Citat:
Ursprungligen postat av
von Hindenburg
Boris har redan blåst DUP. Jag tror personligen inte att han eller någon annan Brexiteer egentligen tänkt stänga någon gräns eftersom de är frihandelsvänner, randianer och dylikt.
Johnson har för övrigt inte vikt sig för Biden utan för EU. May och sen Johnson försökte i flera år slingra sig ur en backstop som var tänkt att förhindra tricksande kring irländska gränsen innan Johnson gav upp. Nu i höstas har hans regering försökt införa en lag om att kunna bryta mot det avtalet. Gör mycket för förtroendet...
Om jag förstått det rätt så har Boris nu fogat sig och idag accepterat att det blir en tullgräns mellan NI och GB ("i Irländska sjön"). Och därmed blir det ingen gräns mellan NI och Republiken Irland - Good friday Agreement kan upprätthållas.
Michael Gove ska i parlamentet imorgon ge mer info om tullgränsen mellan NI och GB.
Andra delar av dealen ska eventuellt hamras ut av Boris och Ursula i Bryssel imorgon.
Men sedan ska hela dealen godkännas av parlamentet. Så det är lång väg kvar... DUP och ERG lär inte vara nöjda och kommer eventuellt rösta mot Boris. Då måste Boris ev söka stöd av Labour. (Jag förmodar att det är uteslutet att LibDems och Skottarna kommer godkänna någon som helst Brexit-deal eller?)