2020-12-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp jag menade att alla andra tänkbara GM så har man ju det uppenbarliga problemet att man måste binda någon till platsen på just den tidpunkten....

Så även om man skulle hitta en ny mr X som GM så kommer man få just detta problem att kan man bevisa att Mr X fanns på brottsplatsen just vid tidpunkten. .

Men vi som tror på SE slipper åtminstone det problemet...

Okej, så om nåt framkommer som befriar Engström från misstankar går du vidare till nån annan på mordplatsen? Jeppsson kanske?
Citera
2020-12-08, 11:26
Medlem
Citat:
Låt säg att det skulle kommit fram bevis att SE skulle varit GM ..!

Vilken lucka tycker du personligen är svårast att fylla då eftersom du måste då acceptera att SE är GM...?

Alltså vad skulle du då tycka var mest konstigt om SE skulle varit GM ?

Är det om han ser 1 eller 2 ambulanser när han kommit tillbaka eller är det hur fan han fått tag i vapnet?

Nyfiken...

Frågan är inte ointressant så jag svarar trots att det inte var riktat till mig.

Om det kom fram bevis som binder Engström till mordet skulle jag inte sätta pannan i alltför stora veck när det gäller sånt han säger, men däremot varför han gör det. Den stora gåtan skulle vara varför han helt i onödan lämnar uppgifter som gör honom intressant för utredningen och i förlängningen knyter honom till brottet.

Om vi sen vänder på det. Om det framkom uppgifter som friar Engström, vad skulle ni ha svårast för att smälta?
Citera
2020-12-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Frågan är inte ointressant så jag svarar trots att det inte var riktat till mig.

Om det kom fram bevis som binder Engström till mordet skulle jag inte sätta pannan i alltför stora veck när det gäller sånt han säger, men däremot varför han gör det. Den stora gåtan skulle vara varför han helt i onödan lämnar uppgifter som gör honom intressant för utredningen och i förlängningen knyter honom till brottet.

Om vi sen vänder på det. Om det framkom uppgifter som friar Engström, vad skulle ni ha svårast för att smälta?

För egen del ingenting. Jag skulle vilja se en lösning och om det då inte är SE är det inga problem.
Citera
2020-12-08, 11:38
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Objections! Det naturliga hade förstås varit, att makarna Palme efter biobesöket hade klivit in i en väntande Säpo.bil. Och skjutsats hem till bostaden i Gamla Stan.
Varför krångla till livet i onödan med promenader och att ta tricken??
Allt kring detta är verkligen de största av objections. Det är därför jag bara inte kan tro på en "ensam galning som handlar på impuls" och som råkar kuta omkring med ett för ändamålet passande vapen samt ammunition. Vem än GM månde vara: han handlade inte ensam.
Citera
2020-12-08, 12:09
Medlem
Jag tycker Håkan Ströms vittnesmål är intressant
Bland annat förklarar han hur man tänkte med rekonstruktionen av mordet, man får en känsla av hur arbetet förlöpte.
Hur HH kontrollerade informationsflödet.
Hur utredningen tänkte angående SE. mm

"På fråga uppger Håkan att det är rätt uppfattat att han aldrig sett SE som tänkbar gm.
På frågan om någon annan sett honom som tänkbar gm , blir svaret nej
Han fortsätter och säger " det ska vara ni då."

https://drive.google.com/file/d/1MMPeM58qDBtDgpkoEEyQXEn8g61QlMOy/view
Håkan Ström 20181112
Citera
2020-12-08, 12:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//

//
Fast Stig Engström lämnade väl inte uppgifter som gjorde honom intressant för utredningen (dvs. som tänkbar gärningsman). Han lämnade tvärtom uppgifter som pekade bort från honom själv och gjorde honom ointressant:

- Uppgiften om tiden för utstämplingen som gjorde att han själv omöjligen kunde vara gärningsmannen.

- Uppgiften om att han själv skulle ha varit på platsen efteråt och bl.a. pratat med polis och vittnen.

- Uppgiften om att den flyende gärningsmannen enligt ett vittne skulle ha haft en mörkblå täckjacka.
Senast redigerad av Draifos 2020-12-08 kl. 12:33.
Citera
2020-12-08, 12:42
Medlem
Citat:

Okej så du menar att om det skulle dyka upp teknisk bevisning mot SE så skulle du eg inte ha några direkta luckor att fylla ang SE ?

Det betyder att om KP haft DNA på SE så faller alltså alla bitar på plats...
Citera
2020-12-08, 13:18
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Okej så du menar att om det skulle dyka upp teknisk bevisning mot SE så skulle du eg inte ha några direkta luckor att fylla ang SE ?

Det betyder att om KP haft DNA på SE så faller alltså alla bitar på plats...

Innan 10/6 var min tanke;
...har dom teknisk bevisning då är det inte Engström
men
...har dom inte teknisk bevisning då drar de fram TP:s fantasier om Engsröms
end.
Citera
2020-12-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Innan 10/6 var min tanke;
...har dom teknisk bevisning då är det inte Engström
men
...har dom inte teknisk bevisning då drar de fram TP:s fantasier om Engsröms
end.

Vad är det som gör dig så säker på att det INTE kan vara Stig Engström?

Säg den största grejen som gör att du utesluter SE helt...

Säg bara den största saken...
Citera
2020-12-08, 13:47
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Vad är det som gör dig så säker på att det INTE kan vara Stig Engström?

Säg den största grejen som gör att du utesluter SE helt...

Säg bara den största saken...

...det vi vet om hans personlighet.
Citera
2020-12-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast Stig Engström lämnade väl inte uppgifter som gjorde honom intressant för utredningen (dvs. som tänkbar gärningsman). Han lämnade tvärtom uppgifter som pekade bort från honom själv och gjorde honom ointressant:

- Uppgiften om tiden för utstämplingen som gjorde att han själv omöjligen kunde vara gärningsmannen.

- Uppgiften om att han själv skulle ha varit på platsen efteråt och bl.a. pratat med polis och vittnen.

- Uppgiften om att den flyende gärningsmannen enligt ett vittne skulle ha haft en mörkblå täckjacka.

Vet inte hur du tänker här. Engströms egna uppgifter är ju det som gör att han hamnar i blickfångat från början och sen ligger till grund för senare års misstankar mot honom. Hade han varit väldigt low-key i allt han sa hade ingen brytt sig om honom idag.
Citera
2020-12-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
...det vi vet om hans personlighet.

Jo hans personlighet är kanske inte en GM..

Men man har blivit sjukt förvånad många gånger...

Sen känner man ju aldrig en person helt...!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in