2020-12-08, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Ut fra dette er det rimelig å anta at samtalen ble avsluttet FØR bilen startet å kjøre. At forsvarer prøver å mene noe annet, forholder jeg meg ikke til.

Like viktig er det at bilen startet å kjøre før TH forlot boligen.

TH som har forklart om alle sine observasjoner både her og der, både ved eiendommen og Futurum, og i tillegg har tegnet noen han har sett og funnet mistenkelige før forsvinningen, skulle man tro var ekstra på vakt og hadde gode muligheter til å få med seg denne bilen da den kom nesten samtidig som han skulle dra.

I alle fall når det er snakk om en gangvei som i hovedsak er sperret for biltrafikk i store deler av året, utenom vintersesongen, så vil en bil nær boligen fange oppmerksomheten.
Citera
2020-12-08, 09:21
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Like viktig er det at bilen startet å kjøre før TH forlot boligen.

TH som har forklart om alle sine observasjoner både her og der, både ved eiendommen og Futurum, og i tillegg har tegnet noen han har sett og funnet mistenkelige før forsvinningen, skulle man tro var ekstra på vakt og hadde gode muligheter til å få med seg denne bilen da den kom nesten samtidig som han skulle dra.

I alle fall når det er snakk om en gangvei som i hovedsak er sperret for biltrafikk i store deler av året, utenom vintersesongen, så vil en bil nær boligen fange oppmerksomheten.
Enig. Det var en tabbe av forsvarer å fokusere på denne bilen i referatet Z linket til, for når en ser nærmere på tidspunktene knytter den TH enda sterkere til saken.

Den eneste som kan ha gitt fører av bilen beskjed om at samtalen var avsluttet var TH, og han var hjemme i ytterligere 10 minutter etter at bilen kjørte på gangveien.

Hvis bilen, som forsvarer antyder, skulle ha ventet på at TH forlot S4, ville den stått i ro i minst 10 minutter til.
Citera
2020-12-08, 09:30
Medlem
Citat:
Enig. Det var en tabbe av forsvarer å fokusere på denne bilen i referatet Z linket til, for når en ser nærmere på tidspunktene knytter den TH enda sterkere til saken.

Den eneste som kan ha gitt fører av bilen beskjed om at samtalen var avsluttet var TH, og han var hjemme i ytterligere 10 minutter etter at bilen kjørte på gangveien.

Hvis bilen, som forsvarer antyder, skulle ha ventet på at TH forlot S4, ville den stått i ro i minst 10 minutter til.

Ja, enda større grunn til at bilen skulle ha blitt oppdaget. Politiet har forøvrig ikke publisert overvåkingsvideoen i sin helhet, men kun et utdrag i noen sekunder fra da bilen beveget seg opp gangveien rundt kl. 08:56.
Citera
2020-12-08, 10:04
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Ja, enda større grunn til at bilen skulle ha blitt oppdaget. Politiet har forøvrig ikke publisert overvåkingsvideoen i sin helhet, men kun et utdrag i noen sekunder fra da bilen beveget seg opp gangveien rundt kl. 08:56.
Ettersom kameraet er bevegelsesstyrt og tidspunkt kan stemme med at f.eks. ansatte kommer til Hjelpemiddelsentralen 09, vil jeg anta at opptaket gjelder en periode før og etter tidspunktet bilen beveger seg kl 08:56:49-08:57:09.

https://www.vg.no/i/nAazmm
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-12-08 kl. 10:13.
Citera
2020-12-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Här har jag missat något! Har man känt igen någon av männen som figurerade utanför Futurum den aktuella morgonen?
Du har ikke gått glipp av noe. Jeg skrev om et tenkt tilfelle.

Citat:
Ja, fra min tid i militæret mener jeg å huske vi brukte to knepp for «Roger that» eller «oppfattet» når det rådet radiotaushet.

I en operasjon som denne ville jeg brukt 3 knepp for å være sikker på at budskapet ble forstått.

1) Til Z som mener bilen kjørte samtidig som AE snakket i telefon med lønn: Vi vet ikke hvilket sekund samtalen ble avsluttet 08:56, men vi vet at bilen var i bevegelse fra 08:56:49.

