2020-12-08, 22:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Ras i antal covid-smittade i Stockholm

Region Stockholm rapporterar idag att man de senaste fyra dagarna haft 5 047 smittade vilket är 16% lägre än samma period förra veckan.

Tittar man bara på det senaste dygnet, så har man haft 712 smittade, jämfört med 999 samma tid förra veckan. Ner 29% alltså.

sll.se

=>
Stockholms gigantiska flockimmunitet kommer nu att börja synas i smittsiffrorna (tror jag)

Kolla man på region Stockholm så delar de inte din uppfattning där, ser de fler inläggningar både IVA och covid19 vård.

Citat:

Publicerad: 2020-12-08
5047 nya fall av covid-19 har konstaterats under de senaste fyra dagarna. Totalt vårdas 825 personer för covid-19 vid något av regionens sjukhus, det är 77 fler än i senaste lägesrapporten i fredags. 41 ytterligare avlidna har rapporterats sedan 4 december.

Samlad bedömning
Kurvan för antalet patienter med covid-19 som behöver vårdas vid sjukhus har nu åter vänt uppåt. Antalet patienter som är så sjuka att de är i behov av intensivvård är 89. Det är nästan lika många intensivvårdsplatser som totalt finns normalt inom hälso- och sjukvården i länet.

Situationen i hälso- och sjukvården är mycket ansträngd. Det beror både på stort behov av covid-vård, sjuka medarbetare samt även fler sökande än under våren för andra akuta besvär. Det är samtidigt viktigt att patienter med alla akuta vårdbehov fortsätter söka vård.

Sjukvården fortsätter utöka kapaciteten och bereder sig på att fortsätta hantera nuvarande vårdbehov eller ett ännu större behov. Trycket på ambulanssjukvården är fortsatt mycket högt.

Stabsläge och regional särskild sjukvårdsledning pågår sedan den 19 november för stärkt ledning av hälso- och sjukvården. Länets akutsjukhus arbetar samtliga i förhöjt beredskapsläge.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/8-december-lagesrapport-om-covid-19/

En kanske positiv trend är att de verkar ha fått koll (?) på smittan in på äldreboende. Hoppas.
Citera
2020-12-08, 22:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
En sak som jag undrar för folk som känner att 99% av människor överlever. Vad anser ni om de gamla och dom med sjukdomar som dör av viruset? Jag menar har ni inte mor eller farföräldrar som ni bryr er om? Och spelar inte dom som har underliggande sjukdomar någon roll? Kan någon förklara det? Jag menar många har väl underliggande sjukdomar, skall man inte bry sig om dom? Är dom inte människor som man behöver bry sig om??

Känner att 99% överlever? Det är väl mer eller mindre konsensus om att IFR ligger under 1% så det är inget man behöver känna.

Men för att svara på din fråga. För de närstående är varje dödsfall självklart en sorg, det är det väl alltid? Men samtidigt är döden en naturlig del av livet. Ju äldre man är och ju sjukare man är desto mer nära förestående är döden. Jag anser att det är ett stort hyckleri att man nu helt plötsligt ska anse alla dödsfall som massmord, ett populärt ord i denna tråd. De som använder det ordet har inte den minsta sympati för människorna, utan vill smutskasta de "ansvariga".

I princip alla av mina närstående i uppåtgående led är i en riskgrupp. Vissa pga ålder där döden kan inträffa av vad som helst egentligen. Andra har troligtvis många år kvar, men skulle de få covid-19 så är det kanske kört. Kommer jag att sörja då? självklart. Anser jag att människor som aldrig träffat mina närstående ska sörja? Nej, varför skulle dem.
Citera
2020-12-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det var nog en kombination av immunitet och att folk börja och leva helt som vanligt i september/oktober
Absolut, men om frågeställningen är varför Sveriges andra våg kom senare, så tror jag inte det är för att vi uppförde oss bättre än italienare.
Citera
2020-12-08, 22:26
Medlem
Beaver14s avatar
Noterar att Sverige fortsätter att halka efter i "corona-VM", senaste landet att spurta förbi är Bulgarien. Näst på tur står Rumänien. Polen spurtar hårt också men är en bit efter än.
Citera
2020-12-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kolla man på region Stockholm så delar de inte din uppfattning där, ser de fler inläggningar både IVA och covid19 vård.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/12/8-december-lagesrapport-om-covid-19/

En kanske positiv trend är att de verkar ha fått koll (?) på smittan in på äldreboende. Hoppas.

