2020-12-08, 21:32
Medlem
Jag söker hyresrätt lägenheter och är medsökande med min mamma. Jag har varit på några visningar och tackat ja. Tanken är att jag ska bo i lägenheten själv (eventuellt med sambo) då min mamma har sin egen lägenhet. Vi är medsökande just för att min mamma har bättre inkomst osv. och därmed har jag bättre chanser att få en lägenhet. Är detta okej att göra?
Citera
2020-12-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theguy399
Jag söker hyresrätt lägenheter och är medsökande med min mamma. Jag har varit på några visningar och tackat ja. Tanken är att jag ska bo i lägenheten själv (eventuellt med sambo) då min mamma har sin egen lägenhet. Vi är medsökande just för att min mamma har bättre inkomst osv. och därmed har jag bättre chanser att få en lägenhet. Är detta okej att göra?

Nej det är inte ok och kommer inte att funka heller
Citera
2020-12-08, 21:38
Medlem
XaoqcHs avatar
"Medboende är den som avser att bo tillsammans med den sökande. Hyresavtal tecknas med den huvudsökande om den gemensamma inkomsten kan läggas till grund för godkännande. För att få sammanräkna sin inkomst ska huvudsökande och medboende varit skrivna på samma adress i minst 12 månader. För att kunna skriva med den medboende på hyresavtalet behöver medboende vara make/maka till huvudsökanden eller säga upp nuvarande tillsvidare hyresavtal eller sälja sitt nuvarande ägande. Eventuell överlåtelse av hyresavtal regleras av hyres-, sambo- och äktenskapslag."

https://bostad.stockholm.se/sa-gar-d...-av-hyresgast/
Citera
2020-12-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solansa
Nej det är inte ok och kommer inte att funka heller
Varför kommer det inte att fungera?
Citera
2020-12-08, 21:41
Medlem
Citat:
Därför att din mamma inte kommer att bo där och sådant kollas upp var så säker
Citera
2020-12-08, 22:01
Medlem
Citat:
Du skriver ju att din mamma har en egen lägenhet. Ska hon klona sig och skrivs sig på din lägenhet också? I och för sig inte ovanligt bland invandrare. De har ju ofta multipla medborgarskap...
Citera
2020-12-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solansa
Därför att din mamma inte kommer att bo där och sådant kollas upp var så säker

Vad säger du om det här inlägget? (FB) Ha mamma som medsökande på Boplats?

Där personen är i samma position och längre ner säger att de skrev på kontraktet ( men inte mamman) och tala om för hyresvärden att mamman inte skulle bo där, trots att dem var medsökande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in