremt mycket pengar som hade kunnat förändra mycket i samhället. De skattepengarna hade kunnat gå till sjukvård, omsorg och skola. Istället gick pengarna till renoveringen av en lägenhet hos någon som inte bidrar ett smack till Sverige.

Med tanke på att du skriver som en tonåring, så får man anta att du resonerar så här för att du aldrig haft ett jobb i hela ditt liv. Det är som med kommunister. Det är lätt att bestämma över andra människors pengar, när man själv aldrig bidragit eller tjänat själv.

Jag tvivlar på att folk vill att deras intjänade pengar ska gå till varken Madeleines renoveringar eller Mohammed och hans 8 ungar..

Fast du koncentrerar dig på helt fel saker därför att kungahuset defacto bidrar med många miljarder kronor i turistnäring, ett representativt kungahus bidrar med en enorm symbolik runt om i världen. Gör Sverige till ett betydligt attraktivare land. Om man istället hade koncentrerat regeringen så hade man kunnat spara in åtskilliga miljarder. De finns totalt onödiga departement eller snarare storlek på departement som hade kunnat komprimeras på en dag och gjort att skattepengar hade kunnat användas till något betydligt bättre. Tänk dig själv alla politiker som sitter på miljonlöner som i stort ett bidrar med noll i samhället men som ändå lyfter löner och förpestar vår tillvaro. Kungahuset må ha en symbolisk betydelse för Sverige men bidrar åtminstone enormt rent PR-mässigt.

Alla personer som kan business vet om att man ibland måste slösa pengar för att tjäna pengar och det är exakt de vi gör när vi betalar apanage till kungahuset.
Citera
2020-12-09, 10:17
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Alla personer som kan business vet om att man ibland måste slösa pengar för att tjäna pengar
Nej. Alla som "kan business" vet att man måste investera pengar. Slösa pengar innebär förlust.

Om något genererar i vinster, så har man givetvis inte "slösat pengar", utan investerat dem.

Uppenbarligen "kan" du inte "business".

Citat:
Alla personer som kan business vet om att man ibland måste slösa pengar för att tjäna pengar och det är exakt de vi gör när vi betalar apanage till kungahuset.
Jo, tjena, Madeleines renoverade lägenhet för 5 miljoner kommer definitivt komma tillbaka till Sverige...
Citera
2020-12-09, 10:24
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
5 miljoner idag är inte mycket till pengar. Berätta för mig vilka stora förändringar man kan köra för de pengarna inom skola sjukvård? Det täcker inte ens lönerna
Vilka löner? Ett konditori i Bagarmossens löner? Dagispersonalen i hela Stockholms löner? Riksdagens löner?

5 miljoner kan man göra mycket för.

Man kan bygga lekplatser, köpa in material till skolor och dagis. Man kan rusta upp sjukhus.

Givetvis kan man inte betala hela Sveriges löner eller se till så att varje sjukhus har 10 respiratorer. Men 5 miljoner kan givetvis förändra mycket, framförallt i sektorer som har brist på material - som de jag nämnde här ovanför.

Citat:
Jag har jobbat hela mitt vuxna liv och har själv god ekonomi. Med Stefan Löfven bakom ratten kan du inte räkna med att du får något av nytta för dom pengarna.
Jamen dåså, Stefan Löfven och resten av regeringen är pappskallar och skattebetalarnas pengar har missbrukats i flera decennier. Så då kan vi lika gärna fortsätta spendera dem på skit som inte genererar i någonting.

Skön inställning.

Citat:
Tänkt dig själv om du var Sveriges kung. Hade du låtit bli att köpa den där ferrarin eller renovering av lgh bara för du tycker synd om oss skattebetalare?
Nu handlar det ju inte om vad jag skulle göra som kung eller hur Madeleine reflekterar kring skattebetalare. Nu handlar det om vad skattebetalarnas pengar går till.

Citat:
Säg mig när du fick något tillbaka från detta samhälle!
Ingenting. Vad det nu har med saken att göra..

Däremot har jag genom mina företag bidragit med åtskilliga miljoner i skatteintäkter varje år.

Återigen, jag betvivlar starkt att du någonsin har haft ett jobb i ditt liv. Dina resonemang är som på ett barns nivå.
Citera
2020-12-09, 12:06
Medlem
Tremendouslys avatar
En kula i huvudet på det aset. Hon kan söka ett jobb om hon har problem med ekonomin.
Citera
2020-12-09, 12:55
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Nej. Alla som "kan business" vet att man måste investera pengar. Slösa pengar innebär förlust.

