2020-12-08, 12:39
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Men varför är Isabella Lövin med idag tro?

Men ja jag tror som du. Råd att tvätta händerna, visa hänsyn och hålla ut.

Tror att rekommendationerna är att inte åka till släktingar och fröken lövin får chansen att påpeka att man räddar klimatet genom att göra en god gärning genom att inte ta bilen mm.
Något åt det hållet är väl troligt.
Citera
2020-12-08, 12:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och vi har sprängt en annan gräns:

253 på IVA nu.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen

Ser ut att bli en bumpdag idag tyvärr.
Ja, det kommer att bli mycket mörka siffror idag på PK tror jag.
Citera
2020-12-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Över tid är det ett nollsummespel, så det är det närmsta man kan komma.

Men inte på årsbasis.
Att dödligheten fluktuerar från år till år är inget konstigt och de behöver inte heller direkt kompensera för senaste året, utan kovariansen kan ske på längre sikt.
Exempelvis hade 2018 hög dödlighet trots att 2017 också hade hög.

Edit: Men sen följde som bekant 2019 med relativt låg dödlighet.
Dock var det liknande dödlighet 2014, utan att vare sig följa på eller följas av ett år med hög dödlighet. Självfallet finns även här kovarians med omkringliggande år, men den är inte uppenbar.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/helarsstatistik--riket/befolkningsutveckling-fodda-doda-in--och-utvandring-gifta-skilda/
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-12-08 kl. 12:58.
Citera
2020-12-08, 12:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jaha dags för pressträff igen med statsministern. Men denna gång är vice statsministern med!! Vad tror vi? Något nytt eller bara som vanligt håll ut och håll i?

”PRESSTRÄFF MED STATSMINISTERN
Statsminister Stefan Löfven har blixtinkallat till pressträff i dag klockan 13:30.
Medverkar gör även vice statsminister Isabella Lövin, socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.” Expressen
Tillåtelse att hålla tre meters avstånd i Dalarna.

Tegnell nominerad till Årets svensk.

Mer resurser till minkvården.

------

Sverige har kanske peakat i smittspridning/nya fall men USA rusar vidare:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=USA~SWE&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Citera
2020-12-08, 12:43
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur länge det räcker?

Kanske 10 minuter.. du kanske utvecklar sjukdom direkt efter du tagit testen. Därför kommer detta inte vara ett alternativ för idiotiska antiwaxxers
Jag menar intyget man får från pcr test som man måste ha för att komma in på saker sen om man inte vaccinerar sig vilket de under 19 år ej kommer göra för vaccinet var ej för de upp till 19
Citera
2020-12-08, 12:45
Medlem
Jag kommer inte lyssna skit på vad svetsaren säger. Kommer fira som vanligt jul och nyår. Försent med åtgärder nu.
Citera
2020-12-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Över tid är det ett nollsummespel, så det är det närmsta man kan komma.
Precis, alla skall vi dö.

Man kan inte räkna det som att man lever på lånad tid. Om en person tar sina influensavaccinationer så kanske den personen hade levt tio-femton år till. Denna gången går det inte att ta dem. Eller så försämras immunförsvaret så att man inte klarar nästa influensa trots vaccination. Ingen vet för det individuella fallet.
Citera
2020-12-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåne fortsätter med höga dygnstal över smittade.

Förra veckans ökning kan inte förklaras med ökad testning då färre testades v49 jämfört med v48

Så kan bli en vårdpeak till Jul

Nya konstaterade covid-19-fall: 1258

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Testningen minskar med 10%, antalet fall ökar med 40%.

Att R > 1 nu råder det inget tvivel om.
Citera
2020-12-08, 12:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Jag menar intyget man får från pcr test som man måste ha för att komma in på saker sen om man inte vaccinerar sig vilket de under 19 år ej kommer göra för vaccinet var ej för de upp till 19

Länder som har krav på negativt test lär väl på 72 timmar om jag inte minns fel.
Kanske något sådant då
Citera
2020-12-08, 12:47
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det kommer att bli mycket mörka siffror idag på PK tror jag.

Det borde göra det. Men under våren när det var som värst så spred man ut det mer och sa skylde på olika saker. Frågan är om man inte gör det igen? Men om det är extremt många så är det också svårt att spridda ut dom Känslan att det kommer öka de närmaste 2-3 veckorna.
Citera
2020-12-08, 12:51
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hur länge det räcker?

Kanske 10 minuter.. du kanske utvecklar sjukdom direkt efter du tagit testen. Därför kommer detta inte vara ett alternativ för idiotiska antiwaxxers

man får ingen sjukdom efter testet. det är en pinne man swappar i munnen och näsan som man sen skickar in till labb där de kan se om man har corona. Man kan göra PVR test hemma. Man får det då hemskickat. Man ska med göra sånt för att åka utomlands. Då får man ett papper på engelska sk friskhetsintyg. Så det är friskhets intyget jag menar man får via pcr test hur länge det räcker med tanke på att det är så dyrt. reser man mycket under 1 år och man ska göra sånt för varje reda blir det ju as dyrt spec om man ska ha sånt varje gång man ska på bio, musikal, teater, konsert med. så jag undrade om det där intyget man får via pcr test om det räker 1 år eller om man måst ta sånt varje gång man ska på nått. jobbigt
Citera
2020-12-08, 12:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
man får ingen sjukdom efter testet. det är en pinne man swappar i munnen och näsan som man sen skickar in till labb där de kan se om man har corona. Man kan göra PVR test hemma. Man får det då hemskickat. Man ska med göra sånt för att åka utomlands. Då får man ett papper på engelska sk friskhetsintyg. Så det är friskhets intyget jag menar man får via pcr test hur länge det räcker med tanke på att det är så dyrt. reser man mycket under 1 år och man ska göra sånt för varje reda blir det ju as dyrt spec om man ska ha sånt varje gång man ska på bio, musikal, teater, konsert med. så jag undrade om det där intyget man får via pcr test om det räker 1 år eller om man måst ta sånt varje gång man ska på nått. jobbigt

Postaren menar att även om du testar negativt kan du bli positiv kort därefter, inte att testet orsakar sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in