2020-12-08, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Bilen starter å kjøre opp gangveien samtidig som telefonsamtalen avsluttes kl. 08:56.
Hvor leste du dette? Mener du at bilen startet å kjøre etter at AEs samtale med lønnsansatt var avsluttet?

I en artikkel sto dette som jeg forstår slik at AE var i telefonsamtale mens 8.56-bilen ble filmet kjørende:

" «Lisbeth» var hjemme og foretok to telefonsamtaler samtidig og etter at de antatte kjøretøyene er observert."
https://www.nrk.no/norge/forsvarer-holden_-mener-gjerningsmenn-ventet-pa-at-tom-hagen-skulle-forlate-boligen-1.15217020
Citera
2020-12-08, 00:41
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvor leste du dette? Mener du at bilen startet å kjøre etter at AEs samtale med lønnsansatt var avsluttet?

I en artikkel sto dette som jeg forstår slik at AE var i telefonsamtale mens 8.56-bilen ble filmet kjørende:

" «Lisbeth» var hjemme og foretok to telefonsamtaler samtidig og etter at de antatte kjøretøyene er observert."
https://www.nrk.no/norge/forsvarer-holden_-mener-gjerningsmenn-ventet-pa-at-tom-hagen-skulle-forlate-boligen-1.15217020
Avsluttet samtale og bilens bevegelse skjedde innenfor samme minutt, da er det sannsynlig at de tingene har med hverandre å gjøre, og at bilen startet straks samtalen ble avsluttet, selv om media skriver det annerledes, trolig på vegne av SH.
Citera
2020-12-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Riktig, og MGM møter TH i huset rett før 09 og overtar åstedet i det han drar ca. 0906.

Samtalen med ansatt ble neppe avsluttet brått kl. 08:56.

Det er naturlig å tenke seg at telefonsamtalen var i ferd med å rundes av 1-2 minutter før kl. 08:56, slik det ofte blir når flere tema luftes med bekjente. Dermed ble det klart rundt kl 08:54-08:55 at det gikk mot en avslutning, noe TH sikkert fikk med seg. Så kommer bilen i bevegelse opp gangveien kl. 08:56.
Citera
2020-12-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg tenkte th og aeh for hun snakket med sønn først etter sms. Mener du ru og teh planla å kidnappe aeh og presse th for penger men så gikk det alvorlig galt. Det er ikke som dere tror osv. Lyger th for å dekke for sønnens innfall. Hvorfor lyger han da om ekteskap, utarbeider urimelig ektepakt, er brutal, må gjøre noe for å sikre verdier osv

Jeg har ikke troen på at RU og TEH hadde planer om å presse TH. Jeg tror at om TEH er involvert, så er det i et samarbeid med TH. Og RU har bare vært en brikke i det hele. Han opprettet kanskje en kryptokonto som et «sales pitch» for å få TH til å investere. Også har TEH (og TH) brukt denne i villedningen. Det forundrer meg den dag i dag at siktelsen mot RU ble endret fra medvirkning til drap, til medvirkning til frihetsberøvelse. Det hadde vært til hjelp å vite hva politiet hadde på han da han ble hanket inn, og hva kom frem i avhør som gjorde at siktelsen ble endret..
Citera
2020-12-08, 00:46
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Samtalen med ansatt ble neppe avsluttet brått kl. 08:56.

Det er naturlig å tenke seg at telefonsamtalen var i ferd med å rundes av 1-2 minutter før kl. 08:56, slik det ofte blir når flere tema luftes med bekjente. Dermed ble det klart rundt kl 08:54-08:55 at det gikk mot en avslutning, noe TH sikkert fikk med seg. Så kommer bilen i bevegelse opp gangveien kl. 08:56.
Det kan nok stemme, men de ville neppe risikere at bilen kom for tidlig og blåste hele opplegget.

Edt: Jeg tror derfor TH ga klarsignal først etter at samtalen ble avsluttet, 0856.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-12-08 kl. 00:49.
Citera
2020-12-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miyazaki
Nei, jeg tenkte mer i retning av at TEH sto bak sms. Men uansett hvordan jeg vrir og snur på det så ender jeg tilbake på at det er TH’s utsagn som avviker fra ligningen. Det virker logisk at hun mener TH når hun skriver «vi». Men spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor ikke TH vet om dette på tidspunktet sms ble sendt. Han har jo knapt rukket å kjøre av gårdsplassen.. SMS’n impliserer at noen andre har valgt at «de» ikke skal reise den dagen. Det peker mot TH siden møtet i Lillehammer blir nevnt. Samtidig skurrer det veldig at TEH ikke kunne redegjøre for hva telefonsamtalen inneholdt før han var inne til tredje avhør.

Jeg er i utgangspunktet tvilende til at «barna» skal ha noe med forsvinningen/drapet å gjøre, men sms 09:10, samtale med TEH 09:16 og en «uvitende» TH gjør at jeg får en følelse på at det ligger noe her..
Jeg forstår. Du har viktige tanker og spørsmål.

Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
En tanke. Sikkerhetsselskapet var på besøk hos Hagen kvelden før for å selge alarm. Dette selskapet skal (vet ikke om dette bare er rykter) skal ha holdt til i Futurumbygget. Kan mannen som ble kjent igjen ha jobbet i dette selskapet ?
Det er kanskje mulig å gjøre noe slikt uten hans kolleger gjenkjenner han fra video-opptakene av luemannen, hvis han hadde et tilgjort ganglag m.m. og hadde på en type klær som han aldri ellers brukte.

Citat:
Avsluttet samtale og bilens bevegelse skjedde innenfor samme minutt, da er det sannsynlig at de tingene har med hverandre å gjøre, og at bilen startet straks samtalen ble avsluttet, selv om media skriver det annerledes, trolig på vegne av SH.
Jeg forstår. Det kan hende at du har rett i det du skrev her.
Citera
2020-12-08, 01:25
Medlem
Citat:
Jeg har ikke troen på at RU og TEH hadde planer om å presse TH. Jeg tror at om TEH er involvert, så er det i et samarbeid med TH. Og RU har bare vært en brikke i det hele. Han opprettet kanskje en kryptokonto som et «sales pitch» for å få TH til å investere. Også har TEH (og TH) brukt denne i villedningen. Det forundrer meg den dag i dag at siktelsen mot RU ble endret fra medvirkning til drap, til medvirkning til frihetsberøvelse. Det hadde vært til hjelp å vite hva politiet hadde på han da han ble hanket inn, og hva kom frem i avhør som gjorde at siktelsen ble endret..

Jeg mener endring av siktelsen peker mot at RU kun har bidratt med krypto-opplegget i trusselbrevet.
At RU må ha forstått, eller burde ha forstått, at kryptorigget var forberedelse til kidnapping og løsepengekrav.

Jeg tror RU har bidratt med praktiske instruksjoner og hjelp til å opprette kryptokontoer. Og at ha sannsynligvis har skrevet instruksjonene for hvordan TH skulle gå frem for å kommunisere med Bitcoin og hvordan kjøpe opp og overføre løsepenger til Monero-kontoen. Den praktiske biten.

Men jeg tror neppe at RU har klekket ut kommunikasjons-kodene. Eller resten av trusselbrevet.

Men at RU har bidratt kun med praktiske instruksjoner for løsepengebetaling.
Citera
2020-12-08, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg mener endring av siktelsen peker mot at RU kun har bidratt med krypto-opplegget i trusselbrevet.
At RU må ha forstått, eller burde ha forstått, at kryptorigget var forberedelse til kidnapping og løsepengekrav.

Jeg tror RU har bidratt med praktiske instruksjoner og hjelp til å opprette kryptokontoer. Og at ha sannsynligvis har skrevet instruksjonene for hvordan TH skulle gå frem for å kommunisere med Bitcoin og hvordan kjøpe opp og overføre løsepenger til Monero-kontoen. Den praktiske biten.

Men jeg tror neppe at RU har klekket ut kommunikasjons-kodene. Eller resten av trusselbrevet.

Men at RU har bidratt kun med praktiske instruksjoner for løsepengebetaling.

Enig i alt du skriver. Men hva ledet politiet til å, i utgangspunktet, hekte han for medvirkning til drap? Tror du kanskje de gikk høyt ut og modererte seg etter avhør?

Edit: bakgrunnen for spørsmålet mitt er at RU var tidlig inne til avhør. Det tok veldig lang tid før han ble hentet inn og siktet. Hva slags funn ledet politiet til den siktelsen som står idag? Oslo-sporet? Kristiansand-mannen? Eller noe helt annen som media ikke har gått ut med?
Senast redigerad av miyazaki 2020-12-08 kl. 01:43. Anledning: Lagt til info
Citera
2020-12-08, 02:08
Medlem
Citat:
Enig i alt du skriver. Men hva ledet politiet til å, i utgangspunktet, hekte han for medvirkning til drap? Tror du kanskje de gikk høyt ut og modererte seg etter avhør?

Edit: bakgrunnen for spørsmålet mitt er at RU var tidlig inne til avhør. Det tok veldig lang tid før han ble hentet inn og siktet. Hva slags funn ledet politiet til den siktelsen som står idag? Oslo-sporet? Kristiansand-mannen? Eller noe helt annen som media ikke har gått ut med?

Jeg tror politiet ville markere alvoret i RUs bidrag til forsvinning eller drap på AEH. Ved å lage et kryptorigg for kidnapping og løsepengekrav, kunne RU ha gjort seg skyldig i medvirkning til både kidnapping og eventuelt drap.

Advokaten til RU har fortalt at RU skal ha forklart seg uttømmende i politiavhørene. Da har RU gitt politiet troverdig og etterprøvbar info om når og hvor og hvordan de forskjellige forberedelsene til kryptorigget ble gjort. Ut fra forklaringen til RU ble det muligens naturlig å reduserer siktelsen til medvirkning til frihetsberøvelse.

Om krypto-rigget var ment som en demonstrasjon av "hvordan det kan gjøres", uten at RU oppfattet at det skulle brukes i fremtidig kriminell handling, vil det også bidra til reduksjon av siktelse.

Om RU laget kryptorigget vet nå politiet hvor lang tid det gikk fra krypto-forberedelsene ble gjort og til den falske kidnappingen ble iverksatt. Lang planlegging skal gi lovens strengeste straff.

Den lange tiden som gikk fra første avhør av RU og frem til han ble pågrepet og siktet 8. mai, samme dag som TH ble løslatt fra varetekt, tror jeg skyldes at politiet fulgte nøye med på han i håp om at han kunne lede de til hvem som eide og disponerte krypto-kontoene.

Jeg tror at RU, enten alene eller sammen med andre, var involvert i Oslo-sporet.
Citera
2020-12-08, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg forstår. Du har viktige tanker og spørsmål.

Det er kanskje mulig å gjøre noe slikt uten hans kolleger gjenkjenner han fra video-opptakene av luemannen, hvis han hadde et tilgjort ganglag m.m. og hadde på en type klær som han aldri ellers brukte.

Jeg forstår. Det kan hende at du har rett i det du skrev her.

Här har jag missat något! Har man känt igen någon av männen som figurerade utanför Futurum den aktuella morgonen?
Citera
2020-12-08, 07:24
Bannlyst
Citat:
Riktig, og MGM møter TH i huset rett før 09 og overtar åstedet i det han drar ca. 0906.

Edit: Bilen må ha ventet på et signal om å kjøre i det samtalen ble avsluttet. Signalet var trolig som beskrevet over knepp fra radiosamband, jaktradio e.l.

Har også troen på at sambandsutstyr har blitt brukt. Det er det eneste som ikke lar seg spore i ettertid, selv ikke om politiet skulle få tak i selve radioene. 3 knepp som du sier, er det ingen som skjønner noe av hva betyr. Mottakeren kan bekrefte signalene ved å sende 3 knepp tilbake. Noen av radioene har 2 sendere innebygd, så man kan sende og motta på 2 forskjellige frekvenser. Så hvis en eller annen dud sitter å lytter på den frekvensen, så hører han aldri denne bekreftelsen. Håndholdt vhf-radio er en mulighet. Kan også få kjøpt håndholdt flyradio. Ser likens ut. Den opererer på båndet under 136-174. Mere rundt 125 mhz, noe som minsker muligheten for at folk skal høre disse kneppene. Effekten på de håndholdte er 5 watt, og begrenser seg til 1 kilometer når det er skog og bebyggelse, eller 1-2 mil i fri sikt. Millitære lyttestasjoner vil kunne fange opp slik kommunikasjon, og også lokalisere. De har store antenner strategisk plassert på fjelltopper. Men så lenge man holder seg til bare 3 knepp, så skjer det nok ikke så mye.
Citera
2020-12-08, 08:39
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Har også troen på at sambandsutstyr har blitt brukt. Det er det eneste som ikke lar seg spore i ettertid, selv ikke om politiet skulle få tak i selve radioene. 3 knepp som du sier, er det ingen som skjønner noe av hva betyr. Mottakeren kan bekrefte signalene ved å sende 3 knepp tilbake. Noen av radioene har 2 sendere innebygd, så man kan sende og motta på 2 forskjellige frekvenser. Så hvis en eller annen dud sitter å lytter på den frekvensen, så hører han aldri denne bekreftelsen. Håndholdt vhf-radio er en mulighet. Kan også få kjøpt håndholdt flyradio. Ser likens ut. Den opererer på båndet under 136-174. Mere rundt 125 mhz, noe som minsker muligheten for at folk skal høre disse kneppene. Effekten på de håndholdte er 5 watt, og begrenser seg til 1 kilometer når det er skog og bebyggelse, eller 1-2 mil i fri sikt. Millitære lyttestasjoner vil kunne fange opp slik kommunikasjon, og også lokalisere. De har store antenner strategisk plassert på fjelltopper. Men så lenge man holder seg til bare 3 knepp, så skjer det nok ikke så mye.
Ja, fra min tid i militæret mener jeg å huske vi brukte to knepp for «Roger that» eller «oppfattet» når det rådet radiotaushet.

I en operasjon som denne ville jeg brukt 3 knepp for å være sikker på at budskapet ble forstått.

Til Z som mener bilen kjørte samtidig som AE snakket i telefon med lønn: Vi vet ikke hvilket sekund samtalen ble avsluttet 08:56, men vi vet at bilen var i bevegelse fra 08:56:49.

Ut fra dette er det rimelig å anta at samtalen ble avsluttet FØR bilen startet å kjøre. At forsvarer prøver å mene noe annet, forholder jeg meg ikke til.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in