Trenden är att färre har gått och testat sig och därmed sjunker fallen. Orsaken till att färre testar sig är dock inte på grund av brist på testkapacitet som tydligen är mycket god. Det får mig att tro att färre testar sig på grund av att färre har symptom. Dessutom har andelen positiva sjunkit något.
Citera
2020-12-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Trots att skolorna i Sverige startade tidigare! Italien, UK och Frankrike verkar börja höstterminen i början av september, och Spanien i mitten av september. Sverige strax efter mitten av augusti. Det blir knepigt att förklara för alla dom som tror att skolorna är boven i dramat.

Ja, skulle skolorna vara drivande borde det ha märkts i mitten september i Sverige, då det var väldigt låg smitta i Sverige.

Undrar om detta med air condition kan vara en faktor, dom går ju för högvarv i aug-sept i mellan och södra Europa.
Citera
2020-12-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Absolut, men om frågeställningen är varför Sveriges andra våg kom senare, så tror jag inte det är för att vi uppförde oss bättre än italienare.

Hm jag tror nog att det finns en viss skillnad i det sociala normerna och umgängesformerna i Italien vs Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hur mycket smitta man startar med är givetvis en faktor, men därefter beror det ju på, hur energiskt spridningen utifrån det hålls tillbaka.

Och därtill finns faktorer, som vi inte riktigt känner till. Varför fick Tjeckien ett mycket större utbrott i höst, än man hade i våras?

Fetade.

Jag tycker det där är ett väldigt luddigt påstående (inte av dig, men ifrån offentligt håll), som en ursäkt för att vi misskött smittbekämpningen, i Sverige. Jag har inte någon gång sett att någon av de personer som påstår detta från offentligt håll, verkligen har kunnat belägga det med rena siffror, eller vilken källa de har angett ..... Det är lika mycket värt för mig som ett påstående från vilken flashbackskribent som helst, som ogärna ger källor.... 🙃

I själva verket när jag själv har sökt idogt på internet så framstår det t.ex. som att även norrmän är ute och reser väldigt mycket också osv. Lika som svenskar.

Något mer konkret än så rent siffermässigt har jag ej kunnat hitta under hela pandemins tid i Sverige. Om det verkligen är sant att Sverige hade såååå många fler smittade/resenärer, som kom in (i procent, gentemot nordiska grannländerna). Så vill jag faktiskt gärna se det i ren fakta. För just nu är det en ren rökridå, i mina ögon.

Sedan är det sant det som du säger också. Även om ett land skulle få in väldigt mkt smitta i början, så är det ju oerhört avgörande hur man hanterar smittan. Om man är "slapp" eller om man snabbt tar till smittbekämpande åtgärder som karantän osv osv.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-12-08 kl. 22:33. Anledning: Edit förtydligade bara
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det som är lite intressant är dock att det började ta fart i södra och mellanEuropa tidigt i september med varma sommartemperaturer. Sverige kom ju igång 4-6 veckor senare i mitten/slutet oktober.

Det kan ha med D-vitamin att göra, vi är väl världsbäst på att berika våra livsmedel då det behövs på dessa breddgraderna. Känns som en plausibel förklaring, att det tar lite längre tid för D-vitaminnivåerna att komma ner till kritisk nivå.
Citera
2020-12-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Orsaken till att färre testar sig är dock inte på grund av brist på testkapacitet som tydligen är mycket god...

Så bra, det måste vara nytt idag, eftersom det i ett par veckor nu har varit stora problem med att få bookat test, eftersom kapaciteten har nått taket?

Det är väldigt trevligt att de har löst det nu
Citera
2020-12-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Varför ska Sverige alltid vara så extremt?
Kan vi inte bara vara en i mängden någon gång?

Sverige har varit mellanmjölkens land väldigt länge, men sista årtiondet har ju vi snarare bedömts vara landet extrem..., på gott och på ont.

I en pandemi är det nog mer av ondo, då ingen ska få kränka vår frihet.
Citera
2020-12-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Varför ska Sverige alltid vara så extremt?
Kan vi inte bara vara en i mängden någon gång?
Om det får dig att må bättre så är den genomsnittliga dödligheten i EU/EEA+UK just nu 678 döda/miljon.

Så med 711 döda/miljon i Sverige är vi i allra högsta grad "bara ett land i mängden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in