Om något genererar i vinster, så har man givetvis inte "slösat pengar", utan investerat dem.

Uppenbarligen "kan" du inte "business".

Jo, tjena, Madeleines renoverade lägenhet för 5 miljoner kommer definitivt komma tillbaka till Sverige...

Haha de verkar som att semantik är de enda du klarar av. Utan att behöva vara en raketforskare så inser man att när jag säger slösa pengar så menar jag investera pengar, eller spendera pengar vore ett lämpligare ord. Men du väljer o haka upp dig på ordens betydelse eftersom du vet att jag har rätt och du har fel.

Madeleines renoverade lägenhet betyder att Sverige tar hand om sitt kungahus, att de får bo flott visar att vi bryr om om vår monarki. Se monarkin som infrastruktur, infrastruktur Tar Man hand om, lägger pengar på för att de I slutändan genererar pengar. Det roliga är att ni vänsternissar gnäller över inkomstbringande monarki men har inget emot att Sverige har en enorm statsapparat som blöder pengar.
Citera
2020-12-09, 13:18
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Haha de verkar som att semantik är de enda du klarar av. Utan att behöva vara en raketforskare så inser man att när jag säger slösa pengar så menar jag investera pengar, eller spendera pengar vore ett lämpligare ord. Men du väljer o haka upp dig på ordens betydelse eftersom du vet att jag har rätt och du har fel.

Madeleines renoverade lägenhet betyder att Sverige tar hand om sitt kungahus, att de får bo flott visar att vi bryr om om vår monarki. Se monarkin som infrastruktur, infrastruktur Tar Man hand om, lägger pengar på för att de I slutändan genererar pengar. Det roliga är att ni vänsternissar gnäller över inkomstbringande monarki men har inget emot att Sverige har en enorm statsapparat som blöder pengar.
Vänsternissar? Jag är så långt ifrån vänster man kan komma.

Faktum kvarstår, du tror att "slösa pengar" är samma sak som att investera. Så mycket kan du om "business", som du uttrycker det.

Du kanske ska lära dig begreppen innan du försöker utge dig för att vara något du inte är.
Senast redigerad av ColinRobinson 2020-12-09 kl. 13:23.
Citera
2020-12-09, 13:38
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
"Spermiedemokrati" borde tillhöra historien. Om journalisterna hade granskat kungahuset som de granskar andra makthavare hade populariteten varit på en helt annan nivå

Om du hade arbetat som journalist hade du vetat att det är precis tvärtom. Vem tror du de hade mest överseende med när det gäller missbruk, utomäktenskapliga affärer (smaskigt homosex till och med) och korruption - Palme och sosseadeln eller den unge valpige kungen med sina alkoholproblem, sportbilar och sjaskiga älskarinnor?

Det enda folk pratade om på Journalisthögskolan på den tiden var hur kungafamiljen skulle undermineras. Eftersom alla journalister är anti-kungahuset, som du! Jämför för skojs skull hur du tycker SAP respektive kungafamiljen har granskats när det gäller kopplingar till nazityskland, sexskandaler, religion, kriminella kopplingar eller vad det vara månde. Högadeln i vårt land heter inte Bernadotte, de heter Palme, Ingvar Carlsson, Harry Schein, Hans Holmér, Ebbe Carlsson, Göran Persson etc.

Du vet till exempel inte att Palme knullade småflickor mot betalning. Eller att Harry Schein åkt dit för sex med pojkar i Thailand. Däremot vet du allt om att kungen ”gått på porrklubb” och pillat nuppen med La Camilla. Inser du att kungens moraliska resning i förhållande till alla Palme, Federley och Sahlin är som Astrid Lindgrens i förhållande till Idi Amins?
Senast redigerad av flesh-flute 2020-12-09 kl. 13:51.
Citera
2020-12-09, 15:49
Medlem
K.K.Ks avatar
Fråga 1: Hur utbredd är inaveln inom kungahusen?
Fråga 2: Är kastrering den enda lösningen på monarkin?
Citera
2020-12-09, 16:19
Medlem
NoelBabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.K.K
Fråga 1: Hur utbredd är inaveln inom kungahusen?
Fråga 2: Är kastrering den enda lösningen på monarkin?
Monarkin i Sverige kommer ganska snart att skriva ut sig själva från slottet. I samband med att kungen för några decennier sedan formellt avsade sig all makt så blev det fort ocoolt att vara kunglig. Bara en massa förpliktelser och torra middagar med folk man aldrig kommer att träffa igen. Ungarna kommer alltid att vara överklass oavsett om de är hertiginna av Malax. Adeln har världen över redan spräckt hål på sig själv och släppt in allehanda B-skådisar och personliga tränare som är osäkra på hur 7-Eleven funkar. Harry avgick, Vickan sitter kvar än så länge och lär plikttroget hänga kvar livet ut, men sen blir det nog inte några fler Bernadotte som vill leka Frozen-Elsa utan de är för upptagna med sina vanliga liv i sina vanliga familjer som säkert inte ens bor i Sverige längre. För ärligt talat, vem vill ens bo i Sverige idag?
Citera
2020-12-09, 18:45
Medlem
CokeLaRocks avatar
Citat:
Vänsternissar? Jag är så långt ifrån vänster man kan komma.