2) Ut fra dette er det rimelig å anta at samtalen ble avsluttet FØR bilen startet å kjøre. At forsvarer prøver å mene noe annet, forholder jeg meg ikke til.
Fetad 1) : Du har rett. ("Kl. 08:56:49 – 08:57:09 – Lyst/hvitt lys beveger seg fra området andemateplassen mot Sloraveien 4."). Hvis det vi har fått opplyst gjennom media er korrekt, så var den samtalen avsluttet før 8.57 og før siste del av video-opptaket av den bilen.

Det er ikke slik at jeg "prøver å mene noe annet". Men det som står i nrk-artikkelen, forsto jeg som at AE var i telefonsamtale samtidig som 8.56-bilen ble fanget opp på video.
Fetad 2): Jeg vet ikke. Det er ikke opplyst om hvilket sekund samtalen ble avsluttet. Jeg vet heller ikke hvorfor teksten i nrk-artikkelen er som den er.
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvor leste du dette? Mener du at bilen startet å kjøre etter at AEs samtale med lønnsansatt var avsluttet?

I en artikkel sto dette som jeg forstår slik at AE var i telefonsamtale mens 8.56-bilen ble filmet kjørende:

" «Lisbeth» var hjemme og foretok to telefonsamtaler samtidig og etter at de antatte kjøretøyene er observert."
https://www.nrk.no/norge/forsvarer-holden_-mener-gjerningsmenn-ventet-pa-at-tom-hagen-skulle-forlate-boligen-1.15217020
Kanskje det burde ha stått i artikkelen at AE avsluttet samtalen innenfor samme minutt som den bilen startet å bevege seg på det video-opptaket?

Hvis det er slik at noen journalister fremstiller det som de tror og det som de tolker som fakta, så er det ikke merkelig at man får feil oppfatning av å lese artikler. De burde kanskje heller skrive mer presist?
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-08 kl. 12:50.
Citera
2020-12-08, 12:49
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Du har ikke gått glipp av noe. Jeg skrev om et tenkt tilfelle.

Fetad 1) : Du har rett. ("Kl. 08:56:49 – 08:57:09 – Lyst/hvitt lys beveger seg fra området andemateplassen mot Sloraveien 4."). Hvis det vi har fått opplyst gjennom media er korrekt, så var den samtalen avsluttet før 8.57 og før siste del av video-opptaket av den bilen.

Det er ikke slik at jeg "prøver å mene noe annet". Men det som står i artikkelen i nederste sitat, forsto jeg som at AE var i telefonsamtale samtidig som 8.56-bilen ble fanget opp på video.
Fetad 2): Jeg vet ikke. Det er ikke opplyst om hvilket sekund samtalen ble avsluttet. Jeg vet heller ikke hvorfor teksten i artikkelen (nederste sitat) er som den er.

Kanskje det burde ha stått i artikkelen at AE avsluttet samtalen innenfor samme minutt som den bilen startet å bevege seg på det video-opptaket?

Hvis det er slik at noen journalister fremstiller det som de tror og det som de tolker som fakta, så er det ikke merkelig at man får feil oppfatning av å lese artikler. De burde kanskje heller skrive mer presist?
Hvor leste du dette i den artikkelen?

" «Lisbeth» var hjemme og foretok to telefonsamtaler samtidig og etter at de antatte kjøretøyene er observert."
https://www.nrk.no/norge/forsvarer-h...gen-1.15217020

Edit: Fant det under et av bildene. Veldig sleivete skrevet av journalist, som også brukte «Lisbeth» som om det var påstand fra TH.

Dessuten er artikkelen som nevnt skrevet på vegne av forsvarer, og er ment å tale TH’s sak, noe de mislykkes med.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-12-08 kl. 12:54.
Citera
2020-12-08, 12:54
Medlem
Citat:
Hvor leste du dette i den artikkelen?

https://www.nrk.no/norge/forsvarer-h...gen-1.15217020
Hvordan forstår du den setningen?
Setningen er for det første skrevet på en merkelig måte. Men jeg mener at det kommer klart frem at forfatteren av setningen hevder at AE var i telefonsamtale samtidig som de antatte kjøretøyene er observert og etter at de antatte kjøretøyene er observert

