Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-08, 02:55
  #1
Medlem
Generalanderssons avatar
Alla känner väl till tonårsfilmen Fucking Åmål från 1998? Åmål har så länge jag kan minnas haft ett rykte på sig att vara en tråkig liten skitstad, ett ställe där det i princip händer ingenting. Jag kommer själv från Åmål, men flyttade därifrån när jag var 19 år gammal. Åmål är en trygg och säker stad med lite brottsligheter/narkotika, dessutom så var det inte så att det fanns olika grupperingar eller gängar. Alla som var i ungefär samma ålder var kompisar i lilla Åmål, en härlig och underbar stad att växa upp i med andra ord. Men när jag väl nådde tonåren och började bli lite äldre så insåg jag snabbt vilken jävla tråkig stad Åmål faktisk är. Åmål har nästan inte utvecklats överhuvudtaget under de sista 30+ åren, och om det känns snarare som att Åmål blir mindre och mindre för varje år som går. Allt är så otroligt litet i Åmål. Jag har under de sista 14 åren bott i Örebro, Oslo och i Göteborg (under olika tidsperioder givetvis), och varje gång när jag besöker familjen/vänner i Åmål så känns det som att jag är på en liten bondgård långt ute i skogen uppe i Norrland, och en känner en lättnad varje gång när jag åker därifrån. Efter att ha bott i större städer under de senaste åren så kan jag lungt säga att jag kan aldrig tänka mig att bo i Åmål igen.

Så min fråga är följande, är Åmål Sveriges tråkigaste stad?
__________________
Senast redigerad av Generalandersson 2020-12-08 kl. 03:11.
Citera
2020-12-08, 05:59
  #2
Medlem
sfrges avatar
Vill man bo på nått spännande ställe där det händer mycket så kan man väl flytta till Malmö.
Eller varför inte flytta utomlands. Ciudad Juarez i norra Mexiko är en intressant stad. Tre mord om dagen snittar dom med där.

Åmål är förmodligen som vilket annat svenskt glesbygdssamhälle. Det händer väl kanske inte så mycket där men det är billigt att bo där och du kan gå ner till bankomaten på fredag kväll utan att riskera att bli nedslagen.
Citera
2020-12-08, 06:41
  #3
Medlem
note-its avatar
Om Åmål är Sveriges tråkigaste stad vet jag inte men, den lär ju vara mindre tråkig nu när du har flyttat därifrån.
Varför ska allt ”roligt” serveras? Varför inte fixa något själv som livar upp tillvaron? Tråkiga människor har tråkigt, inte vi andra.
Citera
2020-12-08, 06:53
  #4
Medlem
tastass avatar
Trodde Eslöv var allmänt erkänt som Sveriges tråkigaste stad, men det är kanske passé vid det här laget.
Citera
2020-12-08, 06:56
  #5
Medlem
erpers avatar
Då har du inte varit i Katrineholm eller Flen.
Citera
2020-12-08, 07:38
  #6
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erper
Då har du inte varit i Katrineholm eller Flen.

Flen är ljusår värre än Katrineholm .
Citera
2020-12-08, 07:39
  #7
Medlem
nijes avatar
Åmål är så tråkigt att Fucking Åmål inte ens är inspelad där. Det tycker jag är roligt!
Citera
2020-12-08, 08:32
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Trodde Eslöv var allmänt erkänt som Sveriges tråkigaste stad, men det är kanske passé vid det här laget.
Jag har också den bilden.
Citera
2020-12-08, 09:26
  #9
Medlem
Steff83s avatar
Tycker jag inte. Fantastiskt fint på sommaren där vid Vänern. På vinterhalvåret är det som vilken småstad som helst.
Citera
2020-12-08, 12:13
  #10
Medlem
Då har ni inte besökt Ånge....
Citera
2020-12-08, 13:50
  #11
Medlem
Glorfindels avatar
Bodde aldrig själv i Åmål, men gick gymnasiet där. Kan hålla med dig på punkten att Åmål känns som en väldigt liten stad, men tråkig, tja, det beror väl på vad man förväntar sig.
Det går ju inte att förvänta sig att det skall hända lika mycket saker som det gör i Göteborg eller Oslo, utbudet är självklart mindre.
Om man skall jämföra, så får man göra det med andra samhällen i liknande storlek. Kollar jag på Wikipedias lista över svenska tätorter så är det ställen som Gislaved, Bjärred, Lindesberg, Bro, Torshälla och Säffle du skall jämföra med.
Jag tycker personligen att Åmål har en väldigt fin stadskärna och nära till Vänern.
Citera
2020-12-08, 13:53
  #12
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Flen är ljusår värre än Katrineholm .

Fast Flen har bara 6000 invånare, då får det lov att vara tråkigt. Katrineholm har 24.000 invånare och är minst sagt intetsägande. Det är lite som en Stockholmsförort utanför Storstockholm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback