2020-12-09, 17:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Allergiska ska inte ta vaccinet skrivs det om idag. Vad ska man vara allergisk mot? Är det ägg som andra vacciner eller?

Jag tar sedan några år tillbaka vaccin mot säsongsinfluensorna och man får alltid fylla i en blankett där de bl a frågar om man har några kända allergier. Så det är förmodligen samma sak med detta vaccin
Citera
2020-12-09, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Är man under 70 år och tar detta "vaccin" är man en idiot. För samtliga friska människor i den kategorin innebär det alldeles för hastigt framtagna "vaccinet" en betydligt större risk än vad sjukdomen det påstås skydda mot gör.

Det finns ingen som helst anledning att vaccinera någon annan än riskgrupperna.

Du tror att över 10 tusen personer kommer att dö alltså? Egentligen kanske 30-40 tusen för alla har ju inte haft corona ännu. Alltså dö av vaccinet. Jag tror vaccinet är mycket bättre än att bli sjuk.
Citera
2020-12-09, 17:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Trodde det eftersom du pratade om att du inte ville vaccinera dig i maj

Nej, inte om covid19 vaccinet bara ger 6 månaders immunitet. Då tar jag hellre sprutan i oktober.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Kommer hjälpa föga under första kvartalet. Allt för få som fått det för att göra någon stor skillnad. Självklart kommer det rädda ett antal liv, men inte att trycka ner smittan nämnvärt

Håller med att det ur smittspridningssynpunkt är fel att inte prioritera spridarna först.

Allra först vårdpersonal på sjukhus som jobbar med de covidsjuka och därmed både kan få och sprida viruset vidare.

Prioritet 2 äldre som bor på institutioner och kanske möter 20-30 personer på en dag. Och de som jobbar med vård av äldre på sådan boenden.

Prioritet 3 spridarna, de unga 18 år upp till 60 år om de är yrkesverksamma.

Prioritet 4 friska 70+ som ändå gömmer sig i hemmen och undgår att smittas.

Politiskt går det nog inte att sälja in den här prioriteringen tyvärr.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vill kunna vaccinera mig även till hösten. Kommer jag kunna göra det om jag vaccinerar mig i maj? Tar jag en spruta i maj räcker det väl i bästa fall året ut. Då står jag helt utan skydd nästa vinter. Bäst måste väl ändå vara att man tar vaccinet inför säsongen? Inte efter säsongen?

Om detta vaccin endast skyddar några månader så är det väl inget som hindrar att du vaccinerar dig till hösten igen.

Vad jag har läst tidigare så skall Pfizer ge ett bättre och längre skydd än genomgången sjukdom
Citera
2020-12-09, 17:57
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Jag tar sedan några år tillbaka vaccin mot säsongsinfluensorna och man får alltid fylla i en blankett där de bl a frågar om man har några kända allergier. Så det är förmodligen samma sak med detta vaccin

Det gör jag med. Nu sist frågade de bara om jag var allergisk mot ägg. Jag har för mig att virus odlas i ägg.
Citera
2020-12-09, 17:58
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du väljer alltså att chansa?

Får du Covid-19 i april/maj så är det okej, men inte till hösten, vad är skillnaden?

Viruset kan florera även under sommaren, sannolikt i mindre omfattning, men det finns där trots allt, man vet inte vem, när eller var.

Är inte hela poängen med vaccinering att skydda de svaga och sjuka så fort som möjligt, jag har hört att det är så i alla fall?

Helt plötsligt är det inte så bråttom, folk börjar prata om när det är fördelaktigast för egen del att vaccinera sig, tidigare var det för andras skull som det var viktigt att snabbt vaccinera sig.

Ja, nu kliver de egentliga egoisterna fram. Nu var det inte så viktigt att skydda de äldre längre.
Citera
2020-12-09, 17:59
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, eller hur? Konstigt att man inte hört någon debatt om det, eller frågor från journalister? Jämför med influensan. Vem tar influensavaccin i maj liksom?

Influensan muterar fortare och dessutom så finns det flera olika influenser. Så den liknelsen haltar lite.

Men vi får se, tror inte dom kommer stressa med vaccin efter april.
Citera
2020-12-09, 18:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men vaccinet är ju kliniskt testat och säkert enligt Hallonberg.

Exakt!

De yngre driver på smittan genom son rörlighet och nära kontakter, men de ska inte vaccineras därför att de oftast får en mild sjukdom och klarar av Covid-19 galant.

Hur går det ihop med att stoppa spridningen för de äldre och svagas skull?

Kan någon förklara hur det står till med logiken i resonemang vs konkret verkstad?

Vaccinet är säkert, testat på tiotusentals, men barn vill man inte vaccinera, ty vaccinet är säkert, men inte så säkert att man kan vara säker.

Snacka om att devalvera begreppet testat och säkert.

Hur gör man med sjuka och svaga barn, chansar man och ger vaccin och hoppas på att det ska gå bra, de blir ju i så fall mänskliga försökskaniner?
Citera
2020-12-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp! Man gör på samma sätt som engelsmännen med Pfizer's vaccin och som antagligen amerikanerna kommer att göra. Köra igång innan fas-III-studierna är presenterade. Både Pfizer och Moderna har ansökt om nödgodkännande hos CDC och fått det beviljat.

Nej, CDC kommer att träffas på söndag för att avgöra om de ska rekommendera godkännande av Pfizers vaccin. Det är FDA som godkänner vaccinet, efter att flera har gett input etc.

Storbritannien, USA och andra myndigheter har uppenbarligen tillgång till alla data från fas 3, och har följt studierna också undervägs, det är bara allmänheten som inte har fått tillgång till all information än.
Citera
2020-12-09, 18:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Om detta vaccin endast skyddar några månader så är det väl inget som hindrar att du vaccinerar dig till hösten igen.

Vad jag har läst tidigare så skall Pfizer ge ett bättre och längre skydd än genomgången sjukdom

Det tycker jag regeringen borde informera om.
Citera
2020-12-09, 18:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Influensan muterar fortare och dessutom så finns det flera olika influenser. Så den liknelsen haltar lite.

Men vi får se, tror inte dom kommer stressa med vaccin efter april.

Det finns flera olika ja. Det vaccin man får innehåller skydd mot flera varianter. Man gissar vilka de vanligaste typerna kommer att vara inför varje säsong och framställer vaccin efter det. Det är inte så att 2020 års vanligast influensa inte kommer finnas år 2021. Vanligen är det nog inte några jätteskillnader år till år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in