Citat:
Ursprungligen postat av
miyazaki
Enig i alt du skriver. Men hva ledet politiet til å, i utgangspunktet, hekte han for medvirkning til drap? Tror du kanskje de gikk høyt ut og modererte seg etter avhør?
Edit: bakgrunnen for spørsmålet mitt er at RU var tidlig inne til avhør. Det tok veldig lang tid før han ble hentet inn og siktet. Hva slags funn ledet politiet til den siktelsen som står idag? Oslo-sporet? Kristiansand-mannen? Eller noe helt annen som media ikke har gått ut med?
Jeg tror politiet ville markere alvoret i RUs bidrag til forsvinning eller drap på AEH. Ved å lage et kryptorigg for kidnapping og løsepengekrav, kunne RU ha gjort seg skyldig i medvirkning til både kidnapping og eventuelt drap.
Advokaten til RU har fortalt at RU skal ha forklart seg uttømmende i politiavhørene. Da har RU gitt politiet troverdig og etterprøvbar info om når og hvor og hvordan de forskjellige forberedelsene til kryptorigget ble gjort. Ut fra forklaringen til RU ble det muligens naturlig å reduserer siktelsen til medvirkning til frihetsberøvelse.
Om krypto-rigget var ment som en demonstrasjon av "hvordan det kan gjøres", uten at RU oppfattet at det skulle brukes i fremtidig kriminell handling, vil det også bidra til reduksjon av siktelse.
Om RU laget kryptorigget vet nå politiet hvor lang tid det gikk fra krypto-forberedelsene ble gjort og til den falske kidnappingen ble iverksatt. Lang planlegging skal gi lovens strengeste straff.
Den lange tiden som gikk fra første avhør av RU og frem til han ble pågrepet og siktet 8. mai, samme dag som TH ble løslatt fra varetekt, tror jeg skyldes at politiet fulgte nøye med på han i håp om at han kunne lede de til hvem som eide og disponerte krypto-kontoene.
Jeg tror at RU, enten alene eller sammen med andre, var involvert i Oslo-sporet.