Faktum kvarstår, du tror att "slösa pengar" är samma sak som att investera. Så mycket kan du om "business", som du uttrycker det.

Du kanske ska lära dig begreppen innan du försöker utge dig för att vara något du inte är.

Återigen så leker du märkvärdig genom att feltolka mina ord trots att jag redan gjort klart för dig vad som menas. Du är med andra ord en pajas som inte klarar av att argumentera utan som sann vänsternisse försöker dig på semantik.

Hoppas du åtminstone lärt dig något av de jag skrev för i sakfrågan är dina argument lika obefintliga som din kunskap om business.
Monarkin är nödvändig för Sverigebilden utåt. Både när det kommer till det ekonomiska men även rent estetiskt. Du måste förstå att när man argumenterar emot monarkin med argumentet att det minsann kostar pengar så har man absolut ingen koll på hur business fungerar.
Citera
2020-12-09, 19:42
Medlem
Zentowers avatar
Madeleine är den smartaste i kungahuset.

Hon ser till att få ut så mycket stålar hon kan med minsta möjliga arbetsinsats. Hon vet att hon aldrig kommer bli drottning och att monarkin kan läggas ner vilket decennium som helst, så att ställa upp på kungliga event är helt bortkastad tid för henne. Istället ser hon till att trygga en egen liten dynastis förmögenhet och vi kommer se hennes barn och barnbarn glida runt på jetset-evenemang i skvallerpressen resten av våra liv.
Citera
2020-12-09, 20:06
Medlem
ColinRobinsons avatar
Citat:
Återigen så leker du märkvärdig genom att feltolka mina ord trots att jag redan gjort klart för dig vad som menas. Du är med andra ord en pajas som inte klarar av att argumentera utan som sann vänsternisse försöker dig på semantik.

Hoppas du åtminstone lärt dig något av de jag skrev för i sakfrågan är dina argument lika obefintliga som din kunskap om business.
Monarkin är nödvändig för Sverigebilden utåt. Både när det kommer till det ekonomiska men även rent estetiskt. Du måste förstå att när man argumenterar emot monarkin med argumentet att det minsann kostar pengar så har man absolut ingen koll på hur business fungerar.
Ett gott exempel på varför Internet och anonyma forum som Flashback är så fantastiska. Tonåringar som jobbar som telefonförsäljare på dagarna kan låtsas kunna något om "business" och försöka berätta för företagare hur ekonomi och företagande fungerar.

Du påminner om en kille jag anställde för två år sedan. Runt 22 år gammal, och försökte hela tiden framstå som bättre och mer kunnig än vad han egentligen var. Han pratade till och med som dig, för att försöka framstå som världsvan och bildad använde han engelska ord istället för svenska, som "business".

Efter ett par månader började han försöka lära mina mellanchefer hur deras jobb ska skötas och klagade inför mig och en av mina investerare som var på besök (!) att mellancheferna inte kan något.

Så jag satte den här killen som projektledare för ett litet projekt. Vi la in 50.000:- i projektet som vi visste skulle gå förlorade. Den här killen fick allt han behövde för projektet och han fick till och med välja vilka kollegor som skulle jobba under honom.

2 veckor in sitter han och storbölar i fikarummet för att allt har gått åt helvete. Allt han gjorde var fel. Från budget, till arbetsfördelning och projektstrategin. Jag tror att min grabb hade gjort ett bättre jobb när han gick i grundskolan.

Vi visste att han skulle misslyckats fatalt, men inte att det skulle gå så snabbt.

Nåväl, han påminner om dig. Arrogant, okunnig och pinsam. Till och med sättet du uttrycker dig på är honom på pricken. Det där tonårsaktiga "asså dé handlar om business, ibland måste man ba köra på och satsa allt för å lyckas".

Men visst, vi alla ska ta till oss dina exceptionella råd om att man måste slösa pengar för att tjäna pengar. Jag ska applicera det på alla mina företag hädanefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in