2020-12-08, 21:04
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Sociopatbeteende*

Började med vad?
Gotca!

Men on topic.
Antaget att C19 följer en vanlig säsongsinfluensas kurva. Och att all började här i mars/april. Då kommer dödsfallen konservativt räknat bli 12.000 från april 2020 till april 2012 (1000 per månad = 4 gånger års-trafikdöda per månad).
Citera
2020-12-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Tänker på fallen där folk blivit mycket sjukare av covid-19 omgång 2, kan det bero på det där läget när immunförsvaret överreagerar (glömt benämningen)?
Det tror jag att man hade upptäckt vid det här laget, eftersom man har koll på många av dem som blev sjuka i våras, och enkelt hittar dubbletterna.

Den mindre spännande sanningen är nog att Italien hade "mycket" covid även på sommaren, precis som Sverige. När hösten kom så hade de nog ströfall i var och varannan by i hela landet. Därifrån tog det fart, från många håll på samma gång.
Citera
2020-12-08, 21:07
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Den svenska strategin har inte misslyckats. Vad vi ser i sveriges dödstal är resultatet av en, sedan årtionden tillbaka, totalt havererad äldreomsorg. Det är inte Tegnells fel.

Coronaviruset fortsätter sprida sig på Skärvstagården – en till avliden: "Kommer inom kort att kunna snabbtesta"
Den 29 november skrev Sollefteå kommun på sin hemsida att 10 brukare på äldreboendet Skärvstagården konstaterats smittade av covid-19.
Nu har totalt 44 personer smittats – av dem är 30 personer boenden. Minst 14 personer i personalen har smittats. Det rapporterar Allehanda.
Inom loppet av en vecka ska två brukare på boendet ha avlidit med coronaviruset.
– Det har ökat kraftigt under helgen, säger Majed Safaee Kommunikationsstrateg på Sollefteå kommun, till Allehanda.

https://www.allehanda.se/logga-in/coronaviruset-fortsatter-sprida-sig-pa-skarvstagarden-en-till-avliden-kommer-inom-kort-att-kunna-sna bbtesta

Anders Tegnells strategi går ut på att smitta ner populationen i stället för att skydda medborgarnas hälsa.

Hans strategi har misslyckats, det dör tusentals fler svenskar än norrmän och finnar.
Citera
2020-12-08, 21:10
Medlem
En sak som jag undrar för folk som känner att 99% av människor överlever. Vad anser ni om de gamla och dom med sjukdomar som dör av viruset? Jag menar har ni inte mor eller farföräldrar som ni bryr er om? Och spelar inte dom som har underliggande sjukdomar någon roll? Kan någon förklara det? Jag menar många har väl underliggande sjukdomar, skall man inte bry sig om dom? Är dom inte människor som man behöver bry sig om??
Citera
2020-12-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om jag förstått saken rätt korrelerar dödstalen I covid-19 med hur mycket smitta landet fick in i inledningsskedet.
Jag vet inte om det stämmer.
Med det sagt undrar jag vilka länder som lyckats skydda den allra sköraste delen av sin befolkning mot samhällssmitta? Sverige har misslyckats. Det vet vi.

En strategi måste utformas efter de lagliga förutsättningar som finns.
Här har Sverige begränsningar som inte andra länder har.
Det kan man tycka vad man vill om, men så är det.
Vad är det för begränsningar du menar ?
Förhindra smittspridningen av allmänfarlig sjukdom är lagstiftat. Det står tydligt i smittskyddslagen.
Citera
2020-12-08, 21:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dödstalen korrelation är ju med hur snabb man var med åtgärder.

Vietnam o Taiwan var extremt snabba med åtgärder o klarade sig bra.

Att skylla på initial smitta är en FHM bortförklaring av sin inkompetens.

Hur hade dödstalen sätt ut om inte Melodifestivalen kört med publik o Arlanda stängt ner när Kastrup gjorde?