(Samtidig som de antatte kjøretøyene er observert: 8.56-samtalen?
Etter at de antatte kjøretøyene er observert: 9.14-samtalen?)
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-08 kl. 13:05.
Citera
2020-12-08, 12:57
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Hvordan forstår du den setningen?
Setningen er for det første skrevet på en merkelig måte. Men jeg mener at det kommer klart frem at forfatteren av setningen hevder at AE var i telefonsamtale samtidig som de antatte kjøretøyene er observert.
Som nevnt i edit, leser jeg dette som fryktelig unøyaktig og ikke noe man kan legge vekt på.
Citera
2020-12-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miyazaki
Enig i alt du skriver. Men hva ledet politiet til å, i utgangspunktet, hekte han for medvirkning til drap? Tror du kanskje de gikk høyt ut og modererte seg etter avhør?

Edit: bakgrunnen for spørsmålet mitt er at RU var tidlig inne til avhør. Det tok veldig lang tid før han ble hentet inn og siktet. Hva slags funn ledet politiet til den siktelsen som står idag? Oslo-sporet? Kristiansand-mannen? Eller noe helt annen som media ikke har gått ut med?
Han er siktet for begge deler. Hvis han er involvert i en eller annen grad er det lite som tyder at th hadde til hensikt å kidnappe kona mot løsepenger. Th er ikke i stand til å lage kryptorigget alene så ru risikerer uansett 21 år. Vi vet ikke hva han har forklart i avhør. Helt tyst.
Citera
2020-12-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Har også troen på at sambandsutstyr har blitt brukt. Det er det eneste som ikke lar seg spore i ettertid, selv ikke om politiet skulle få tak i selve radioene. 3 knepp som du sier, er det ingen som skjønner noe av hva betyr. Mottakeren kan bekrefte signalene ved å sende 3 knepp tilbake. Noen av radioene har 2 sendere innebygd, så man kan sende og motta på 2 forskjellige frekvenser. Så hvis en eller annen dud sitter å lytter på den frekvensen, så hører han aldri denne bekreftelsen. Håndholdt vhf-radio er en mulighet. Kan også få kjøpt håndholdt flyradio. Ser likens ut. Den opererer på båndet under 136-174. Mere rundt 125 mhz, noe som minsker muligheten for at folk skal høre disse kneppene. Effekten på de håndholdte er 5 watt, og begrenser seg til 1 kilometer når det er skog og bebyggelse, eller 1-2 mil i fri sikt. Millitære lyttestasjoner vil kunne fange opp slik kommunikasjon, og også lokalisere. De har store antenner strategisk plassert på fjelltopper. Men så lenge man holder seg til bare 3 knepp, så skjer det nok ikke så mye.
Det er it i saken på et nivå th ikke har kontroll over og kan ha utarbeidet på egen hånd. Ru og nettverket er mistenkelig, men en eller annen ekspertise må ha medvirket.
Citera
2020-12-08, 18:28
Medlem
Du har god innsikt i psykologi, men på den juridiske siden har ru heller ikke innrømmet medvirkning til kidnapping. Han vet nå uansett at aeh er drept og at han ikke utilsiktet har hjulpet en fremmed kidnapper. Vi vet dog ikke hvilke opplysninger ru har gitt politiet om sin befatning med saken. Litt som med Grønnerud som i første runde bare uaktsomt hadde medvirket. Han fremskaffet en pistol. Ru har laget et kryptorigg for th som er drapssiktet. Hadde vært annerledes om en kom og fortalte han skulle kidnappe mot betaling, men at det gikk galt under utførelsen utenfor hans kontroll. Ru kan ha mottatt penger og spilt kidnapper når th ble mistenkt.
Senast redigerad av LH07 2020-12-08 kl. 18:30.
Citera
2020-12-08, 18:29
Medlem
Ligningstallene for 2019 ble offentliggjort i dag.

På E24s liste for 2019 over personer med høyeste ligningsformue bosatt i Norge ligger Tom Hagen på 89. plass.
"TOM HAGEN Lørenskog, f. 1950
Inntekt: 9 795 986
Formue: 850 590 876
Skatt: 10 496 484
Kilde: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/6zPB48/gustav-magnar-witzoee-er-norges-rikeste-rykker-forbi-roekke

På Kapitals rikingliste for 2020 er Tom Hagen på delt 169. plass med en anslått formue på 2,0 milliarder.

Kilde: https://kapital.no/kapital-index/norges-400-rikeste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in