2020-12-08, 21:33
Medlem
SodaFointains avatar
Fattar ej en sak om nu inte de under 19 ska vaccinera sig kan de alltså ej åka utomlands om vissa länder kommer kräva vaccination. Men per test kanske finns kvar för dem. Men 1600 kr är ganska mycket pengar för en 19 åring.
Citera
2020-12-08, 21:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Fattar ej en sak om nu inte de under 19 ska vaccinera sig kan de alltså ej åka utomlands om vissa länder kommer kräva vaccination. Men per test kanske finns kvar för dem. Men 1600 kr är ganska mycket pengar för en 19 åring.
Så länge det inte finns något vaccin som är testat och godkänt för minderåriga kan ju inget land kräva att barn ska vara vaccinerade mot covid-19, eller hur?
En 19-åring är vuxen och kommer att kunna vaccinera sig mot covid gratis i Sverige.
Citera
2020-12-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det tror jag att man hade upptäckt vid det här laget, eftersom man har koll på många av dem som blev sjuka i våras, och enkelt hittar dubbletterna.

Den mindre spännande sanningen är nog att Italien hade "mycket" covid även på sommaren, precis som Sverige. När hösten kom så hade de nog ströfall i var och varannan by i hela landet. Därifrån tog det fart, från många håll på samma gång.

Det som är lite intressant är dock att det började ta fart i södra och mellanEuropa tidigt i september med varma sommartemperaturer. Sverige kom ju igång 4-6 veckor senare i mitten/slutet oktober.
Citera
2020-12-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Sist jag kollade låg 8 tabletter på c:a 75-80 USD på nätet.
Läkarna här hemma vill inte handskas med ämnet, däremot finns det hos veterinärerna....

Det är svartabörsen på Internet. Vad tror du generika kostar i Indien där det tillverkas?
Du har intervjuat många läkare? Dom gör bara sitt jobb, den som tar egna initiativ blir inte långvarig.

(Edit: ca $1 per kur (2 tabletter/månad) enligt google.com)
Senast redigerad av Neurowipe 2020-12-08 kl. 21:55.
Citera
2020-12-08, 21:48
Medlem
Glöm inte bort att smittspridningen skulle vara under kontroll så att sjukhusen inte belastas alldeles för mycket.

akutmottagningen i Helsingborg, larmar om en svår situation där misstänkta fall av covid-19 strömmar in. Stundtals så många att det inte går att isolera dem.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wedngn/sjukhus-isolerar-inte-misstankt-covidsmitta
Citera
2020-12-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Problemet är väl att många av dom äldre inte bryr sig...

Jag har mängder med folk i 70-80 års åldern som kommer in i min bensinstationsbutik varje dag... Dom kommer för att köpa tobak och tidning...

Om man råkar ramla in på samtal om corona så får man oftast som svar att "jag är ändå så gammal så det spelar ingen roll".

Min far är likadan. Han är 81 och har haft en del hälsoproblem med bland annat hjärtat.
Men han kommer till mig var och varannan dag och sätter sig i fikarummet och pratar skit samtidigt som jag träffar hundratals människor varje dag...
Sen åker han varje dag till Ica Maxi och deras förbutik/cafeteria där han sätter sig bland allt folk och spelar ATG med mera.

Jag har ju sagt åt han att han inte bör göra så.. Men han lyssnar inte.
Problemet är väl kanske att han inte får någon information om verkligheten då han varken äger tv eller dator...
Din far låter som en vuxen människa som själv vill bestämma över sitt eget öde, det är väl rimligt? Man håller på att ”värna” gamla till döds. Vem vill tillbringa sin sista tid i livet inlåst med Netlix som sällskap?
Citera
2020-12-08, 22:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om jag förstått saken rätt korrelerar dödstalen I covid-19 med hur mycket smitta landet fick in i inledningsskedet.
Jag vet inte om det stämmer.
Med det sagt undrar jag vilka länder som lyckats skydda den allra sköraste delen av sin befolkning mot samhällssmitta? Sverige har misslyckats. Det vet vi.

En strategi måste utformas efter de lagliga förutsättningar som finns.
Här har Sverige begränsningar som inte andra länder har.
Det kan man tycka vad man vill om, men så är det.

Hur mycket smitta man startar med är givetvis en faktor, men därefter beror det ju på, hur energiskt spridningen utifrån det hålls tillbaka.

Och därtill finns faktorer, som vi inte riktigt känner till. Varför fick Tjeckien ett mycket större utbrott i höst, än man hade i våras?
Citera
2020-12-08, 22:04
Medlem
And winter has only just begun.
Citera
2020-12-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det som är lite intressant är dock att det började ta fart i södra och mellanEuropa tidigt i september med varma sommartemperaturer. Sverige kom ju igång 4-6 veckor senare i mitten/slutet oktober.
Det finns nog ett element av immunitet i Sverige som orsakade denna fördröjning.

Antingen att fler svenskar i "spridande ålder" har haft det, och/eller så är immuniteten mycket kortvarig, varför Sverige fick fördel av att ha haft en lång svans av fall.
Citera
2020-12-08, 22:16
Medlem
Varför ska Sverige alltid vara så extremt?
Kan vi inte bara vara en i mängden någon gång?
Citera
2020-12-08, 22:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns nog ett element av immunitet i Sverige som orsakade denna fördröjning.

Antingen att fler svenskar i "spridande ålder" har haft det, och/eller så är immuniteten mycket kortvarig, varför Sverige fick fördel av att ha haft en lång svans av fall.

Det var nog en kombination av immunitet och att folk börja och leva helt som vanligt i september/oktober
Citera
2020-12-08, 22:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Trots att skolorna i Sverige startade tidigare! Italien, UK och Frankrike verkar börja höstterminen i början av september, och Spanien i mitten av september. Sverige strax efter mitten av augusti. Det blir knepigt att förklara för alla dom som tror att skolorna är boven i dramat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in