FHM inväntade stor allmän spridning medvetet då det ingick i alt 3. Dvs upp med smittan för att bygga immunitet på kortast möjliga tid. Så initial smitta spelade ju absolut ingen roll för Sverige med FHM vid ratten.
Det finns som du vet andra länder som haft högre dödstal än Sverige, tex Belgien, Storbritannien och Tjeckien.
Har de inte heller haft en stor smittspridning I början?
Citera
2020-12-08, 21:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vad är det för begränsningar du menar ?
Förhindra smittspridningen av allmänfarlig sjukdom är lagstiftat. Det står tydligt i smittskyddslagen.
Grundlagen trumfar smittskyddlagen. Det går inte att utlysa undantagstillstånd i Sverige med ex utegångsförbud. Det går inte heller att isolera hela städer och förbjuda oss från att resa inom landet.
T ex har både Norge och Finland vidtagit åtgärder som inte är möjliga i Sverige.
Citera
2020-12-08, 21:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det kommer aldrig att bli normalt igen. Även efter två vaccindoser kommer vi tvingas till social distansering och bärande av munblöja i flera år om inte för alltid. I alla fall så länge befolkningen fortsätter att snällt lyda de idioter och psykopater som påtvingar oss detta.

Du är väldigt naiv om du tror att du kommer få tillbaka ditt vanliga liv bara för att du och alla andra vaccinerar sig.

Jag är inte ett dugg naiv.
Citera
2020-12-08, 21:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Fullständigt skitsnack.

I Italien t ex var det i våras endast 0,2% av de rapporterade avlidna som INTE hade MINST en långtgående dödlig sjukdom (de flesta hade 2-4), OCH så gott som ingen var yngre än 75.

Ingen dör AV covid. Men ja, det kan bidra till att döden sker något tidigare än den annars skulle ha gjort, för redan mycket sjuka och sköra personer.

Jag vet att många av offren för Covid-19 även led av andra former av ohälsa. Men när man skriver att offren dog "med och inte av" Covid-19, så antyds att Corona-infektionen inte hade någonting att göra med dödsfallen.

I vissa fall, så råkade döden inträffa just när personen hade Corona-virus i kroppen, utan att Corona-infektionen hade någonting med dödsfallet att göra. Dessa dog "med och inte av" Corona. Men dessa utgör inte en majoritet av fallen.
Citera
2020-12-08, 21:24
Medlem
Citat:
T ex har både Norge och Finland vidtagit åtgärder som inte är möjliga i Sverige.

Riksdagen kan nog ändra det på några minuter, om de vill ?

Sverige kommer väl nu att införa ny föreskrift fårn den 14 december, efter att ha sagt till folket i nio månader att de inte kan ändra lagstiftningen med åtgärder, utan endast ge råd och anbefalingar ?
Citera
2020-12-08, 21:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
En sak som jag undrar för folk som känner att 99% av människor överlever. Vad anser ni om de gamla och dom med sjukdomar som dör av viruset? Jag menar har ni inte mor eller farföräldrar som ni bryr er om? Och spelar inte dom som har underliggande sjukdomar någon roll? Kan någon förklara det? Jag menar många har väl underliggande sjukdomar, skall man inte bry sig om dom? Är dom inte människor som man behöver bry sig om??

Problemet är väl att många av dom äldre inte bryr sig...

Jag har mängder med folk i 70-80 års åldern som kommer in i min bensinstationsbutik varje dag... Dom kommer för att köpa tobak och tidning...

Om man råkar ramla in på samtal om corona så får man oftast som svar att "jag är ändå så gammal så det spelar ingen roll".

Min far är likadan. Han är 81 och har haft en del hälsoproblem med bland annat hjärtat.
Men han kommer till mig var och varannan dag och sätter sig i fikarummet och pratar skit samtidigt som jag träffar hundratals människor varje dag...
Sen åker han varje dag till Ica Maxi och deras förbutik/cafeteria där han sätter sig bland allt folk och spelar ATG med mera.

Jag har ju sagt åt han att han inte bör göra så.. Men han lyssnar inte.
Problemet är väl kanske att han inte får någon information om verkligheten då han varken äger tv eller dator...
Citera
2020-12-08, 21:31
Medlem
Citat:
Grundlagen trumfar smittskyddlagen. Det går inte att utlysa undantagstillstånd i Sverige med ex utegångsförbud. Det går inte heller att isolera hela städer och förbjuda oss från att resa inom landet.
Om det är möjligt att ta trängselskatt under pandemi tiden då måste det vara möjligt med andra kontroversiella agerande oxå.
Tycker jag !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in